1.3.2023 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 uudistuu: ”menimme ehkä liian pitkälle futuristisuuden kanssa” Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3 on edennyt siihen ikään, että on kasvojenkohotuksen aika. Keulan muokkaamisen lisäksi muutoksia on tehty muun muassa sisustaan ja ohjelmistoon. Vuonna 2020 Volkswagen sai esiteltyä useaan otteeseen lykkääntyneen Volkswagen ID.3:n. Auto oli ensimmäinen Volkswagen-ryhmän varta vasten sähköautoja suunnitellulle MEB-perusrakenteelle valmistunut tuote.Tältä Volkswagen ID.3 näytti ennen kasvojenkohotusta.Autosta on ollut Moottorin koeajossa parikin eri versiota, ja sen lisäksi malli oli Moottorin puolen vuoden käyttötestissä. Luettelon kattavista käyttötestikokemuksista löydät tästä linkistä.Puskurin muodot ovat hieman aiempaa vihaisemmat.Nyt on kuitenkin kevyen päivityksen aika. Luonnollisesti MEB-pohjaisista autoista ensimmäisenä uudistusvuorossa on juuri pioneeri-ID.3.ID.3:n kohkattiin ennen julkistusta olevan ikään kuin Kuplan ja Golfin seuraaja, eli sitä yritettiin mainostaa ikonina jo ennen sen ilmestymistä. Ehkä tämä kasasi paineita myös Volkswagenin työntekijöille, sillä Volkswagenin edustaja tunnustaa nyt, että ID.3:n kanssa oli joiltain osin irroiteltu ehkä enemmän kuin olisi ollut tarve.Puskurin lisäksi konepelti on muotoiltu uusiksi.– Menimme ehkä liian pitkälle futuristisuuden kanssa, mutta nyt olemme takaisin siinä pisteessä mitä Volkswagenin asiakkaat todennäköisesti haluavat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Iloinen, muttei lapsellinen”Auton ulkoiset muutokset ovat selkeitä. Etupuskuri on saanut uuden, aiempaa terävämmän ilmeen. Volkswagenin edustaja kuvailee keulan yhä hymyilevän, mutta ei aivan yhtä maireasti kuin ennen kasvojenkohotusta.Myös konepelti on muotoiltu uusiksi, ja siitä on poistettu tuulilasiin asti yltänyt musta koroke. Lopputulemana on yksinkertaisempi, aggressiivisempi ja muuhun mallistoon paremmin sopeutuvat kasvot.Kylkilinjaan ei ole koskettu, mutta etulokasuojassa sijainnut mallitarkennuksen kertonut (esim. Pro S) merkki on jätetty pois puhtaamman ja "aikuisemman" kokonaisuuden saavuttamiseksi. Auton takaosaan muutoksia ei ole juuri tehty.Kasvojenkohotus toi mukanaan mm. oliivinvihreän ulkovärin ja uudenlaiset vanteet.Kasvojenkohotuksen yhteydessä esiteltiin myös uusi tumma oliivinvihreä väri, joka näyttää hyvin erilaiselle riippuen vallitsevasta valosta.Muovisuuden piilottamistaSuurimmat Volkswagen ID.3:n moitteet on keskittyneet kuitenkin auton sisäpuolelle. Auton sisustan materiaalit eivät ole miellyttäneet mittapuut useaan otteeseen määrittäneeseen Golfiin tottuneita, tietoviihdejärjestelmä on ollut tönkkö ja etenkin ensimmäisellä ohjelmistoversiolla heikosti toimiva. Volkswagen kertoo kuunnelleensa kuluttajia uudistuksia suunnitellessa. Päivityksen myötä ovipaneeleissa on enemmän pehmustetta, kuten myös esimerkiksi kojelaudassa. Muutokset näkyvät selvästi ainakin esillä olevissa korkeamman pään varustelulla ryyditetyissä malleissa. Oviin asennettu verhoilu tuntuu laadukkaalle, ja vaikutelma ämpärimuovilla kuorrutetusta kokonaisuudesta ei ole lainkaan niin vahva kuin esimerkiksi Moottorin käyttötestiyksilössä. Golfin tasolle ID.3 ei kuitenkaan sisustan viihtyvyydessä ja laadun tunnussa yllä vieläkään.Myös etuistuinten kyynärnojia kerrotaan kasvatetun, mutta ainakaan pikaisella kokeilulla niissä ei tunnu juuri parannusta edeltäjään.Tietoviihdejärjestelmän näyttö on jatkossa aina 12-tuumainen, kun ennen se oli kaksi tuumaa pienempi. Mittaristo pysyy samanlaisena, eikä sille ole jatkossakaan vaihtoehtoja esimerkiksi lisävarusteluettelon puolella. Myöskään ratin kehnoihin hipaisupainikkeisiin ei ole tehty muutoksia.Hipaisukytkimet saavat kaivatun taustavalaistuksen vasta vuonna 2024.Lisää muutosta sisustassa tapahtuu vuoden 2024 puolivälin tienoilla, kun tietoviihdejärjestelmä menee perusteellisemmin uusiksi. Samassa yhteydessä kojelaudan hipaisukytkimet saavat kaivatun taustavalaistuksen, jonka pitäisi vähentää vahinkopainallusten määrää.Samassa yhteydessä nyt mittariston kylkeen sijoitettu vaihteenvalitsin siirtyy ID.Buzzin tapaan oikeanpuoleiseen viikseen.Jatkossa Volkswagenin ohjelmisto tukee myös ”functions on demand” -toimintoja. Suomeksi tämä tarkoittaa, että valmistaja voi ryhtyä eräiden kilpailijoidensa tapaan nyhtämään esimerkiksi kuukausi- tai kertaperusteista maksua navigointijärjestelmästä, kaksialueisesta ilmastoinnista, tai miksei vaikka penkinlämmittimistä.Ei voimalinjamuutoksiaSähkövoimalinjan ostalta muutoksia ei ole tehty. Akkuvaihtoehdot ovat jatkossakin 58 kWh ja 77 kWh, ja WLTP-toimintamatkat näille on 426 ja 546 kilometriä. Pienempiakkuinen ottaa parhaillaan vastaan 120 kilowatin lataustehoa, ja isompiakkuinen 50 kW enemmän.Sen sijaan varustetasoja on uusittu, ja ne kantavat jatkossa nimiä Business, Business Plus ja Business Max.Jatkossa ID.3:a tullaan valmistamaan myös nykyisten Zwickaun ja Dresdenin lisäksi Wolfsburgin päätehtaalla.Uudistetun mallin hinnat ja lisävarusteluettelot julkaistaan huhtikuussa. Ensimmäisten kasvojenkohotuksen kokeneiden mallien odotetaan saapuvan Suomeen alkukesästä 2023.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAjatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä