17.10.2020 Ajoneuvot Volkswagen Golf GTI Clubsport lupaa 300 hevosvoimaa Nürburgringille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf GTI Clubsport tulee myyntiin ilman rajoitteita – toivottavasti myös Suomessa. Tasan 300 hevosvoimaa tarjoileva Nürburgringille optimoitu etuvetosportti on Golfin uusi GTI-kuningas. Volkswagen Golf GTI Clubsport jatkaa siitä mihin edeltäjät jäivät, eli tilanteeseen jossa Golf GTI:n 245 hevosvoimaa ei riitä. Uusin Clubsport pyöräyttää dynamometrillä tasan 300 hevosvoimaa kahdeksannen sukupolven Golfin GTI-malliston lippulaivan arvoisesti. Volkswagen ei arkaile kertoessaan rakentaneensa autoa hyvin paljon Nürburgringin Nordschleife mielessä.Golfin Clubsport versiolla on varsin lyhyt, mutta mielenkiintoinen historia. Se tavattiin ensimmäistä kertaa vuonna 2016 juhlistamaan GTI-version 40-vuotista taivalta. Vielä saman vuoden aikaan nähtiin 400 kappaleeseen rajoitettu kaksipaikkainen ja 310-hevosvoimainen Golf GTI Clubsport S, jolla saavutettiinkin etuvetoisten kierrosennätys Nordschleifella.Surullisesti tuo kyseinen malli jäi Suomessa vain haaveeksi, sillä sitä ei kelpuutettu maahantuojan tuontiohjelmaan. Näin ollen mahdollinen maahantuonti jäi jokaisen omille harteille. Toivottavasti nyt julkaistu Volkswagen Golf GTI Clubsport nähdään maassamme myös ihan virallisia teitä ja sille saadaan hintakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI Clubsport on saanut monia pieniä parannuksia. Näihin lukeutuu turboahdettu EA888 evo4 -moottori, joka tuottaa nyt 300 hevosvoimaa huipputehoa ja 400 newtonmetriä vääntöä. Sen parina on 7-pykäläinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.Vehicle Dynamics Manager vastaa alustan ja sähköisen tasauspyörästön luistonrajoittimen hienosäädöstä. Järjestelmän luvataan tarjoavan huomattavia etuja suorituskyvyn saralla ja nyt se mahdollistaa myös tasauspyörästön luistonrajoittimen toiminnan säätämisen.– Kaikkien ajodynamiikkaan liittyvien järjestelmien verkottuminen mahdollistaa, että Golf GTI Clubsport käyttäytyy tasapainoisemmin ja tarkemmin kuin Golf GTI. Legendaarista Nordchleifen rataosuutta varten olemme ohjelmoineet erityisen Nürburgring -profiilin, joka säätää koko voimalinjan juuri tätä rataa varten, sanoo Volkswagenin ajoneuvodynamiikan johtaja Karsten Schebsdat.Valmistaja ei siis ollenkaan piilottele tämä mallin sopivan moottoriradoille – päin vastoin. Hämmentävästi lehdistötiedotteessa tätä väitettä seuraa ulkonäkömuutokset, joilla taas ei ole mitään merkitystä moottoriradoilla. Auton kerrotaan saaneen ulkonäköpäivityksiä keulasta perään ja sen verran on annettava Volkswagenille anteeksi, että osan näistä kerrotaan vaikuttavan aerodynamiikan kautta suorituskykyyn.Ainakin etupuskurilla ja takasiivellä on saatu downforce kasvamaan. Koria on madallettu 10 millimetriä ja alla pyörivät 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.Myös sisätilojen puolella erikoismalli poikkeaa perus-Golfista. Erikoisverhoillut sporttijakkarat, vaihtolavoin varustettu ratti ja alumiinilta näyttävät polkimet kuuluvat koristeisiin. Näistä tosin istuimilla ja ratilla on merkitystä myös ajokokemuksen kannalta.Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”