11.12.2017 Ajoneuvot Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailu – työläs mutta miellyttävä tehtävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa tänä vuonna tarjolle tulleiden uutuusautojen katras edustaa lähes kaikkia autoluokkia. Mutta millaista taustatyötä vaaditaan, jotta kaikki nuo 39 autotulokasta on saatu arvioitaviksi ja koeajettaviksi eli mukaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailuun? Moottorin toimittaja Jussi Saarinen otti tällä kertaa päävastuun Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailun käytännön järjestelyistä. Se on tarkoittanut muun muassa päävastuuta kahdesta Nummelassa järjestetystä autotoimittajien koeajopäivästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukana ennätysmäärä autojaKokenutta automiestä ei hirvittänyt ottaa vastaan kilpailun järjestelyvastuuta sitä aiemmin ansiokkaasti hoitaneelta Toni Jalovaaralta. Vaikka haaste tuntui siihen myönnyttäessä mahdolliselta, aiheutti tämänkertainen automäärä jonkin verran päänvaivaa. Kilvassa kun oli mukana ennätykselliset 39 automallia.– Autojen suuri määrä aiheutti toki aika paljon käytännön työtä, yhteydenottoja, aikataulujen rukkaamista ja autologistiikasta eli autojen liikuttelusta sopimista, mutta kaikki sujui lopulta oikein mallikkaasti, Jussi Saarinen kiittelee toimittajakollegoiden ja maahantuojien avuliaisuutta.Automäärä toi harmaita hiuksia jo yksin yhteiskuvan vuoksi. Vaikka autotoimittajista koostuneella kuvaustiimillä on vuosikausien kokemus autovertailujen ryhmäkuvista, oli liki 40 auton toimivaan muodostelmaan asettelu oma taidonnäytteensä.Kukaan ei kieltäytynytSaarinen kertoo, että automaahantuojat osallistuivat tälläkin kerralla innokkaasti mukaan arvostettuun ja jo perinteeksi muodostuneeseen kilpailuun, eikä ihme, tietäähän menestys kunniaa ja näkyvyyttä. Vuoden Auto Suomessa -tittelistä kisataan nyt jo neljättä kertaa.– Joidenkin automallien kohdalla aikataulupaineet olivat melkoiset ehtiä mukaan, sillä kilpailusääntöjen mukaan täysin uuden automallin tulee olla hinnoiteltu ja myynnissä tämän vuoden lokakuun lopussa.Auton tuli olla myös suomalaisten autotoimittajien koeajettavana ensimmäisenä koeajopäivänä eli 14.11.– Muutaman mallin mukaan pääsy jäi aika hilkulle.Kuvassa: Jussi Saarinen (vas.) ja Marko Jokela (oik.)Monipuolinen finaalikuusikkoFinaalikuusikkoa Saarinen kiittelee monipuoliseksi autoryhmäksi, koostuuhan se eri auto-, koko- ja hintaluokan edustajista.– Voittajaa on aivan mahdoton povata ennakolta, mutta se on varmaa, että kisasta tulee tiukka. Kaikki kuusi saavat varmasti ääniä, mutta veisikö jokin autoista potin äänivyöryllä, siihen en usko, Saarinen uumoilee.Pitkän linjan autotoimittaja on työnsä puolesta toki tietäväinen uusista Suomessa tarjolle tulevista automalleista, mutta ehdokkaat ovat tulleet kisaisännän roolissa poikkeuksellisen tutuiksi.– Ja on toki autotulokkaita aina kiinnostavaa päästä koeajamaan. Koeajot tuovat aina ahaa-elämyksiä ja iloisia yllätyksiä, joskus täytyy muuttaa ennakkokäsityksiäkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoittaja selviää 13. joulukuutaYltääkö voittoon Seatin jämäkkä pikkuauto Ibiza, uusia uria Kialle avaava Stinger vai Opelin upea lippulaiva Insignia? Vai viekö potin Volkswagenin tyylikäs T-Roc, Škodan ensimmäinen iso katumaasturi Kodiaq vai Volvon tasapainoinen XC60?Voittajan valitsevat riippumaton autotoimittajien yhdistys eli Auto- ja liikennetoimittajat ry. Valintaperusteina ovat auton tekniikka, taloudellisuus, turvavarusteet ja rahalle saatava vastine.Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittaja julkistetaan Auto- ja Liikennegaalassa, joka järjestetään 13. päivä joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.– Sitten on aika ottaa lasillinen kuohuvaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla