15.3.2023 Ajoneuvot Volkswagen ID.2 All yhdistää vuonna 2025 Golfin ja Polon sekä tietysti sähköauton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin odotettu konsepti näyttää paitsi alle 25 000 euron sähköauton ja uuden MEB Entry -pohjarakenteen, myös laajemmin tulevaisuuden muotokieltä. Sen voi sanoa olevan perinteitä kunnioittava. Volkswagen tarkoittaa tietysti saksan kielellä "kansanvaunua". Siitä ajatuksesta Volkswagen on aika ajoin käynyt melko kaukanakin, mutta erityisesti nyt, kun sähköautojen valtavirtaistamista ajetaan kuin sitä kuuluisaa käärmettä pyssyyn, on tärkeää, että autojen saavutettavuus pysyisi vähintään nykytasolla, ja autoalan näkökulmasta mieluummin tietysti nykyistä laajempana.ID.2 All viittaa sanaleikillään juuri tähän ajatukseen. Nykyisten ID.4:n ja ID.3:n alapuolelle sekä kokoluokkansa että lähtöhintansa puolesta asettuva ID.2 on tarkoitus saattaa Espanjan tuotantolinjalle yhdessä Cupran ja Škodan vastaavien mallien kanssa vuonna 2025.Volkswagenin mukaan ID.2 All tulee olemaan koko kansan sähköauto, sillä vaikka lähtöhinta asettuukin jopa 25 tonnin alapuolelle, tulee tuotantovalmis ID.2 pitämään asiakkaan niin valitessa sisällään isommista kokoluokista tuttuja elementtejä, kuten monia älykkäitä ajoavustimia sekä erikseen mainittuna esimerkiksi hierovat, sähkösäätöiset istuimet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaiteilee kokoluokkien välissäID.2all esittelee meille nyt ensimmäistä kertaa Volkswagenin MEB -perusrakenteesta jatkokehitetyn kompaktimallien MEB Entry -pohjan. Siinä missä suuremmat ID-Volkkarit ovat taka- tai nelivetoisia, on ID.2all tavalliseen pienten autojen tapaan etuvetoinen.Volkswagenin mukaan ID.2 All on "yhtä tilava kuin Golf, mutta yhtä edullinen kuin Polo". 4 050 millimetrin kokonaispituudellaan auto on jopa Poloa lyhyempi, mutta 2 600 millin akseliväli antaa luvan odottaa hyviä sisätiloja. Niistä Volkswagen antaa esimerkin tavaratilan tilavuuden kautta. 490 litran kontti on suorastaan käsittämätön suoritus Poloa lyhyemmässä autossa. Suuri tavaratila kompensoi syvin sitä, että etumoottorisessa autossa ei tule olemaan "frunkia" eli etutavaratilaa.Yllättävänkin perinteisen näköinenID.2all on samaan aikaan ennakkokuva tästä yhdestä tietystä mallista, mutta myös laajemmin ajateltuna merkin tulevaa muotokieltä, Bentleyltä emomerkille hiljattain saapuneen uuden muotoilujohtajan, Andreas Mindtin, puumerkkinä.Verrattuna esimerkiksi ID.3:een, näyttää ID.2all paljon perinteisemmältä hatchbackiltä, ja ihan suoraan Golfilta ja Pololta. Tulevaisuuden malleissaan Volkswagen ottaakin siis ikään kuin "askeleen taaksepäin", pois futurististista malleista, kuten myös crossovereista. Tuleva sähköinen kansanauto haluaa VW:n mukaan ottaa mallia esi-isistään aina arkki-Volkswageniin, Kuplaan, asti.ID.2 All:in puhdaslinjaisessa ulkokuoressa on nähtävissä suoria lainauksia menneisyydestä, esimerkiksi C-pilari näyttäisi olevan ehta viittaus Golf I:een. Keulaan on myös haluttu tuoda karaktääriä hymyilevän ilmeen kautta. Muotoilujohtajan mukaan "on tärkeää, että Volkswagenissa näkyy ihmisen ilme". Kaiken kaikkiaan ID.2 All -konseptimallin voi sanoa ulkoisesti näyttävän valmiimmalta kuin mitä vasta kolmen vuoden päässä häämöttävä markkinalanseeraus antaisi odottaa.Tehokas sähkövoimalinjaKuten jo aiemmin nousi esille, ID.2 All:in pohjana oleva MEB Entry on etuvetopohjainen. Etuakselilta löytyvä sähkömoottori takaa pirteän menon, vaikka puhutaankin pieneksi autoksi valtavasta omamassasta, mahdollisesti jopa 1 600 - 1 700 kilosta.Sähkömoottori tarjoilee käyttöön 166 kilowattia eli 226 hevosvoimaa. Nollasta sataan päästään "alle 7 sekunnissa" ja huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa.WLTP-toimintamatkaksi ID.2 All:ille luvataan 450 kilometriä. Kovin yksityiskohtaisia tietoja auton sähkötekniikasta Volkswagen ei tässä vaiheessa paljasta, mutta pääsy 20 minuutissa 10:stä 80:aan prosenttiin kertoisi ehkä jopa 200 kilowatin pikalataustehosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirheistä on opittuSisätiloissa perinteet ovat vähän vähemmän kunniassa ainakin digitaalisuuden myötä, mutta toisaalta Volkswagen kertoo ottaneensa oppia kaikesta siitä ravasta, jota saksalaisvalmistajan niskaan on tullut aiempien ID-mallien sekä Golf VIII:n käyttöjärjestelmästä.12,9 tuuman keskinäyttö jättää tilaa myös fyysisille painikkeille. Esimerkiksi äänenvoimakkuuden säätö tapahtuu perinteisellä nupilla, ja ilmastoinnin säädöille on varattu ihan oma paneelinsa. Näytön toimintoja varten keskikonsolista löytyy oma pylpyränsä. Niin ikään itse käyttöjärjestelmän kerrotaan olevan helpommin hallittavissa. Asiaanhan lähdettiin puuttumaan jo hiljattain ID.3:n uudistuksen myötä.Oikaisu: Uusi Volkswagen tulee vuonna 2025, eikä vuonna 2026 kuten artikkelissa aiemmin kerrottiin. Lähteet: Volkswagen, Autocar Kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 4.10.2024 Uutinen Kyselytutkimus: Automaattinen taskuparkkitoiminto epäilyttää suomalaisia – vinkit toiminnon käyttöön 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä