30.10.2023

Volkswagen ID.7 Tourer – Wolfsburgissa ollaan lähellä täysikokoista sähköfarmaria

Mutta kumpi lopulta ehtii ensin, Volkswagen vai BMW?

Volkswagen elää tällä hetkellä taloudellisesti erittäin haastavaa aikaa, mutta samalla se elää myös suurta murroskautta. Volkswagen kuuluu niihin autonvalmistajiin, jotka ovat päättäneet sähköistyä kauttaaltaan ainakin Euroopassa. Tänä murroskautena VW:n mallistosta tulee siis löytymään kaksi D-segmentin täysikokoista farmaria, uusi Passat Variant perinteisellä reseptillä sekä täyssähköinen ID.7 Tourer.

Volkswagen on ID.7 Tourerin myötä purjehtimassa melko tuntemattomille vesille, sillä vaikka neliovisia sähköautoja alkaa olla tässä luokassa kuin meren mutaa (mukaan lukien ID.7), ovat isot sähköfarmarit vasta tekemässä tuloaan. Toinen tiedossa oleva iso täyssähköfarmari on BMW i5 Touring, joka on määrä julkistaa ID.7 Tourerin tavoin ensi vuoden puolella. Kumpikohan siis mahtaa ehtiä ensin?

Volkswagen ennakoi ID.7 Toureria jo vuonna 2019 Space Vizzion -konseptillaan. Yhdennäköisyys tuotantomallin kanssa on huomattava.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pihistelee litroissa

ID.7 Tourer on farmariksi varsin virtaviivainen, sillä sen ilmanvastuskerroin - 0,24 - häviää minimaalisesti 0,23:n lukeman kellottavalle nelioviselle ID.7:lle.

Aerodynaamisuus on sähköautoille tärkeää, ja jokainen viilattu kulma tuo lisää WLTP-kilometrejä. Farmarin kohdalla tämä kuitenkin kostautuu siinä mielessä, että perän pihistelevä muotoilu ei ole taannut paperilla kuin viitisentoista litraa neliovista ID.7:ää suuremman tavaratilan (530 l vs. 545 l). Toki todellinen tilavuus on suurempi ja käytettävyys paremmalla tolalla, sillä mittaukset tehdään farmareissakin takaikkunoiden reunan tasalle.

Jos konttia verrataan sitten tuoreeseen Passat Variantiin, joka sai huiman 690-litraisen tavaratilan, alkaa ID.7 Tourer tuntumaan pienemmältä, vielä kun ulkomitat osuvat lähes samaan. Takapenkit kaadettuna ero on passatin hyväksi 1 714 litraa vastaan 1 920 litraa. Jos mennään kokoluokkaa alemmas, peittoaa Golf Variantkin sähköfarmarin 611-litraisella kontillaan.

Harvemminhan jokaiselle senttimetrille ja litralle on kuitenkaan käyttöä eli siinä mielessä ID.7 Tourer on edelleen mukiinmenevän kokoinen farmari, ja ennen kaikkea markkinoiden kannalta tärkeä lisä Volkswagenin ID-mallistoon.

Myyntiin ensi vuonna

ID.7 Tourer tullaan valmistamaan neliovisen rinnalla entisessä Passat-tehtaassa Saksan Emdenissä. Tuotannon on määrä alkaa siellä vuoden 2024 puolella, jolloin auto myös virallisesti yleisölle esitellään.

Nämä kiusoittelukuvat ja auliit ennakkotiedot eivät jätä kovin paljoa uutisia enää tuohon esittelytilanteeseen. Volkswagen ei toki tässä vaiheessa puhu mitään Tourerin voimalinjoista, mutta näköpiirissä ei ole mitään syytä sille, miksei niille voisi laittaa yhtäsuuruusmerkkejä neliovisen kanssa. Täten puhuisimme 77 ja 89 kilowattitunnin akkuvaihtoehdoista sekä 210 kilowatin takatuupparista.

Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat