12.9.2017 Ajoneuvot Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller: vuonna 2025 neljännes täyssähköautoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisjätti tähtää sähköisen liikkumisen johtajaksi vuoteen 2025 mennessä. Viesti on selvä. Volkswagen Groupia johtava Matthias Müller alleviivaa konserninlaajuista tietä kohti sähköistä liikkumista. Puheessaan Frankfurtin autonäyttelyä edeltävässä iltatilaisuudessa Müller arvioi, että vuonna 2025 neljännes konsernin myymistä autoista olisi täyssähköautoja. Ei siis minkäänlaisia hybridejä, vaan pelkällä sähköenergialla kulkevia ajoneuvoja. VW-konsernin myyntimäärällä se tekee 3 miljoonaa sähköautoa vuodessa.Massiivinen panostus sähköiseen liikkumiseen on osa konsernin maineenpuhdistuskampanjaa. Sen Müller sanoo suoraan:– Frankfurtin kansainvälinen autonäyttely tapahtuu erikoisissa olosuhteissa. Keskustelu käy kuumana kaupunkien ajokielloista, dieselin tulevaisuudesta ja sähköautoista. Ajat, jolloin saksalainen autoteollisuus paistatteli omassa loisteessaan, ovat ohi.Volkswagenin täysautonominen Sedric -konsepti.Itsesäälistä ei ole kyse. Puheessaan pääjohtaja painottaa Volkswagenin läpinäkyvyyden tärkeyttä luottamuksen palauttamisessa ja viittaa yhtiön uusimpien dieseleiden menestykseen riippumattomissa tutkimuksissa. Dieselillä Müller näkee tulevaisuuden, se on korvaamaton keino täyttää lähivuosien päästötavoitteet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaaja panostus täyssähköautoihinPidemmällä Volkswagenin tähtäimessä on kuitenkin sähkö. Yhtiö tähtää sähköisen liikkumisen johtajaksi vuodeksi 2025: siihen mennessä odotettavissa on 80 sähköistettyä automallia, joista 50 on täyssähköautoja ja loput ladattavia hybridejä.Audi A8 edustaa tämän hetken kärkeä autonomisessa liikkumisessa: auto osaa ajaa tietyissä olosuhteissa itse, mutta kuljettajan tulee valvoa tilannetta.Vuoteen 2030 mennessä Müller lupaa jokaisen Volkswagen Groupin brändin Seatista Bugattiin tarjoavan sähköistetyn ajoneuvon jokaisella markkina-alueella. Müller painottaa lupauksen olevan selvä merkki yhtiön tuotekehittäjille ja alihankkijoille: nyt kaikki tietävät, mitä heiltä odotetaan.Mittakaavalla on väliäPuheessaan Müller ei malta olla piikittämättä Teslaa.– Sähköinen vallankumous ei tule itse itseään pioneereiksi nimittäviltä tekijöiltä, vaan niiltä, jotka saavat uuden teknologian toimimaan mittakaavassa, joka oikeasti merkitsee.Hän jatkaa viittaamalla autonvalmistajiin, jotka valmistavat 200 000–300 000 autoa vuodessa, ja muistuttaa Volkswagen Groupin tekevän yli 10 miljoonaa autoa joka vuosi.Audi Elaine -konseptiauto tutkii lähitulevaisuuden autonomista liikkumista.20 miljardin euron investointiVahvan panostuksen ylläpitämiseksi yhtiö keskittää vuoteen 2030 mennessä yli 20 miljardia euroa sähköiseen liikenteeseen: ajoneuvotekniikkaan, akkuteknologiaan, tuotantotekniikkaan, latausverkostoon ja henkilöstön koulutukseen. Kehityspöydällä ovat myös yli 1000 kilometrin matkan mahdollistavat akut.Ennen automaailman sähköistymistä polttomoottori on kuitenkin yhä pääroolissa.– Tienaamme polttomoottoreilla rahaa sähköteknologiaan investoitavaksi, Müller tiivistää.Audi Aicon on tutkimusauto täysautonomiseen liikkumiseen. Matthias Müller ilmoitti konseptien saavan seuraajia lähivuosina, mutta puheessaan hän keskittyi enemmän sähköiseen liikkumiseen.Myös polttomoottorissa riittää kehitettävää. Volkswagen ilmoittaa varustavansa kaikki uudet bensiinimoottorit hiukkassuodattimin, ja uusiutuvia polttoaineita tutkitaan mahdollisuutena saavuttaa hiilineutraali polttomoottori. Vedyllä toimivat polttokennotkin ovat yhä työn alla.Tekemisen puutteesta Volkswagenilla ei siis kärsitä.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa