28.5.2016 Liikenne Volkswagenin takaisinkutsut etenevät kaksilitraisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin päästöhuijausskandaalin takaisinkutsut etenevät. Ensimmäisenä vuorossa ovat Volkswagen-konsernin kaksilitraisella dieselmoottorilla varustetut Volkswagen Golfit ja Amarokit sekä Audit A4, A5 ja Q5.Saksan ajoneuvovirasto KBA on myöntänyt Volkswagenille luvan aloittaa päästöhuijausskandaaliin kuuluvien uusien automallien takaisinkutsut. Korjattavan auton ohjelmistopäivityksessä moottorinohjainlaite päivitetään siten, että auton päästöt vastaavat tyyppihyväksynnän mukaisia arvoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1 500 autoaNyt korjaustoimien kohteena ovat kaksilitraisella dieselmoottorilla varustetut Volkswagen Golf ja Amarok sekä Audit A4, A5 ja Q5.Kirjeet takaisinkutsuista ovat lähteneet, mutta kaikissa näiden automallien moottori-/vaihteistoversioissa takaisinkutsu ei ala samanaikaisesti eri moottorinohjainlaitteiden suuren määrän vuoksi. Nyt kirjeen saa noin 1 500 autoilijaa.Puolen tunnin korjausMaahantuojan arvion mukaan kunkin auton korjaustoimenpide kestää 30 minuutista tuntiin.– Kirjeen saatuaan asiakas voi varata ajan valtuutettuun merkkihuoltoon. Vaivattomimmin korjaus hoituu huoltokäynnin yhteydessä. Maksuton korjaustoimenpide voidaan tehdä vain valtuutetussa merkkihuollossa, kertoo VV-Auto Groupin viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo.Kun korjaukset on tehty, asiakas saa mukaansa todistuksen, jossa Volkswagen AG vakuuttaa, että toimenpiteet eivät vaikuta korjatun auton polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, hiilidioksidipäästöihin, ajokäyttäytymiseen tai akustiikkaan.Passatia odotellessaLähitulevaisuudessa takaisinkutsukirjeitä lähtee moneen kotiin, sillä seuraavaksi odotellaan Saksan viranomaiselta lupaa aloittaa Passatia koskevat korjaustoimet. Automalli on Suomessa varsin suosittu.– Passatia koskevien takaisinkutsujen alkamisessa on kyse muutamista viikoista, joten kirjeet saattavat lähteä asiakkaille jo ennen juhannusta, Karjalainen arvioi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatsastusta ei tarvitse lykätäRiitta Karjalainen kertoo, että päästökohun alkuvaiheessa osa suomalaisautoilijoista otti itse yhteyttä maahantuojaan ja kyseli koska oman auton korjaustoimet alkavat, mutta nyttemmin tämänkaltainen aktiivisuus on laantunut.– Nyt kyselyt ovat harvinaisia, asiakkaat tietävät rauhassa odotella takaisinkutsukirjettä. He myös tietävät, että auto on teknisesti kunnossa ja sillä voi ajaa. Eikä katsastukseen menoa tarvitse lykätä keskeneräisen takaisinkutsukampanjan vuoksi, Karjalainen tähdentää.Maaliskuun alussa VTT toi julki epäilynsä, että takaisinkutsut voivat olla suomalaisten Volkswageneiden kohdalla turhia. Korjaamatonta ajoneuvoa ei saa kuitenkaan enää katsastettua vuonna 2018.Teksti: Marko Jokela Kuva: Marko Mäkinen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti