1.3.2023 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 uudistuu: ”menimme ehkä liian pitkälle futuristisuuden kanssa” Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3 on edennyt siihen ikään, että on kasvojenkohotuksen aika. Keulan muokkaamisen lisäksi muutoksia on tehty muun muassa sisustaan ja ohjelmistoon. Vuonna 2020 Volkswagen sai esiteltyä useaan otteeseen lykkääntyneen Volkswagen ID.3:n. Auto oli ensimmäinen Volkswagen-ryhmän varta vasten sähköautoja suunnitellulle MEB-perusrakenteelle valmistunut tuote. Tältä Volkswagen ID.3 näytti ennen kasvojenkohotusta. Autosta on ollut Moottorin koeajossa parikin eri versiota, ja sen lisäksi malli oli Moottorin puolen vuoden käyttötestissä. Luettelon kattavista käyttötestikokemuksista löydät tästä linkistä. Puskurin muodot ovat hieman aiempaa vihaisemmat. Nyt on kuitenkin kevyen päivityksen aika. Luonnollisesti MEB-pohjaisista autoista ensimmäisenä uudistusvuorossa on juuri pioneeri-ID.3. ID.3:n kohkattiin ennen julkistusta olevan ikään kuin Kuplan ja Golfin seuraaja, eli sitä yritettiin mainostaa ikonina jo ennen sen ilmestymistä. Ehkä tämä kasasi paineita myös Volkswagenin työntekijöille, sillä Volkswagenin edustaja tunnustaa nyt, että ID.3:n kanssa oli joiltain osin irroiteltu ehkä enemmän kuin olisi ollut tarve. Puskurin lisäksi konepelti on muotoiltu uusiksi. – Menimme ehkä liian pitkälle futuristisuuden kanssa, mutta nyt olemme takaisin siinä pisteessä mitä Volkswagenin asiakkaat todennäköisesti haluavat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Iloinen, muttei lapsellinen” Auton ulkoiset muutokset ovat selkeitä. Etupuskuri on saanut uuden, aiempaa terävämmän ilmeen. Volkswagenin edustaja kuvailee keulan yhä hymyilevän, mutta ei aivan yhtä maireasti kuin ennen kasvojenkohotusta. Myös konepelti on muotoiltu uusiksi, ja siitä on poistettu tuulilasiin asti yltänyt musta koroke. Lopputulemana on yksinkertaisempi, aggressiivisempi ja muuhun mallistoon paremmin sopeutuvat kasvot. Kylkilinjaan ei ole koskettu, mutta etulokasuojassa sijainnut mallitarkennuksen kertonut (esim. Pro S) merkki on jätetty pois puhtaamman ja "aikuisemman" kokonaisuuden saavuttamiseksi. Auton takaosaan muutoksia ei ole juuri tehty. Kasvojenkohotus toi mukanaan mm. oliivinvihreän ulkovärin ja uudenlaiset vanteet. Kasvojenkohotuksen yhteydessä esiteltiin myös uusi tumma oliivinvihreä väri, joka näyttää hyvin erilaiselle riippuen vallitsevasta valosta. Muovisuuden piilottamista Suurimmat Volkswagen ID.3:n moitteet on keskittyneet kuitenkin auton sisäpuolelle. Auton sisustan materiaalit eivät ole miellyttäneet mittapuut useaan otteeseen määrittäneeseen Golfiin tottuneita, tietoviihdejärjestelmä on ollut tönkkö ja etenkin ensimmäisellä ohjelmistoversiolla heikosti toimiva. Volkswagen kertoo kuunnelleensa kuluttajia uudistuksia suunnitellessa. Päivityksen myötä ovipaneeleissa on enemmän pehmustetta, kuten myös esimerkiksi kojelaudassa. Muutokset näkyvät selvästi ainakin esillä olevissa korkeamman pään varustelulla ryyditetyissä malleissa. Oviin asennettu verhoilu tuntuu laadukkaalle, ja vaikutelma ämpärimuovilla kuorrutetusta kokonaisuudesta ei ole lainkaan niin vahva kuin esimerkiksi Moottorin käyttötestiyksilössä. Golfin tasolle ID.3 ei kuitenkaan sisustan viihtyvyydessä ja laadun tunnussa yllä vieläkään. Myös etuistuinten kyynärnojia kerrotaan kasvatetun, mutta ainakaan pikaisella kokeilulla niissä ei tunnu juuri parannusta edeltäjään. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on jatkossa aina 12-tuumainen, kun ennen se oli kaksi tuumaa pienempi. Mittaristo pysyy samanlaisena, eikä sille ole jatkossakaan vaihtoehtoja esimerkiksi lisävarusteluettelon puolella. Myöskään ratin kehnoihin hipaisupainikkeisiin ei ole tehty muutoksia. Hipaisukytkimet saavat kaivatun taustavalaistuksen vasta vuonna 2024. Lisää muutosta sisustassa tapahtuu vuoden 2024 puolivälin tienoilla, kun tietoviihdejärjestelmä menee perusteellisemmin uusiksi. Samassa yhteydessä kojelaudan hipaisukytkimet saavat kaivatun taustavalaistuksen, jonka pitäisi vähentää vahinkopainallusten määrää. Samassa yhteydessä nyt mittariston kylkeen sijoitettu vaihteenvalitsin siirtyy ID.Buzzin tapaan oikeanpuoleiseen viikseen. Jatkossa Volkswagenin ohjelmisto tukee myös ”functions on demand” -toimintoja. Suomeksi tämä tarkoittaa, että valmistaja voi ryhtyä eräiden kilpailijoidensa tapaan nyhtämään esimerkiksi kuukausi- tai kertaperusteista maksua navigointijärjestelmästä, kaksialueisesta ilmastoinnista, tai miksei vaikka penkinlämmittimistä. Ei voimalinjamuutoksia Sähkövoimalinjan ostalta muutoksia ei ole tehty. Akkuvaihtoehdot ovat jatkossakin 58 kWh ja 77 kWh, ja WLTP-toimintamatkat näille on 426 ja 546 kilometriä. Pienempiakkuinen ottaa parhaillaan vastaan 120 kilowatin lataustehoa, ja isompiakkuinen 50 kW enemmän. Sen sijaan varustetasoja on uusittu, ja ne kantavat jatkossa nimiä Business, Business Plus ja Business Max. Jatkossa ID.3:a tullaan valmistamaan myös nykyisten Zwickaun ja Dresdenin lisäksi Wolfsburgin päätehtaalla. Uudistetun mallin hinnat ja lisävarusteluettelot julkaistaan huhtikuussa. Ensimmäisten kasvojenkohotuksen kokeneiden mallien odotetaan saapuvan Suomeen alkukesästä 2023. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Ajatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku