1.3.2023 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 uudistuu: ”menimme ehkä liian pitkälle futuristisuuden kanssa” Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3 on edennyt siihen ikään, että on kasvojenkohotuksen aika. Keulan muokkaamisen lisäksi muutoksia on tehty muun muassa sisustaan ja ohjelmistoon. Vuonna 2020 Volkswagen sai esiteltyä useaan otteeseen lykkääntyneen Volkswagen ID.3:n. Auto oli ensimmäinen Volkswagen-ryhmän varta vasten sähköautoja suunnitellulle MEB-perusrakenteelle valmistunut tuote. Tältä Volkswagen ID.3 näytti ennen kasvojenkohotusta. Autosta on ollut Moottorin koeajossa parikin eri versiota, ja sen lisäksi malli oli Moottorin puolen vuoden käyttötestissä. Luettelon kattavista käyttötestikokemuksista löydät tästä linkistä. Puskurin muodot ovat hieman aiempaa vihaisemmat. Nyt on kuitenkin kevyen päivityksen aika. Luonnollisesti MEB-pohjaisista autoista ensimmäisenä uudistusvuorossa on juuri pioneeri-ID.3. ID.3:n kohkattiin ennen julkistusta olevan ikään kuin Kuplan ja Golfin seuraaja, eli sitä yritettiin mainostaa ikonina jo ennen sen ilmestymistä. Ehkä tämä kasasi paineita myös Volkswagenin työntekijöille, sillä Volkswagenin edustaja tunnustaa nyt, että ID.3:n kanssa oli joiltain osin irroiteltu ehkä enemmän kuin olisi ollut tarve. Puskurin lisäksi konepelti on muotoiltu uusiksi. – Menimme ehkä liian pitkälle futuristisuuden kanssa, mutta nyt olemme takaisin siinä pisteessä mitä Volkswagenin asiakkaat todennäköisesti haluavat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Iloinen, muttei lapsellinen” Auton ulkoiset muutokset ovat selkeitä. Etupuskuri on saanut uuden, aiempaa terävämmän ilmeen. Volkswagenin edustaja kuvailee keulan yhä hymyilevän, mutta ei aivan yhtä maireasti kuin ennen kasvojenkohotusta. Myös konepelti on muotoiltu uusiksi, ja siitä on poistettu tuulilasiin asti yltänyt musta koroke. Lopputulemana on yksinkertaisempi, aggressiivisempi ja muuhun mallistoon paremmin sopeutuvat kasvot. Kylkilinjaan ei ole koskettu, mutta etulokasuojassa sijainnut mallitarkennuksen kertonut (esim. Pro S) merkki on jätetty pois puhtaamman ja "aikuisemman" kokonaisuuden saavuttamiseksi. Auton takaosaan muutoksia ei ole juuri tehty. Kasvojenkohotus toi mukanaan mm. oliivinvihreän ulkovärin ja uudenlaiset vanteet. Kasvojenkohotuksen yhteydessä esiteltiin myös uusi tumma oliivinvihreä väri, joka näyttää hyvin erilaiselle riippuen vallitsevasta valosta. Muovisuuden piilottamista Suurimmat Volkswagen ID.3:n moitteet on keskittyneet kuitenkin auton sisäpuolelle. Auton sisustan materiaalit eivät ole miellyttäneet mittapuut useaan otteeseen määrittäneeseen Golfiin tottuneita, tietoviihdejärjestelmä on ollut tönkkö ja etenkin ensimmäisellä ohjelmistoversiolla heikosti toimiva. Volkswagen kertoo kuunnelleensa kuluttajia uudistuksia suunnitellessa. Päivityksen myötä ovipaneeleissa on enemmän pehmustetta, kuten myös esimerkiksi kojelaudassa. Muutokset näkyvät selvästi ainakin esillä olevissa korkeamman pään varustelulla ryyditetyissä malleissa. Oviin asennettu verhoilu tuntuu laadukkaalle, ja vaikutelma ämpärimuovilla kuorrutetusta kokonaisuudesta ei ole lainkaan niin vahva kuin esimerkiksi Moottorin käyttötestiyksilössä. Golfin tasolle ID.3 ei kuitenkaan sisustan viihtyvyydessä ja laadun tunnussa yllä vieläkään. Myös etuistuinten kyynärnojia kerrotaan kasvatetun, mutta ainakaan pikaisella kokeilulla niissä ei tunnu juuri parannusta edeltäjään. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on jatkossa aina 12-tuumainen, kun ennen se oli kaksi tuumaa pienempi. Mittaristo pysyy samanlaisena, eikä sille ole jatkossakaan vaihtoehtoja esimerkiksi lisävarusteluettelon puolella. Myöskään ratin kehnoihin hipaisupainikkeisiin ei ole tehty muutoksia. Hipaisukytkimet saavat kaivatun taustavalaistuksen vasta vuonna 2024. Lisää muutosta sisustassa tapahtuu vuoden 2024 puolivälin tienoilla, kun tietoviihdejärjestelmä menee perusteellisemmin uusiksi. Samassa yhteydessä kojelaudan hipaisukytkimet saavat kaivatun taustavalaistuksen, jonka pitäisi vähentää vahinkopainallusten määrää. Samassa yhteydessä nyt mittariston kylkeen sijoitettu vaihteenvalitsin siirtyy ID.Buzzin tapaan oikeanpuoleiseen viikseen. Jatkossa Volkswagenin ohjelmisto tukee myös ”functions on demand” -toimintoja. Suomeksi tämä tarkoittaa, että valmistaja voi ryhtyä eräiden kilpailijoidensa tapaan nyhtämään esimerkiksi kuukausi- tai kertaperusteista maksua navigointijärjestelmästä, kaksialueisesta ilmastoinnista, tai miksei vaikka penkinlämmittimistä. Ei voimalinjamuutoksia Sähkövoimalinjan ostalta muutoksia ei ole tehty. Akkuvaihtoehdot ovat jatkossakin 58 kWh ja 77 kWh, ja WLTP-toimintamatkat näille on 426 ja 546 kilometriä. Pienempiakkuinen ottaa parhaillaan vastaan 120 kilowatin lataustehoa, ja isompiakkuinen 50 kW enemmän. Sen sijaan varustetasoja on uusittu, ja ne kantavat jatkossa nimiä Business, Business Plus ja Business Max. Jatkossa ID.3:a tullaan valmistamaan myös nykyisten Zwickaun ja Dresdenin lisäksi Wolfsburgin päätehtaalla. Uudistetun mallin hinnat ja lisävarusteluettelot julkaistaan huhtikuussa. Ensimmäisten kasvojenkohotuksen kokeneiden mallien odotetaan saapuvan Suomeen alkukesästä 2023. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Ajatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan