30.10.2023

Wankel-unelma Mazda Iconic SP ja kolme muuta tulikuumaa urheiluautokonseptia Japan Mobility Show’sta

Vuoden 2023 Japan Mobility Show'ssa Mazda väläytti wankel-urheiluautoa, Toyota vihjasi kevyen keskimoottorisen paluusta sähköisenä, Honda toi Preluden nimen takaisin automaailmaan ja Nissan ennakoi hurjalla tavalla GT-R:n sähköistä seuraajaa.

Japan Mobility Show on keskimääräistä autonäyttelyä enemmän tulevaisuuteen katsova, ja konsepteja on esillä paljon erilaisia, eikä pelkästään autoista, vaan muistakin liikkumistavoista. Tämä näyttely on myös japanilaisten autonvalmistajien kotikenttä. Tänä vuonna tapahtuma oli japanilaisten urheiluautojen ilojuhlaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mazda Iconic SP

Kulunut vuosi on tuonut automaailmaan 11 vuotta kauttaaltaan poissa olleen moottorimuodon, kun Mazda otti wankel- eli kiertomäntämoottorin osaksi MX-30:n lataushybridivoimalinjaa. Vaikka wankeleita on nähty monissa erityyppisissä automalleissa, on kiertomäntä ehdottomasti tunnetuimmillaan Mazdan kevyiden urheiluautojen keulalla.

Iconic SP tekee piilolampuista jälleen kuuminta muotia.

Mazda Iconic SP -konseptin myötä olemme harppauksen verran lähempänä wankel-urheiluauton paluuta, ja tällä kertaa osana mainitun MX-30 R-EV:n kaltaista sähköpohjaista voimalinjaa. Iconic SP:ssä Mazda on tuplannut kiertomäntien määrän R-EV:hen verrattuna yhdestä kahteen. Wankel jauhaa sähköä jonkinkokoiseen akkuun, joka puolestaan välittää sen sähkömoottorille. Kyseessä on siis sarjalataushybridi, ja wankel Mazdan mukaan kelpuuttaa polttoaineekseen jopa vedyn. Tehoa on tarjolla 365 hevosvoiman edestä.

Voimalinjasta emme tiedä yksityiskohtia, emmekä varmasti edes vetotapaa. Kuitenkin presidentti Mauno Koiviston hienoa lentävää lausetta pienillä muokkauksilla siteeraten; ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että se on takavetoinen.

Konseptiahan voi verrata MX-5:een, mutta todellisuudessa se on tätä kokonaispituudeltaan ja akseliväliltään yli 25 senttimetriä pidempi ja jopa lähes 400 kiloa painavampi, kokonaispainon osuessa 1 450 kiloon. Painopiste on kuitenkin alhaalla ja -jakauma 50:50.

Mazdan mukaan auton tekniikka on sovitettavissa myös MX-5:n kokoluokan autoon, ja onkin varteenotettava mahdollisuus, että tulevaisuudessa häämöttävä seuraavan sukupolven MX-5 ottaa käyttöönsä tätä tekniikkaa. RX-7:n ja MX-5:n yhdistelmä olisikin aikamoinen match made in Hiroshima.

Toyota FT-Se

2000-luvun alun pienoisen suvantovaiheen jälkeen Toyota on jälleen palannut urheiluautoluokkiin eri tavoin makeilla GR86:lla ja GR Supralla. Kaksikko saattaa pian täydentyä kolmannella, sillä FT-Se voi olla jo lähellä tuotantokelpoista.

Näyttävä FT-Se on täyssähköinen, mutta sen korirakenne on kuin keskimoottorisessa. Täten FT-Se on tulkittavissa seuraajaksi Toyota MR2:lle, vuosina 1984 - 2007 kolmen polven ajan valmistetulle kevyelle keskimoottoriselle. MR2 oli Toyotan ja koko japanilaisen autoteollisuuden ensimmäinen keskimoottorinen auto. Voisiko tämä olla Toyotan ensimmäinen sähköinen urheiluautomalli?

