5.3.2023 Matkailu Waterloo: Abban kappale on tarttuva, mutta museo on vaikuttava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltä näyttää 110 metrin mittainen, 12 metrin korkuinen ja ympyrän muotoon laitettu seinämaalaus? Tai pienoismalli, jossa yli 10 000 1:72 mittasuhteeseen tehtyä sotilasta taistelee, ja jonka valmistuminen kesti 30 vuotta? Se kaikki selviää Brysselin eteläpuolella sijaitsevassa Waterloo-museossa. Waterloo, Napoleonin viimeinen taistelu 18. kesäkuuta 1815, jossa Ranskan ensimmäinen keisarikunta taisteli Yhdistyneiden kunigaskuntien johtamaa liittoumaa vastaan. Yhteensä taistelukentillä kohtasi toisensa lähes 200 000 sotilasta. Liittoumalla oli miesylivoima, mutta ranskalaisilla oli enemmän tykkejä.Taistelu oli erittäin tasaväkinen, mutta lopulta Wellingtonin johtama liittouma löi Napoleonin joukot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudenkarheaWaterloon taistelusta kertova uusittu museo – Memorial of Waterloo 1815 – valmistui vuonna 2015 eli 200 vuotta taistelun jälkeen. Museo sijaitsee ovelasti maan alla, joten museorakennus ei riko peltomaista maisemaa. Tämä puolestaan auttaa kuvittelemaan, miltä taistelukenttä on näyttänyt reilut 200 vuotta sitten. Museo on rakennettu kahteen kerrokseen ja se kattaa yhteensä noin 2000 neliötä.Jo heti tuloaulassa sijaitseva noin 30 neliön kokoinen pienoismalli saa vierailijan haukkomaan henkeä. Kyseessä on hollantilaisen Piet Prinsenin 30 vuoden aikana rakentama ja tarkasti alkuperäistä taistelua kunnioittava 1:72 mittasuhteessa tehty miniatyyri, joka sisältää yli 10 000 sotilasta. Yksityiskohtien määrä on yksinkertaisesti huima.Kun miniatyyriä on tutkittu riittävästi joka puolelta, aulasta laskeudutaan yksi kerros alaspäin, ja tutustutaan taistelussa mukana olleisiin henkilöihin.Seinillä on lisäksi maalauksia, joissa valotetaan Napoleonin retkiä ja saavutuksia ennen Waterloota sekä maalataan kuvaa Waterloohun johtaneista tilanteista. Tauluissa on hauska jippo, ne tavallaan elävät pienen animaation ansiosta.Pääsymaksun yhteydessä on saatu luottokortin kokoinen lätkä ja kuulokkeet. Lätkä aktivoi aina erilaisia kohteita, joista kantautuu kuulokkeiden kautta vierailijan korviin informaatiota.AjankuvaaSeuraavaksi siirrytään lasivitriinien reunoittamaa käytävää pitkin eteenpäin. Vitriineissä on esillä mallinukkeja puettuna sen aikaisiin uniformuihin. Vitriineissä on myös lisää pieniä miniatyyrejä, joiden avulla aukeaa muun muassa huollon merkitys. Napoleonin lausuman vanhan viisauden mukaan armeija marssii vatsallaan.Vitriineissä on myös taisteluissa käytettyjä aseita. Pistoolit olivat miekkojen ohella ratsuväen suosiossa, kun jalkaväki käytti musketteja. Aseteollisuudessa elettiin vielä piilukkojen aikakautta. Rihlatut kiväärit aloittivat läpimurtonsa vasta 1800-luvun puolivälissä.Ja totta kai esillä on myös kanuunoita, Napoleon oli tunnetusti suuri tykistön ystävä. Ranskalaisilla oli Waterloossa 252 tykkiä liittoutuman 156 tykkiä vastaan.Kun ratsuväki tulee silmilleMuseon näyttävin yksittäinen kokemus on 3D-lasit päässä katsottava lyhytelokuva. Se esittelee useamman taistelukohtauksen, ja 3D-lasien avulla katsoja kokee olevansa mukana taistelukentällä.Kaikista vaikuttavin kokemus on se, kun ratsuväki rullaa kohti jalkaväkisotilaiden rintamassa oleva katsojaa. Elämys on melkoinen, ja katsojan on helppo eläytyä siihen tunnelmaan, kun iso massa ratsuväkeä laukkaa 25 metriä leveällä valkokankaalla suoraan päälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuinen rankoMuseon loppupuolella makaa yhdessä vitriinissä vuonna 2012 alueelta löydetty luuranko, jota kutsutaan Waterloon sotilaaksi. Kyseessä lienee hannoverilainen sotilas. Se on hieman makaaberi muistutus taistelun hinnasta. Yhteensä Waterloon taisteluissa kuoli tai haavoittui yli 40 000 sotilasta.1320 neliön kokoinen maalausVähän museon ulkopuolella on vielä vuonna 1911 valmistunut pyöreä rakennus, jonne päästään suoraan museosta maanalaista käytävää pitkin. Sen sisällä on ranskalaisen taidemaalarin Louis-Jule Dumoulin maalama 110 metriä pitkä ja 12 metriä korkea maalaus taistelukentästä. Maalaus on ympyrän muotoinen, ja sitä katsellaan sen sisäpuolelle rakennetulta tasanteelta. Maalaus valmistui vuonna 1912 – siis taistelun satavuotisjuhlapäiväksi.Kun museo on käyty läpi, sen ulkopuolella voi vielä kävellä hetken ja yrittää aistia paikan tunnelmaa. Kesäaikaan alueella järjestetään myös pieniä näytelmiä. Lisäksi hevoskärryt kuljettavat vierailijoita museolta Hougoumontin farmille, jossa historian oppitunnit jatkuvat multimediaesitysten muodossa. Farmilla käytiin yksi koko Waterloon taistelun ratkaisevimmista kamppailuista. Tilan rakennukset tuhoutuivat tietysti täysin, mutta ne rakennettiin uusiksi museon uusimisen yhteydessä vuonna 2015. Farmilla voi myös yöpyä.Museon vieressä on myös pieni jälkeenpäin rakennettu kukkula, jonka laella on leijonapatsas. Se valmistui vuonna 1820 Hollannin kuninkaan William Ensimmäisen toimesta. Kukkulalla ja patsaalla kunnioitetaan paikkaa, jossa William Ensimmäisen poika eli William Toinen haavoittui kanuunan kuulan osuttua häntä olkapäähän. Kukkulan laelle kiipeäminen käy myös kuntoilusta, sillä kiivettävänä on 226 rappusta. Ylhäältä on kuitenkin hieno näköala yli ympäröivän maiseman, mikä auttaa lisää hahmottamaan taisteluiden kulkua.Museon vieressä on myös sympaattinen ravintola, jossa voi tankata energiaa välillä.Vaikka museo ei ole iso, kaikkiaan siellä saa helposti kulumaan aikaa useamman tunnin. Ja historian muistelu on aina mukavaa. Waterloo on kuitenkin yksi niitä taisteluita, jonka erilainen lopputulos olisi muuttanut historiaa melkoisesti.Museon kotisivut: https://www.waterloo1815.be/en/Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Visit Brussels Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Matkailu Algarven viinit tutuiksi kodikkaasti sukutilalla, jonka juuret ulottuvat 1800-luvulle 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä 26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse 25.5.2025 Matkailu Kauheata – ja ihanaa: tässäkö on Euroopan tulevaisuus? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!