Ajoneuvot Sähköautot Uutinen 1.3.2023
Volkswagen ID.3 uudistuu: ”menimme ehkä liian pitkälle futuristisuuden kanssa”
Volkswagen ID.3 on edennyt siihen ikään, että on kasvojenkohotuksen aika. Keulan muokkaamisen lisäksi muutoksia on tehty muun muassa sisustaan ja ohjelmistoon.
Vuonna 2020 Volkswagen sai esiteltyä useaan otteeseen lykkääntyneen Volkswagen ID.3:n. Auto oli ensimmäinen Volkswagen-ryhmän varta vasten sähköautoja suunnitellulle MEB-perusrakenteelle valmistunut tuote.
Autosta on ollut Moottorin koeajossa parikin eri versiota, ja sen lisäksi malli oli Moottorin puolen vuoden käyttötestissä. Luettelon kattavista käyttötestikokemuksista löydät tästä linkistä.
Nyt on kuitenkin kevyen päivityksen aika. Luonnollisesti MEB-pohjaisista autoista ensimmäisenä uudistusvuorossa on juuri pioneeri-ID.3.
ID.3:n kohkattiin ennen julkistusta olevan ikään kuin Kuplan ja Golfin seuraaja, eli sitä yritettiin mainostaa ikonina jo ennen sen ilmestymistä. Ehkä tämä kasasi paineita myös Volkswagenin työntekijöille, sillä Volkswagenin edustaja tunnustaa nyt, että ID.3:n kanssa oli joiltain osin irroiteltu ehkä enemmän kuin olisi ollut tarve.
– Menimme ehkä liian pitkälle futuristisuuden kanssa, mutta nyt olemme takaisin siinä pisteessä mitä Volkswagenin asiakkaat todennäköisesti haluavat.
”Iloinen, muttei lapsellinen”
Auton ulkoiset muutokset ovat selkeitä. Etupuskuri on saanut uuden, aiempaa terävämmän ilmeen. Volkswagenin edustaja kuvailee keulan yhä hymyilevän, mutta ei aivan yhtä maireasti kuin ennen kasvojenkohotusta.
Myös konepelti on muotoiltu uusiksi, ja siitä on poistettu tuulilasiin asti yltänyt musta koroke. Lopputulemana on yksinkertaisempi, aggressiivisempi ja muuhun mallistoon paremmin sopeutuvat kasvot.
Kylkilinjaan ei ole koskettu, mutta etulokasuojassa sijainnut mallitarkennuksen kertonut (esim. Pro S) merkki on jätetty pois puhtaamman ja ”aikuisemman” kokonaisuuden saavuttamiseksi. Auton takaosaan muutoksia ei ole juuri tehty.
Kasvojenkohotuksen yhteydessä esiteltiin myös uusi tumma oliivinvihreä väri, joka näyttää hyvin erilaiselle riippuen vallitsevasta valosta.
Muovisuuden piilottamista
Suurimmat Volkswagen ID.3:n moitteet on keskittyneet kuitenkin auton sisäpuolelle. Auton sisustan materiaalit eivät ole miellyttäneet mittapuut useaan otteeseen määrittäneeseen Golfiin tottuneita, tietoviihdejärjestelmä on ollut tönkkö ja etenkin ensimmäisellä ohjelmistoversiolla heikosti toimiva.
Volkswagen kertoo kuunnelleensa kuluttajia uudistuksia suunnitellessa. Päivityksen myötä ovipaneeleissa on enemmän pehmustetta, kuten myös esimerkiksi kojelaudassa. Muutokset näkyvät selvästi ainakin esillä olevissa korkeamman pään varustelulla ryyditetyissä malleissa. Oviin asennettu verhoilu tuntuu laadukkaalle, ja vaikutelma ämpärimuovilla kuorrutetusta kokonaisuudesta ei ole lainkaan niin vahva kuin esimerkiksi Moottorin käyttötestiyksilössä. Golfin tasolle ID.3 ei kuitenkaan sisustan viihtyvyydessä ja laadun tunnussa yllä vieläkään.
Myös etuistuinten kyynärnojia kerrotaan kasvatetun, mutta ainakaan pikaisella kokeilulla niissä ei tunnu juuri parannusta edeltäjään.
Tietoviihdejärjestelmän näyttö on jatkossa aina 12-tuumainen, kun ennen se oli kaksi tuumaa pienempi. Mittaristo pysyy samanlaisena, eikä sille ole jatkossakaan vaihtoehtoja esimerkiksi lisävarusteluettelon puolella. Myöskään ratin kehnoihin hipaisupainikkeisiin ei ole tehty muutoksia.
Lisää muutosta sisustassa tapahtuu vuoden 2024 puolivälin tienoilla, kun tietoviihdejärjestelmä menee perusteellisemmin uusiksi. Samassa yhteydessä kojelaudan hipaisukytkimet saavat kaivatun taustavalaistuksen, jonka pitäisi vähentää vahinkopainallusten määrää.
Samassa yhteydessä nyt mittariston kylkeen sijoitettu vaihteenvalitsin siirtyy ID.Buzzin tapaan oikeanpuoleiseen viikseen.
Jatkossa Volkswagenin ohjelmisto tukee myös ”functions on demand” -toimintoja. Suomeksi tämä tarkoittaa, että valmistaja voi ryhtyä eräiden kilpailijoidensa tapaan nyhtämään esimerkiksi kuukausi- tai kertaperusteista maksua navigointijärjestelmästä, kaksialueisesta ilmastoinnista, tai miksei vaikka penkinlämmittimistä.
Ei voimalinjamuutoksia
Sähkövoimalinjan ostalta muutoksia ei ole tehty. Akkuvaihtoehdot ovat jatkossakin 58 kWh ja 77 kWh, ja WLTP-toimintamatkat näille on 426 ja 546 kilometriä. Pienempiakkuinen ottaa parhaillaan vastaan 120 kilowatin lataustehoa, ja isompiakkuinen 50 kW enemmän.
Sen sijaan varustetasoja on uusittu, ja ne kantavat jatkossa nimiä Business, Business Plus ja Business Max.
Jatkossa ID.3:a tullaan valmistamaan myös nykyisten Zwickaun ja Dresdenin lisäksi Wolfsburgin päätehtaalla.
Uudistetun mallin hinnat ja lisävarusteluettelot julkaistaan huhtikuussa. Ensimmäisten kasvojenkohotuksen kokeneiden mallien odotetaan saapuvan Suomeen alkukesästä 2023.