10.8.2022

Koeajo: Volkswagen Arteon Shooting Brake – Farkkupeppu kääntää päät

Volkswagen Arteon on Passatin veikeämpi sisarmalli, joka tuo peliin hieman lisää tyyliä. Hyvää: toimiva voimalinja, sporttinen ulkokuori, ajomukavuus Huonoa: turhan pieni tavaratila

Arteonin juuret juontavat Passat CC -malliin, joka tuotiin emomallin kylkeen tekemään hieman ”pappamaisesta” perheautosta dynaamisempaa ja haluttavampaa. Passat CC:n onnistumisesta voidaan olla montaa mieltä, mutta Arteon on lunastanut paikkansa – ainakin omassa sydämessäni.

Perusajatus Arteonin kohdalla on käytännössä sama kuin Passatissa. Kyseessä on perheauto, jossa on hyvin tilaa suurempaankin tarpeeseen. Tosin pienellä varauksella. Ohjaamossa viihtyy ja mahtuu, mutta farkkumaisesta perästään huolimatta tavaratila on yllättävän pieni.

Tavaratilan rajallinen kapasiteetti johtuu pitkälti siitä, että takaosan korilinja laskee voimakkaasti perää kohti mentäessä. Äkkiseltään voisi ajatella, ettei tällä ole suurta merkitystä, mutta Passatiin verrattuna kontin litrat ovat selkeästi pienemmät.

Vielä merkityksellisempi asia ovat mitat, sillä matalaan konttiin ei mahdu lähellekään samalla tavalla isompia tavaroita. Kauneuden eteen on siis kärsittävä.

Arteonin korimallista käytetään Shooting Brake -nimitystä, joka siis viittaa jonkinlaiseen farmarin ja coupén ristisiitokseen. Sen juuret juontavat 1800-luvulle, jolloin väkeä kuljetettiin ammunta-pirskeisiin hevosen vetämillä kärryillä. Ilmeisesti muotoilussa on jotain samaa tämän tyylisuunnan kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matalampi ja sporttisempi

Korin muotoilun lisäksi Arteon on Passatia matalampi ja sporttisempi. Koeajoauton alla pyörivät 19” vanteet lisäävät vaikutelmaa entisestään. Sama pätee ohjaamoon, jossa penkit on muotoiltu hieman paremmin sivuttaistukea antaviksi.

Koeajettu versio on R-line Business -varusteltu, joten ohjaamosta löytyy digimittaristo, keulasta dynaamiset ajovalot ja alusta on ajotilan myötä mukautuva. Toki autosta löytyy myös mukautuva vakionopeudensäädin, hyvä audiojärjestelmä ja muuta tarpeellista.

Arteonin voimanlähteenä toimii monesta VAG-konsernin automallista tuttu ladattava hybridimoottori. 1,4-litraisen bensiinimoottorin kaveriksi on laitettu 45 kW sähkömoottori. Esimerkisi Passatin kohdalla mallimerkki on perinteisesti ollut GTE, mutta Arteonin kohdalla se on muuttunut TSI eHybridiksi.

Bensiinimoottori tuottaa 115 kW (156 hv) ja 250 Nm, mutta yhdessä sähkömoottorin kanssa tehoa on 160 kW (218 hv) ja vääntöä 400 Nm. Voimaa siis piisaa varsin kiitettävästi, mikä on pitkälti sähkömoottorin ansiota.

Lisää voimaa, vähemmän kulutusta

Sähköistys ei tuo automaailmaan hyvää pelkästään kulutusmielessä, sillä suorituskyky on uudella tasolla. Kiihdytyksen viive on pitkälti poissa sähkömoottorin ansiosta ja ohituskiihtyvyys on varsin miellyttävää täydelläkin lastilla. 0–100 km/h selvitetään 7,8 sekunnissa.

Ladattavan hybridin akku mahdollistaa täysin sähköistä ajamista 56 kilometrin verran. Käytännössä se riittää useimmille esimerkiksi työmatkojen ajamiseen ilman bensakuluja. Toki WLTP:n mukainen lukema putoaa pakkaskelillä, mutta talvellakin sähköinen voimalinja toimii kunnialla.

Yhdistetty kulutus hybriditilassa on 1,4 litraa sadalla, mutta tämä toki vaatii ahkeraa lataamista. Jos 10,4 kWh:n akkua ei lataa säännöllisesti, nousee kulutus reippaasti. Pidemmällä siivulla bensiiniä kuluu 5–6 litraa sadalla, mikä ei sekään toki ole huono lukema tämän kokoluokan autolle.

Volkswagenin hybriditekniikka esiteltiin ladattavana versiona reilut viisi vuotta sitten ja perusasiat ovat edelleen pitkälti ennallaan. Sähköistys on vienyt pois DSG-vaihteiston haasteet ja voimalinja toimii moitteetta. Järjestelmä on tätä nykyä vieläkin parempi kuin ilmestyessään.

Nelivetohybridiä ei saatavilla

Yksi puute Arteonissa ja VW:n muissakin ladattavissa hybridimalleissa on, sillä tarjolla on vain etuvetoinen versio. Nelivetomalli olisi kotimaan talvessa paikallaan, mutta sellaista ei ole tarjolla vaikka olisi valmis venyttämään lompakon nyörejä äärimmilleen.

Mikäli haussa on nelivetoinen malli, on valittava perinteinen bensiinimoottori ja malliston suorituskykyisempi R-versio. Tuolloin konepellin alla kehrää 235 kW (320 hv) voimanlähde. Arteon R on hävyttömän tehokas automalli, mutta hintaan tulee kotimaan verotuksen ansiosta yli 20 000 lisää.

Arteonin kohdalla ostajakunta varmasti pohtii valintaansa emomalli Passatin rinnalla. Kumpi sitten on järkevämpi vaihtoehto? Kysymys ei ole lainkaan niin helppo kuin voisi kuvitella, sillä molemmissa on omat vahvuutensa. Arteonin sporttinen farkkupeppu on kaunis katsella ja ajotuntuma on tukevampi. Mikäli tila ratkaisee, on Arteon alakynnessä.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line Business 1,4 TSI eHybrid

Hinta alkaen

5 525 585 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

5 954 306 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

115 kW (156 hv)

Vääntö

250 Nm (1550-3500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1550-3500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö: 10,4 kWh. Lataus: AC 3,6 kW

Toimintamatka

56 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

160 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,8 s

Huippunopeus

222 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) / 16,1 kWh / 100 km (vapaakenttä)

CO2-päästöt

31 g/km

Mitat

pituus 4866 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2839 mm
Tavaratila: 455 l
Omamassa: 1814 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat