10.2.2025

Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa

Kuva Volvo

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Volvo yhdistää Cross Country -alamallinimen täyssähköautoon, mutta konsepti säilyy tuttuna.

Volvolla on alkamassa iso uutuusmallirumba, joka tulee tuottamaan vielä tämän vuoden aikana muun muassa upouuden sähkösedanin, Volvo ES90:n. Rumba aloitettiin kuitenkin vähän kevyemmissä merkeissä, nimittäin antamalla pikkusähköcrossover EX30:lle oma Cross Country -malliversionsa.

Edellinen kerta, kun Volvolla oli jotain tämänkaltaista mallistossaan oli viime vuosikymmenen lopussa V40 Cross Countryn muodossa. Tuossakin kyse oli Volvon pienimmän mallin korotetusta ja niin sanotuilla seikkailumuoveilla varustetusta versiosta. Nyt tuo pienin Volvo on toki jo valmiiksi crossover-tyyppinen auto.

Volvon Cross Country -mallisto on toki huomattavasti vanhempi, alkaen vuoden 1997 V70 Cross Countrysta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Parisen senttiä korkeammalla

Volvo EX30 Cross Countryssa - kuten niin monissa vastaavantyyppisissä tuotteissa - on tietysti kyse ennen kaikkea mielikuvasta. Mustat ja maskuliinisen näköiset korimuovit antavat autosta muodikkaan seikkailuhenkisen kuvan. Mukana on myös tyylikkäitä yksityiskohtia, kuten päällimmäisenä keulan musta maski, joka lähempää tarkasteltuna osoittautuu Ruotsin Kebnekaise-vuorten topografiseksi kartaksi koordinaatteineen päivineen.

Toki Volvo on Cross Countryn myötä tehnyt EX30:een muutamia muitakin muutoksia.

Lähdetään liikkeelle vaikka maavarasta, joka on vähän kuin oikeutuksena Cross Country -nimen käytölle noussut noin parilla senttimetrillä. Samalla Volvo kertoo säätäneensä auton takapään jousitusta hieman standardi-EX30:a maastokelpoisemmaksi. Samalla auton alle on viety lisäsuojausta. Toki Volvo muistuttaa EX30 Cross Countryn olevan edelleen vakuuttava myös kaupungissa.

Muita näkyviä ja tuntuviakin maastolisäyksiä uutuuteen tulee saatavilla olevan Cross Country Experience -paketin myötä. Niihin kuuluvat muun muassa maastokelpoisemmat renkaat normaalia pienempien 18-tuumaisten vanteiden ympärillä. Saatavilla on lisäksi roiskeläppiä sekä näyttäviä kattotelineitä.

Näiden herkkujen jälkeen tuntuisi oudolta ottaa auto kaksivetoisena, ja niinpä Volvo lähtee ainakin aluksi tarjoamaan EX30 Cross Countrya 315 kilowatin nelivetojärjestelmällä, yhdistettynä 69 kilowattitunnin akustoon. Toki muutokset kuten korotettu maavara syövät hieman tämän melko tykin voimalinjan suorituskyvystä, ja maastorenkaat sekä katolle asennettu taakkateline varmasti tekevät sitä vielä lisää. Tällä voimalinjalla EX30 Cross Country kuitenkin kiihtyy nollasta sataan 3,7 sekunnissa ja toimintamatka asettuu 450 kilometriin eli heikennykset ovat kuitenkin melko maltillisia.

Lähde: Volvo

Kommentit (1)

  • JUHA KUURI

    Jaa että ”ensimmäinen kerta”. Entäs EX90??

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat