16.6.2023

Volkswagenilla käynnistyivät pudotuspelit – ensimmäisenä saa lähteä Arteon

Volkswagen Arteon

Volkswagenin suuret taloustalkoot eivät anna sijaa vähäisen menekin malleille, olivatpa ne sitten kuinka hyvännäköisiä tahansa.

Volkswagen julkisti varsin kunnianhimoisen suunnitelman taloudellisen asetelmansa parantamiseksi. Vuoteen 2026 mennessä Volkswagen-brändin - ei siis koko VW-konsernin - tavoitellaan kasvattavan tuottoaan 10 miljardilla eurolla. Samaan aikaan Volkswagenin markkinaosuuden pitäisi palata 6,5 prosenttiin. Sekin olisi kova suoritus merkiltä, jonka markkinaosuus vuonna 2022 oli 3,6 prosenttia.

Keinoja kovien tavoitteiden saavuttamiseen on monia, mutta kiinnostavimpia niistä ovat tietysti Volkswagenin henkilöautomallistoon vaikuttavat muutokset. Sähköön panostava Volkswagen esimerkiksi vähentää rajusti malliensa voimalinja-, varuste- ja muita konfiguraatiovaihtoehtoja tehdäkseen tuotannosta yksinkertaisempaa ja näin kannattavampaa.

Tämä näkyy jo nyt esimerkiksi ID. Buzzin räätälöintimahdollisuuksissa, jotka eivät ole järin laajat. Lisäksi markkinoille tuloaan tekevässä ID. 7 -sähkösedanissa kerrotaan olevan 99 prosenttia vähemmän konfigurointivaihtoehtoja kuin edellispolven Golfissa. Golf VII on tosin ehkä ääriesimerkki konfigurointivaihtoehtojen määrästä, olihan malli tarjolla suurin piirtein häkäpönttöä lukuun ottamatta vähän kaikilla mahdollisilla käyttövoimilla.

Eräs hyvin näkyvä keino parantaa kokonaisvaltaista tuottavuutta on lisäksi malliston supistaminen muutamaan volyymimalliin. Tämä ei varmasti koske Kiinaa, mutta ainakin Euroopassa Volkswagen-mallisto on suuntaamassa tilanteeseen, jossa esimerkiksi Arteonin kaltaisille vähemmän myyville malleille ei ole valitettavasti enää tilaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Arteonin lähtölaskenta

Samaisessa mediatilaisuudessa saatiin siis vahvistus Arteonin tuotannon lopetuksesta, mutta tämä ei tapahdu aivan yhdessä yössä. Kaunokaisen voi odottaa pysyvän myynnissä ainakin vuoden päivät, sillä Pohjois-Amerikassa autoa myydään vuosimallin 2024 ja ehkäpä samalla ensimmäisen ja viimeisen sukupolven loppuun.

Arteonin - eli siis Passatin sulavampikorisen version - sukujuuret voidaan jäljittää aina vuoteen 2008, jolloin Volkswagen julkaisi kuutospolven Passatiin perustuneen Passat CC:n. Faceliftattua versiota tästä valmistettiin pelkän CC:n nimellä vuoteen 2016 asti.

CC sai seuraajan kahdeksannen polven Passatiin perustuneesta Arteonista, jota on siis valmistettu Passatin rinnalla Saksan Emdenissä vuodesta 2017 lähtien. Viistokattoinen malli sai parikseen myös farmarikorisen version, jota Volkswagen kutsuu nimellä Arteon Shooting Brake.

Volkswagen Arteon

Arteon on itse asiassa vain jatkoa Volkswagenin spesiaalimpien automallien sukupuutolle, joka oli erityisen vahvaa niin kutsutun diesel-skandaalin aikaan. Takavuosina olemme joutuneet luopumaan useista luonteikkaista Volkkareista, kuten sporttisesta kaksiovisesta Sciroccosta, edustusauto Phaetonista sekä retro-Beetlestä. Puhumattakaan toinen toistaan hurjemmista moottorikokeiluista vuosien takaa.

Lähteet: Volkswagen, News in Germany, Motor1 Kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat