16.6.2023 Ajoneuvot Volkswagenilla käynnistyivät pudotuspelit – ensimmäisenä saa lähteä Arteon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin suuret taloustalkoot eivät anna sijaa vähäisen menekin malleille, olivatpa ne sitten kuinka hyvännäköisiä tahansa. Volkswagen julkisti varsin kunnianhimoisen suunnitelman taloudellisen asetelmansa parantamiseksi. Vuoteen 2026 mennessä Volkswagen-brändin - ei siis koko VW-konsernin - tavoitellaan kasvattavan tuottoaan 10 miljardilla eurolla. Samaan aikaan Volkswagenin markkinaosuuden pitäisi palata 6,5 prosenttiin. Sekin olisi kova suoritus merkiltä, jonka markkinaosuus vuonna 2022 oli 3,6 prosenttia.Keinoja kovien tavoitteiden saavuttamiseen on monia, mutta kiinnostavimpia niistä ovat tietysti Volkswagenin henkilöautomallistoon vaikuttavat muutokset. Sähköön panostava Volkswagen esimerkiksi vähentää rajusti malliensa voimalinja-, varuste- ja muita konfiguraatiovaihtoehtoja tehdäkseen tuotannosta yksinkertaisempaa ja näin kannattavampaa.Tämä näkyy jo nyt esimerkiksi ID. Buzzin räätälöintimahdollisuuksissa, jotka eivät ole järin laajat. Lisäksi markkinoille tuloaan tekevässä ID. 7 -sähkösedanissa kerrotaan olevan 99 prosenttia vähemmän konfigurointivaihtoehtoja kuin edellispolven Golfissa. Golf VII on tosin ehkä ääriesimerkki konfigurointivaihtoehtojen määrästä, olihan malli tarjolla suurin piirtein häkäpönttöä lukuun ottamatta vähän kaikilla mahdollisilla käyttövoimilla.Eräs hyvin näkyvä keino parantaa kokonaisvaltaista tuottavuutta on lisäksi malliston supistaminen muutamaan volyymimalliin. Tämä ei varmasti koske Kiinaa, mutta ainakin Euroopassa Volkswagen-mallisto on suuntaamassa tilanteeseen, jossa esimerkiksi Arteonin kaltaisille vähemmän myyville malleille ei ole valitettavasti enää tilaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArteonin lähtölaskentaSamaisessa mediatilaisuudessa saatiin siis vahvistus Arteonin tuotannon lopetuksesta, mutta tämä ei tapahdu aivan yhdessä yössä. Kaunokaisen voi odottaa pysyvän myynnissä ainakin vuoden päivät, sillä Pohjois-Amerikassa autoa myydään vuosimallin 2024 ja ehkäpä samalla ensimmäisen ja viimeisen sukupolven loppuun.Arteonin - eli siis Passatin sulavampikorisen version - sukujuuret voidaan jäljittää aina vuoteen 2008, jolloin Volkswagen julkaisi kuutospolven Passatiin perustuneen Passat CC:n. Faceliftattua versiota tästä valmistettiin pelkän CC:n nimellä vuoteen 2016 asti.CC sai seuraajan kahdeksannen polven Passatiin perustuneesta Arteonista, jota on siis valmistettu Passatin rinnalla Saksan Emdenissä vuodesta 2017 lähtien. Viistokattoinen malli sai parikseen myös farmarikorisen version, jota Volkswagen kutsuu nimellä Arteon Shooting Brake.Arteon on itse asiassa vain jatkoa Volkswagenin spesiaalimpien automallien sukupuutolle, joka oli erityisen vahvaa niin kutsutun diesel-skandaalin aikaan. Takavuosina olemme joutuneet luopumaan useista luonteikkaista Volkkareista, kuten sporttisesta kaksiovisesta Sciroccosta, edustusauto Phaetonista sekä retro-Beetlestä. Puhumattakaan toinen toistaan hurjemmista moottorikokeiluista vuosien takaa.Lähteet: Volkswagen, News in Germany, Motor1 Kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta