30.10.2023 Ajoneuvot Volkswagen ID.7 Tourer – Wolfsburgissa ollaan lähellä täysikokoista sähköfarmaria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mutta kumpi lopulta ehtii ensin, Volkswagen vai BMW? Volkswagen elää tällä hetkellä taloudellisesti erittäin haastavaa aikaa, mutta samalla se elää myös suurta murroskautta. Volkswagen kuuluu niihin autonvalmistajiin, jotka ovat päättäneet sähköistyä kauttaaltaan ainakin Euroopassa. Tänä murroskautena VW:n mallistosta tulee siis löytymään kaksi D-segmentin täysikokoista farmaria, uusi Passat Variant perinteisellä reseptillä sekä täyssähköinen ID.7 Tourer.Volkswagen on ID.7 Tourerin myötä purjehtimassa melko tuntemattomille vesille, sillä vaikka neliovisia sähköautoja alkaa olla tässä luokassa kuin meren mutaa (mukaan lukien ID.7), ovat isot sähköfarmarit vasta tekemässä tuloaan. Toinen tiedossa oleva iso täyssähköfarmari on BMW i5 Touring, joka on määrä julkistaa ID.7 Tourerin tavoin ensi vuoden puolella. Kumpikohan siis mahtaa ehtiä ensin?Volkswagen ennakoi ID.7 Toureria jo vuonna 2019 Space Vizzion -konseptillaan. Yhdennäköisyys tuotantomallin kanssa on huomattava.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPihistelee litroissaID.7 Tourer on farmariksi varsin virtaviivainen, sillä sen ilmanvastuskerroin - 0,24 - häviää minimaalisesti 0,23:n lukeman kellottavalle nelioviselle ID.7:lle.Aerodynaamisuus on sähköautoille tärkeää, ja jokainen viilattu kulma tuo lisää WLTP-kilometrejä. Farmarin kohdalla tämä kuitenkin kostautuu siinä mielessä, että perän pihistelevä muotoilu ei ole taannut paperilla kuin viitisentoista litraa neliovista ID.7:ää suuremman tavaratilan (530 l vs. 545 l). Toki todellinen tilavuus on suurempi ja käytettävyys paremmalla tolalla, sillä mittaukset tehdään farmareissakin takaikkunoiden reunan tasalle.Jos konttia verrataan sitten tuoreeseen Passat Variantiin, joka sai huiman 690-litraisen tavaratilan, alkaa ID.7 Tourer tuntumaan pienemmältä, vielä kun ulkomitat osuvat lähes samaan. Takapenkit kaadettuna ero on passatin hyväksi 1 714 litraa vastaan 1 920 litraa. Jos mennään kokoluokkaa alemmas, peittoaa Golf Variantkin sähköfarmarin 611-litraisella kontillaan.Harvemminhan jokaiselle senttimetrille ja litralle on kuitenkaan käyttöä eli siinä mielessä ID.7 Tourer on edelleen mukiinmenevän kokoinen farmari, ja ennen kaikkea markkinoiden kannalta tärkeä lisä Volkswagenin ID-mallistoon.Myyntiin ensi vuonnaID.7 Tourer tullaan valmistamaan neliovisen rinnalla entisessä Passat-tehtaassa Saksan Emdenissä. Tuotannon on määrä alkaa siellä vuoden 2024 puolella, jolloin auto myös virallisesti yleisölle esitellään.Nämä kiusoittelukuvat ja auliit ennakkotiedot eivät jätä kovin paljoa uutisia enää tuohon esittelytilanteeseen. Volkswagen ei toki tässä vaiheessa puhu mitään Tourerin voimalinjoista, mutta näköpiirissä ei ole mitään syytä sille, miksei niille voisi laittaa yhtäsuuruusmerkkejä neliovisen kanssa. Täten puhuisimme 77 ja 89 kilowattitunnin akkuvaihtoehdoista sekä 210 kilowatin takatuupparista.Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen