11.4.2024

Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää

Kuva Manu Tuppurainen

Odotettu Volkswagen ID.7 Tourer -täyssähköauto on ensivisiitillä Suomessa noin parin viikon ajan.

Suomalaiset ovat farkkukansaa – vaikkakin erilaiset crossover- ja katumaasturimallit ovat vieneet suosiota farmarikorisilta autoilta. Farmarikorinen automalli on näkynyt pitkään suomalaisten autonostajien ostokäyttäytymisessä ja se on edelleen suosittuautomalli. 

Tärkein syy, miksi suomalaiset ovat monesti valinneet farmarimallisen auton, on yksinkertaisesti ollut käytännöllisyys. Farmariperäisessä autossa tilantarve ei heti lopu ja kyytiin saa erilaista kuljetettavaa aina lastenvaunuista perheen lemmikkeihin.

Autovalmistajien automallistoissa farmariperäisiä sähköautoja ei ole ollut yksinkertaisesti tarjolla. Kysymys on ollut myös siitä, että auton välipohjaan sijoitettu akkupaketti on pakottanut lisäämään auton korkeutta ja siksi monet sähköautot onkin suunniteltu korkeiksi crossover-mallisiksi. Crossovereiden kysyntä on myös kasvanut ja siksi tuotantoa on suunnattu automalleihin, millä uskotaan olevan menekkiä.

Sähköautoissa energiatehokkuus on myös yksi tärkeä asia, ja siksi farmariperä ei ole ollut sähköauton korimalliksi se kaikkein ihanteellisin, koska pystyperäisen farmarikorin taakse syntyy pyörteitä, jotka lisää ilmanvastusta ja sitä kautta energiankulutusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Farmareita pukkaa merkiltä kuin merkiltä

Nyt tilanne on kuitenkin muuttumassa. Farmarikorille on edelleen kysyntää, muuallakin kuin Suomessa ja monet autovalmistajat ovat alkaneet tuoda myös niitä myyntiin täyssähköisinä. Sähköautoja osataan tehdä nyt paremmin, akkujen energiatiheys on parantunut, jolloin akkupaketeista on tullut litteämpiä, joka mahdollistaa autovalmistajille paremmat mahdollisuudet tehdä kaikenlaisia sähköautoja.

Volkswagenin ensimmäinen farmarikorin sähköauto on nyt myös tosiasia. Automallin esisarjan yksilö on nyt käymässä parin viikon ajan Suomessa ja ensimmäisenä se esiteltiin toimittajille.

Auton malli on tarkalleen ottaen Volkswagen ID.7 Tourer ja se on kansankielellä niin sanottu ”sähkö-Passat”, saman kokoluokan auto täyssähköversiona kuin Volkswagenin tuttu Passat, josta on tullut myös myyntiin kokonaan uusi versio.

Volkswagen ID.7 Tourer saapuu lopullisesti Suomeen kesän aikana. Automallin eri versiot tulevat myyntiin portaittain. Nyt hinnan on saanut pienemmällä 77-kilowattitunnin akulla varustettu takavetoinen versio. Sen alkaen hinta ilman lisävarusteita on 59 990 euroa. Samalla sedanmallisen ID.7:n hintaa laskettiin tuhannella eurolla.

Myöhemmin tarjolle tulee myös isommalla akkukoolla varustettu ID.7 Tourer, jolloin auton WLTP-syklin mukainen toimintamatka nousee myös 685 kilometriin. Tuolloin akun nettokoko on 86 kilowattituntia ja suurin mahdollinen pikalatausteho nousee 175 kilowatista 200 kilowattiin. Pienempiakkuisessa versiossa WLTP-syklin mukainen toimintamatka on 598 kilometriä.

GTX-versio tulee myöhemmin

Lisäksi myöhemmin autosta tulee myyntiin myös nelivetoinen GTX-versio, jonka hinnaston auton maahantuoja julkista myös myöhemmin.

Volkswagen ID.7 Tourerin pituus, lähes viisi metriä pitkä kori ja pitkä akseliväli mahdollistavat auton ison ajoakun. Pitkä kori mahdollistaa myös tietysti hyvät tilat. Tavaratila, joka sähkö-Passatissa on se juttu, vetää perusmuodossaan 605 litraa ja kun takaistuimet kippaa nurin, tilaa tulee 1715 litraa. Tavaratila on 73 litraa suurempi perusmuodossaan kuin sedankorisessa ID.7-mallissa.

Vertailun vuoksi, uudessa Passatissa polttomoottoriversiossa tavaratilan lukemat ovat 690 litraa ja 1920 litraa, hybridimallissa vähemmän, koska akku syö tilaa tavaratilan alta.

Joka tapauksessa ID.7 Tourer on tilava auto, joka vetoaa suomalaiseen farkkukansaan. Autossa on väljät tilat niin etuistuimilla kuin takapenkilläkin. ID.7 Tourer edustaa sähköautoissa myös jo oikeastaan niiden toista ja kehittyneempää sukupolvea, sillä autossa on myös paljon ominaisuuksia, joita Volkswagenin sähköautoissa ei vielä ole aiemmin nähty. Volkswagen ID.7 -sedanmalli on jo koeajettu myös Moottori-lehdessä.

Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta ID.7-mallistossa on myös se, että se on ensimmäinen Volkswagenin auto, jossa sen logo niin edessä kuin takanakin on valaistu.

Volkswagenille ID.7 on tärkeä malli niin sedanina kuin farmarikorisenakin. Sedankorinen ID.7 on ollut myynnissä nyt tovin ja ensimmäiset autot on luovutettu asiakkaille vuoden vaihteen tienoilla. Autoja on saatu viime vuoden lopun ja tämän vuoden alun kolmen ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröityä yhteensä 208 kappaletta. Lukema kertoo myös siitä, että myös ID.7 Tourerille on luvassa hyvä startti, kunhan se kesän aikana saapuu Suomeen.

– Olemme myös tyytyväisiä, millaisen vastaanoton se on saanut, Volkswagen-henkilöautoista K-Auto Oy:n maahantuonnissa vastaava liiketoimintajohtaja Tommi Iiskonmäki viittaa ID.7 -auton sedankorisen mallin menekkiin .

Tämä tulee tarpeeseen, sanoo varmasti myös moni asiakas. Volkswagen on tunnettu vuosikymmeniä farmarikoristen autojen valmistajana ja nyt ID.7 Tourer tarjoaa vaihtoehdon sellaiselle asiakkaalle, joka haluaa tilavan farmariauton, mutta täyssähköisellä voimalinjalla. Taksiyrittäjät ja työsuhdeautoilijat kiittävät.

Luetuimmat