17.10.2020 Ajoneuvot Volkswagen Golf GTI Clubsport lupaa 300 hevosvoimaa Nürburgringille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf GTI Clubsport tulee myyntiin ilman rajoitteita – toivottavasti myös Suomessa. Tasan 300 hevosvoimaa tarjoileva Nürburgringille optimoitu etuvetosportti on Golfin uusi GTI-kuningas. Volkswagen Golf GTI Clubsport jatkaa siitä mihin edeltäjät jäivät, eli tilanteeseen jossa Golf GTI:n 245 hevosvoimaa ei riitä. Uusin Clubsport pyöräyttää dynamometrillä tasan 300 hevosvoimaa kahdeksannen sukupolven Golfin GTI-malliston lippulaivan arvoisesti. Volkswagen ei arkaile kertoessaan rakentaneensa autoa hyvin paljon Nürburgringin Nordschleife mielessä.Golfin Clubsport versiolla on varsin lyhyt, mutta mielenkiintoinen historia. Se tavattiin ensimmäistä kertaa vuonna 2016 juhlistamaan GTI-version 40-vuotista taivalta. Vielä saman vuoden aikaan nähtiin 400 kappaleeseen rajoitettu kaksipaikkainen ja 310-hevosvoimainen Golf GTI Clubsport S, jolla saavutettiinkin etuvetoisten kierrosennätys Nordschleifella.Surullisesti tuo kyseinen malli jäi Suomessa vain haaveeksi, sillä sitä ei kelpuutettu maahantuojan tuontiohjelmaan. Näin ollen mahdollinen maahantuonti jäi jokaisen omille harteille. Toivottavasti nyt julkaistu Volkswagen Golf GTI Clubsport nähdään maassamme myös ihan virallisia teitä ja sille saadaan hintakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI Clubsport on saanut monia pieniä parannuksia. Näihin lukeutuu turboahdettu EA888 evo4 -moottori, joka tuottaa nyt 300 hevosvoimaa huipputehoa ja 400 newtonmetriä vääntöä. Sen parina on 7-pykäläinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.Vehicle Dynamics Manager vastaa alustan ja sähköisen tasauspyörästön luistonrajoittimen hienosäädöstä. Järjestelmän luvataan tarjoavan huomattavia etuja suorituskyvyn saralla ja nyt se mahdollistaa myös tasauspyörästön luistonrajoittimen toiminnan säätämisen.– Kaikkien ajodynamiikkaan liittyvien järjestelmien verkottuminen mahdollistaa, että Golf GTI Clubsport käyttäytyy tasapainoisemmin ja tarkemmin kuin Golf GTI. Legendaarista Nordchleifen rataosuutta varten olemme ohjelmoineet erityisen Nürburgring -profiilin, joka säätää koko voimalinjan juuri tätä rataa varten, sanoo Volkswagenin ajoneuvodynamiikan johtaja Karsten Schebsdat.Valmistaja ei siis ollenkaan piilottele tämä mallin sopivan moottoriradoille – päin vastoin. Hämmentävästi lehdistötiedotteessa tätä väitettä seuraa ulkonäkömuutokset, joilla taas ei ole mitään merkitystä moottoriradoilla. Auton kerrotaan saaneen ulkonäköpäivityksiä keulasta perään ja sen verran on annettava Volkswagenille anteeksi, että osan näistä kerrotaan vaikuttavan aerodynamiikan kautta suorituskykyyn.Ainakin etupuskurilla ja takasiivellä on saatu downforce kasvamaan. Koria on madallettu 10 millimetriä ja alla pyörivät 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.Myös sisätilojen puolella erikoismalli poikkeaa perus-Golfista. Erikoisverhoillut sporttijakkarat, vaihtolavoin varustettu ratti ja alumiinilta näyttävät polkimet kuuluvat koristeisiin. Näistä tosin istuimilla ja ratilla on merkitystä myös ajokokemuksen kannalta.Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen