17.10.2020 Ajoneuvot Volkswagen Golf GTI Clubsport lupaa 300 hevosvoimaa Nürburgringille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf GTI Clubsport tulee myyntiin ilman rajoitteita – toivottavasti myös Suomessa. Tasan 300 hevosvoimaa tarjoileva Nürburgringille optimoitu etuvetosportti on Golfin uusi GTI-kuningas. Volkswagen Golf GTI Clubsport jatkaa siitä mihin edeltäjät jäivät, eli tilanteeseen jossa Golf GTI:n 245 hevosvoimaa ei riitä. Uusin Clubsport pyöräyttää dynamometrillä tasan 300 hevosvoimaa kahdeksannen sukupolven Golfin GTI-malliston lippulaivan arvoisesti. Volkswagen ei arkaile kertoessaan rakentaneensa autoa hyvin paljon Nürburgringin Nordschleife mielessä.Golfin Clubsport versiolla on varsin lyhyt, mutta mielenkiintoinen historia. Se tavattiin ensimmäistä kertaa vuonna 2016 juhlistamaan GTI-version 40-vuotista taivalta. Vielä saman vuoden aikaan nähtiin 400 kappaleeseen rajoitettu kaksipaikkainen ja 310-hevosvoimainen Golf GTI Clubsport S, jolla saavutettiinkin etuvetoisten kierrosennätys Nordschleifella.Surullisesti tuo kyseinen malli jäi Suomessa vain haaveeksi, sillä sitä ei kelpuutettu maahantuojan tuontiohjelmaan. Näin ollen mahdollinen maahantuonti jäi jokaisen omille harteille. Toivottavasti nyt julkaistu Volkswagen Golf GTI Clubsport nähdään maassamme myös ihan virallisia teitä ja sille saadaan hintakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI Clubsport on saanut monia pieniä parannuksia. Näihin lukeutuu turboahdettu EA888 evo4 -moottori, joka tuottaa nyt 300 hevosvoimaa huipputehoa ja 400 newtonmetriä vääntöä. Sen parina on 7-pykäläinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.Vehicle Dynamics Manager vastaa alustan ja sähköisen tasauspyörästön luistonrajoittimen hienosäädöstä. Järjestelmän luvataan tarjoavan huomattavia etuja suorituskyvyn saralla ja nyt se mahdollistaa myös tasauspyörästön luistonrajoittimen toiminnan säätämisen.– Kaikkien ajodynamiikkaan liittyvien järjestelmien verkottuminen mahdollistaa, että Golf GTI Clubsport käyttäytyy tasapainoisemmin ja tarkemmin kuin Golf GTI. Legendaarista Nordchleifen rataosuutta varten olemme ohjelmoineet erityisen Nürburgring -profiilin, joka säätää koko voimalinjan juuri tätä rataa varten, sanoo Volkswagenin ajoneuvodynamiikan johtaja Karsten Schebsdat.Valmistaja ei siis ollenkaan piilottele tämä mallin sopivan moottoriradoille – päin vastoin. Hämmentävästi lehdistötiedotteessa tätä väitettä seuraa ulkonäkömuutokset, joilla taas ei ole mitään merkitystä moottoriradoilla. Auton kerrotaan saaneen ulkonäköpäivityksiä keulasta perään ja sen verran on annettava Volkswagenille anteeksi, että osan näistä kerrotaan vaikuttavan aerodynamiikan kautta suorituskykyyn.Ainakin etupuskurilla ja takasiivellä on saatu downforce kasvamaan. Koria on madallettu 10 millimetriä ja alla pyörivät 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.Myös sisätilojen puolella erikoismalli poikkeaa perus-Golfista. Erikoisverhoillut sporttijakkarat, vaihtolavoin varustettu ratti ja alumiinilta näyttävät polkimet kuuluvat koristeisiin. Näistä tosin istuimilla ja ratilla on merkitystä myös ajokokemuksen kannalta.Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”