FT-Se on aikamoinen osoitus Toyotan tulevan sähköisen perusrakenteen muuntautumiskyvystä, sillä nyt joissakin katumaasturikonsepteissa nähdystä alustasta on leivottu kevyen kaksipaikkaisen urheiluauton perusta. Tai näin se menee ainakin oletettavasti, sillä mitään varsinaisia voimalinjatietoja autosta ei tässä vaiheessa tihkunut.

Toyotalla saattaa olla kiinnostusta viedä FT-Se -konseptin lopputulos tuotantoasteelle pikaisellakin aikataululla, sillä esimerkiksi Porschen ja Alpinen "keskimoottoriset" sähköurheiluautot saattavat hengittää pian niskaan.

Honda Prelude Concept

Ikonisen mallinimen paluu saattaa olla lähellä, sillä tässä artikkelissa nähtävästä konseptinelikosta Honda Prelude on selkeästi eniten tuotantovalmis.

Prelude oli Hondan vuosina 1978 - 2001 valmistama, menestyksekäs ja arvostettu urheilullinen, kaksiovinen coupé, siis coupé, tällä kertaa määritelmällisestikin oikein. Prelude Concept on käytännössä samaa tavaraa, eli mikään ole kategorisesti muuttunut. Honda ei ole huudellut paljonkaan Preluden voimalinjasta, mutta on käynyt selväksi, että kyse ei ole täyssähköautosta, vaan hybridistä, todennäköisemmin vielä täys- eikä lataushybridistä. Asia odottaa kuitenkin tarkennusta.

Honda Motor Companyn pääjohtaja Toshihiro Mibe esittelee Preludea ylpeänä.

Prelude saattaa jakaa pohjarakenteensa nykypolven Accordin kanssa, ja mikäli näin on, se seuraa tässäkin asiassa esi-isiään. Toinen varteenotettava vaihtoehto perustaksi on Civic, jolloin Prelude olisi puolestaan sukua toiselle pitkästä aikaa paluun tehneelle konsernin mallinimelle, nimittäin Acura Integralle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nissan Hyper Force

Jos edelliset kolme konseptia olivat ainakin toiveissamme jo toinen toistaan lähempänä oikeaa tuotantoasua, pistää Nissan Hyper Force kerralla ranttaliksi.

Konseptihan on tyylillisesti selvästi sukua Nissan GT-R:lle, ja sen sukulinjassa muillekin GT-R Skyline -malleille. Villin konseptin muotoilussa on tämän lisäksi otettu kulmaksi huippukokin laadukas lihaveitsi, joka auton muodossa leikkaa tasaisen tappavasti ilmaa, ohjaten sen oikealla tavalla jäähdytykseen ja downforcen tarpeisiin. Veitsestä saadaan samalla myös auton metallinen ja maalaamaton sekä erittäin terävistä linjoista koostuva ulkokuori.

Muotoilunsa lisäksi Hyper Force ammentaa aerodynaamisiin ominaisuuksiinsa myös huipputeknologiasta. Konseptin erikoisilta näyttävät vanteet pitävät sisällään plasma-aktuaattorin, joka ohjaa ilmaa lisätäkseen downforcea kaarteissa. Niin ikään perästä löytyvä massiivinen takasiipi on muuttuvageometrinen.

Superfuturistinen, nelipaikkainen sisusta voidaan muuttaa auton ollessa paikallaan videopelien kehdoksi.

Sähköisen Hyper Forcen villit visiot tiivistyvät lopulta voimalinjaan, josta löytyy solid state- eli kiinteäelektrolyyttinen akku, jota pidetään monilta osin tulevaisuutena sähköautojen akuissa. Neljästä nurkasta raapivat puolestaan sähkömoottorit, jotka tuottavat mukavasti megawatin eli 1 000 kilowatin (n. 1 360 hevosvoiman) tehot.

Hyper Forcesta huolimatta mitään viimeistä sanaa ei ole kuultu siitä, että nykyinen Nissan GT-R olisi 16 vuoden iästään huolimatta ihan hetkeen lähdössä, tai että seuraaja olisi aivan näin hurjatehoinen.

Lähteet ja kuvat: Mazda, Toyota, Honda, Nissan Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat