20.7.2020

Volkswagen varaa lisää e-alkuisia nimiä – onko se vihiä tulevista sähköautoista?

Volkswagen e-Golf

Saksalaislehti auto motor und sport kertoo, että Volkswagen varaa lisää e-alkuisia nimiä neljän kappaleen verran. Miltä kuulostaisi esimerkiksi sähköinen kuplavolkkari?

Volkswagen varaa lisää e-alkuisia nimiä saksalaisen auto motor und sportin mukaan. Volkswagen ehti jo, kuluvan vuoden kesäkuun loppupuolella suojata itselleen nimen, "e-Samba" mahdollista tulevaa käyttöä varten – tätähän on ennakoitu nimeksi alkuperäisen Kleinbussin inspiroimalle tulevalle Volkswagen I.D.Buzz -sähköpikkubussille.

Saksalaismerkki patentoi nyt neljä kappaletta lisää näitä e-etuliitteellä varustettuja nimiä ja niiden joukossa on muun muassa mahdollisuus sähköiseen kuplavolkkariin. Kaikki neljä nimeä on merkitty Volkswagen AG:lle Euroopan patenttijärjestön toimesta päivämäärällä 16.7.2020 eli varsin hiljattain. Nämä nimisuojat kattavat luokat 12, 35 ja 37. Mystiset lukemat kääntyvät kirjaimiksi muotoon: ajoneuvot, autoihin liittyvät palvelut sekä tuning.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen varaa lisää e-alkuisia

Näistä patenteista numero 018273917 vastaa nimeä "e-Beetle", numero 018273653 nimeä "e-Karmann" ja numero 18273913 nimeä "e-Golf Classic". Neljäs patentti, eli numeron 018273911"e-Kübel" on varsin mielenkiintoinen nimenä.

Viittauksena tässä on niinsanottu Kübelwagen, joka oli maastokäyttöön tarkoitettu sotilasajoneuvo kansallissosialistisen Wehrmachtin tarpeisiin suunniteltuna. Eräs sen virallisemmista saksalaisista tunnuksista oli Volkswagen Typ 82 ja pohjana toimi Kdf-Wagen, josta kuplavolkkari syntyi. Myös muut valmistajat, kuten Mercedes ja DAF, valmistivat tuohon aikaan sotilasajoneuvoja.

Kutsumanimi Kübelwagen juontaa juurensa istuimien muotoon. Erilaisia Kübelwagen -nimellä tunnettuja versioita olivat VW Typ 82 lisäksi muunmuassa VW Typ 181 sekä VW Iltis. Kübelwageneita valmistettiin vuosien 1940 ja 1945 välillä yli 50 000 kappaletta.

Sittenkin sähköklassikkoja

On tietysti tässä vaiheessa täysin epäselvää tuoko Volkswagen koskaan mitään näistä nyt suojatuista nimistä myyntiin asti valmiina automalleina – ainakaan uusina sellaisina. Erityisesti tämä e-Kübel lienee historiallisista syistä erittäin arka aihealue ja nimenä siksi epäilyttävä. Muut kolme kuulostavat huomattavasti realistisimmilta vaihtoehdoilta.

Teoriassa sähköinen kuplavolkkari voisi tarkoittaa myös vanhaa autoa, joka varustellaan jälkikäteen sähkömoottorilla. Vanhojen autojen muuntaminen sähkömoottorille tuntuu olevan trendi, joten ehkä Volkswagen harkitsee suorittavansa tekniikanvaihdon halukkaille asiakkaille itse. Tämä saattaa kyllä olla hieman kauhaa haettua, sillä laki- ja vastuuasiat ovat kuitenkin haastavia tekniikanvaihdoissa.

Toisaalta se selittäisi nimen e-Golf Classic ja edellä mainittujen lisäksi myös e-Karmann kuuluu vanhojen mallien kategoriaan. Nämä kannattaa laittaa korvan taakse tulevaa ajatellen, mutta tässä vaiheessa ei tiedetä vielä sen enempää.

Sinällään e-sarjalle olisi loogista saada jatkoa, jotta se kasvaa eikä kuihdu. Tällä hetkellä merkin hinnastosta löytyvät jo e-Up sekä e-Golf, joiden hintoja onkin viilattu kuluttajalle miellyttävään suuntaan. Moottori koeajoi e-upin Suomessa maaliskuussa ja e-Golfin koeajo suoritettiin Suomessa jo vuonna 2018.

Lähde: auto motor und sport, Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat