20.7.2020 Ajoneuvot Volkswagen varaa lisää e-alkuisia nimiä – onko se vihiä tulevista sähköautoista? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaislehti auto motor und sport kertoo, että Volkswagen varaa lisää e-alkuisia nimiä neljän kappaleen verran. Miltä kuulostaisi esimerkiksi sähköinen kuplavolkkari? Volkswagen varaa lisää e-alkuisia nimiä saksalaisen auto motor und sportin mukaan. Volkswagen ehti jo, kuluvan vuoden kesäkuun loppupuolella suojata itselleen nimen, "e-Samba" mahdollista tulevaa käyttöä varten – tätähän on ennakoitu nimeksi alkuperäisen Kleinbussin inspiroimalle tulevalle Volkswagen I.D.Buzz -sähköpikkubussille.Saksalaismerkki patentoi nyt neljä kappaletta lisää näitä e-etuliitteellä varustettuja nimiä ja niiden joukossa on muun muassa mahdollisuus sähköiseen kuplavolkkariin. Kaikki neljä nimeä on merkitty Volkswagen AG:lle Euroopan patenttijärjestön toimesta päivämäärällä 16.7.2020 eli varsin hiljattain. Nämä nimisuojat kattavat luokat 12, 35 ja 37. Mystiset lukemat kääntyvät kirjaimiksi muotoon: ajoneuvot, autoihin liittyvät palvelut sekä tuning.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen varaa lisää e-alkuisiaNäistä patenteista numero 018273917 vastaa nimeä "e-Beetle", numero 018273653 nimeä "e-Karmann" ja numero 18273913 nimeä "e-Golf Classic". Neljäs patentti, eli numeron 018273911"e-Kübel" on varsin mielenkiintoinen nimenä.Viittauksena tässä on niinsanottu Kübelwagen, joka oli maastokäyttöön tarkoitettu sotilasajoneuvo kansallissosialistisen Wehrmachtin tarpeisiin suunniteltuna. Eräs sen virallisemmista saksalaisista tunnuksista oli Volkswagen Typ 82 ja pohjana toimi Kdf-Wagen, josta kuplavolkkari syntyi. Myös muut valmistajat, kuten Mercedes ja DAF, valmistivat tuohon aikaan sotilasajoneuvoja.Kutsumanimi Kübelwagen juontaa juurensa istuimien muotoon. Erilaisia Kübelwagen -nimellä tunnettuja versioita olivat VW Typ 82 lisäksi muunmuassa VW Typ 181 sekä VW Iltis. Kübelwageneita valmistettiin vuosien 1940 ja 1945 välillä yli 50 000 kappaletta.Sittenkin sähköklassikkojaOn tietysti tässä vaiheessa täysin epäselvää tuoko Volkswagen koskaan mitään näistä nyt suojatuista nimistä myyntiin asti valmiina automalleina – ainakaan uusina sellaisina. Erityisesti tämä e-Kübel lienee historiallisista syistä erittäin arka aihealue ja nimenä siksi epäilyttävä. Muut kolme kuulostavat huomattavasti realistisimmilta vaihtoehdoilta.Teoriassa sähköinen kuplavolkkari voisi tarkoittaa myös vanhaa autoa, joka varustellaan jälkikäteen sähkömoottorilla. Vanhojen autojen muuntaminen sähkömoottorille tuntuu olevan trendi, joten ehkä Volkswagen harkitsee suorittavansa tekniikanvaihdon halukkaille asiakkaille itse. Tämä saattaa kyllä olla hieman kauhaa haettua, sillä laki- ja vastuuasiat ovat kuitenkin haastavia tekniikanvaihdoissa.Toisaalta se selittäisi nimen e-Golf Classic ja edellä mainittujen lisäksi myös e-Karmann kuuluu vanhojen mallien kategoriaan. Nämä kannattaa laittaa korvan taakse tulevaa ajatellen, mutta tässä vaiheessa ei tiedetä vielä sen enempää.Sinällään e-sarjalle olisi loogista saada jatkoa, jotta se kasvaa eikä kuihdu. Tällä hetkellä merkin hinnastosta löytyvät jo e-Up sekä e-Golf, joiden hintoja onkin viilattu kuluttajalle miellyttävään suuntaan. Moottori koeajoi e-upin Suomessa maaliskuussa ja e-Golfin koeajo suoritettiin Suomessa jo vuonna 2018.Lähde: auto motor und sport, Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa