15.3.2023 Ajoneuvot Volkswagen ID.2 All yhdistää vuonna 2025 Golfin ja Polon sekä tietysti sähköauton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin odotettu konsepti näyttää paitsi alle 25 000 euron sähköauton ja uuden MEB Entry -pohjarakenteen, myös laajemmin tulevaisuuden muotokieltä. Sen voi sanoa olevan perinteitä kunnioittava. Volkswagen tarkoittaa tietysti saksan kielellä "kansanvaunua". Siitä ajatuksesta Volkswagen on aika ajoin käynyt melko kaukanakin, mutta erityisesti nyt, kun sähköautojen valtavirtaistamista ajetaan kuin sitä kuuluisaa käärmettä pyssyyn, on tärkeää, että autojen saavutettavuus pysyisi vähintään nykytasolla, ja autoalan näkökulmasta mieluummin tietysti nykyistä laajempana.ID.2 All viittaa sanaleikillään juuri tähän ajatukseen. Nykyisten ID.4:n ja ID.3:n alapuolelle sekä kokoluokkansa että lähtöhintansa puolesta asettuva ID.2 on tarkoitus saattaa Espanjan tuotantolinjalle yhdessä Cupran ja Škodan vastaavien mallien kanssa vuonna 2025.Volkswagenin mukaan ID.2 All tulee olemaan koko kansan sähköauto, sillä vaikka lähtöhinta asettuukin jopa 25 tonnin alapuolelle, tulee tuotantovalmis ID.2 pitämään asiakkaan niin valitessa sisällään isommista kokoluokista tuttuja elementtejä, kuten monia älykkäitä ajoavustimia sekä erikseen mainittuna esimerkiksi hierovat, sähkösäätöiset istuimet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaiteilee kokoluokkien välissäID.2all esittelee meille nyt ensimmäistä kertaa Volkswagenin MEB -perusrakenteesta jatkokehitetyn kompaktimallien MEB Entry -pohjan. Siinä missä suuremmat ID-Volkkarit ovat taka- tai nelivetoisia, on ID.2all tavalliseen pienten autojen tapaan etuvetoinen.Volkswagenin mukaan ID.2 All on "yhtä tilava kuin Golf, mutta yhtä edullinen kuin Polo". 4 050 millimetrin kokonaispituudellaan auto on jopa Poloa lyhyempi, mutta 2 600 millin akseliväli antaa luvan odottaa hyviä sisätiloja. Niistä Volkswagen antaa esimerkin tavaratilan tilavuuden kautta. 490 litran kontti on suorastaan käsittämätön suoritus Poloa lyhyemmässä autossa. Suuri tavaratila kompensoi syvin sitä, että etumoottorisessa autossa ei tule olemaan "frunkia" eli etutavaratilaa.Yllättävänkin perinteisen näköinenID.2all on samaan aikaan ennakkokuva tästä yhdestä tietystä mallista, mutta myös laajemmin ajateltuna merkin tulevaa muotokieltä, Bentleyltä emomerkille hiljattain saapuneen uuden muotoilujohtajan, Andreas Mindtin, puumerkkinä.Verrattuna esimerkiksi ID.3:een, näyttää ID.2all paljon perinteisemmältä hatchbackiltä, ja ihan suoraan Golfilta ja Pololta. Tulevaisuuden malleissaan Volkswagen ottaakin siis ikään kuin "askeleen taaksepäin", pois futurististista malleista, kuten myös crossovereista. Tuleva sähköinen kansanauto haluaa VW:n mukaan ottaa mallia esi-isistään aina arkki-Volkswageniin, Kuplaan, asti.ID.2 All:in puhdaslinjaisessa ulkokuoressa on nähtävissä suoria lainauksia menneisyydestä, esimerkiksi C-pilari näyttäisi olevan ehta viittaus Golf I:een. Keulaan on myös haluttu tuoda karaktääriä hymyilevän ilmeen kautta. Muotoilujohtajan mukaan "on tärkeää, että Volkswagenissa näkyy ihmisen ilme". Kaiken kaikkiaan ID.2 All -konseptimallin voi sanoa ulkoisesti näyttävän valmiimmalta kuin mitä vasta kolmen vuoden päässä häämöttävä markkinalanseeraus antaisi odottaa.Tehokas sähkövoimalinjaKuten jo aiemmin nousi esille, ID.2 All:in pohjana oleva MEB Entry on etuvetopohjainen. Etuakselilta löytyvä sähkömoottori takaa pirteän menon, vaikka puhutaankin pieneksi autoksi valtavasta omamassasta, mahdollisesti jopa 1 600 - 1 700 kilosta.Sähkömoottori tarjoilee käyttöön 166 kilowattia eli 226 hevosvoimaa. Nollasta sataan päästään "alle 7 sekunnissa" ja huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa.WLTP-toimintamatkaksi ID.2 All:ille luvataan 450 kilometriä. Kovin yksityiskohtaisia tietoja auton sähkötekniikasta Volkswagen ei tässä vaiheessa paljasta, mutta pääsy 20 minuutissa 10:stä 80:aan prosenttiin kertoisi ehkä jopa 200 kilowatin pikalataustehosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirheistä on opittuSisätiloissa perinteet ovat vähän vähemmän kunniassa ainakin digitaalisuuden myötä, mutta toisaalta Volkswagen kertoo ottaneensa oppia kaikesta siitä ravasta, jota saksalaisvalmistajan niskaan on tullut aiempien ID-mallien sekä Golf VIII:n käyttöjärjestelmästä.12,9 tuuman keskinäyttö jättää tilaa myös fyysisille painikkeille. Esimerkiksi äänenvoimakkuuden säätö tapahtuu perinteisellä nupilla, ja ilmastoinnin säädöille on varattu ihan oma paneelinsa. Näytön toimintoja varten keskikonsolista löytyy oma pylpyränsä. Niin ikään itse käyttöjärjestelmän kerrotaan olevan helpommin hallittavissa. Asiaanhan lähdettiin puuttumaan jo hiljattain ID.3:n uudistuksen myötä.Oikaisu: Uusi Volkswagen tulee vuonna 2025, eikä vuonna 2026 kuten artikkelissa aiemmin kerrottiin. Lähteet: Volkswagen, Autocar Kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Sähköautot Sähköautopakko yleistyy yrityksissä – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Sähköautot Suomen ensimmäinen megawattilatausasema avataan Liedossa syyskuussa 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster