27.3.2019

WLTP-kulutusmittausta tiukennettiin, syynä valmistajien tahallinen alisuoriutuminen

WLTP-kulutusmittaus

Uutta WLTP-kulutusmittaussykliä kiristettiin helmikuussa. Sääntömuutosten syyksi on arvioitu autovalmistajien tahallista alisuoriutumista tulevien päästötavoitteiden lieventämiseksi.

Aiemman New European Driving Cycle (NEDC) -kulutusmittaussyklin korvannut Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) joutui helmikuussa jälleen viilauksen kohteeksi. Euroopan komission tekemissä sääntötiukennuksissa mitattavat autot pakotetaan käyttämään samaa ajotilaa (esim. Eco) kaikissa malleissa. Samalla kaikki päästöihin ja kulutukseen vaikuttavat järjestelmät, muun muassa start/stop-automatiikka, kytketään päälle.

Liikenteen ympäristöetujärjestöjen kattoryhmä Transport and Environment kertoi komission päätöksen juontuvan autonvalmistajien tahallisesta alisuoriutumisesta alkuvaiheen WLTP-testeissä. Start/stop-automatiikan sammuttaminen ja Sport-ajotilan käyttäminen saivat autot kuluttamaan enemmän polttoainetta. Lisääntyneillä hiilidioksidipäästöillä pyrittiin puolestaan vaikuttamaan tuleviin päästövähennystavoitteisiin.

T&E:n mukaan käytös selittää myös, miksi eri autonvalmistajien hiilidioksidipäästöihin syntyi merkittäviä eroja WLTP-sykliin siirryttäessä, sillä mallistojen keskiarvoiset päästölukemat kasvoivat yhdestä prosentista peräti 81 prosenttiin valmistajasta riippuen. Etujärjestö peräänkuuluttikin, että ennen helmikuuta 2019 testattujen autojen verotusperusteena ei pitäisi käyttää hiilidioksidipäästöjä. Järjestön mukaan tilastotieto osoittaa WLTP-arvojen olevan epävakaita.

WLTP-kulutusmittaus

Vuoden 2025 päästötavoitteet tulevat perustumaan 2020 mitattuihin arvoihin. T&E arvioikin, että 2020 myytäviä automalleja saatetaan joutua testaamaan uudelleen, jos niiden valmistajat eivät pysty todistamaan noudattaneensa sääntöjä.

– Nähtäväksi jää, ovatko uudet WLTP-lisäykset saaneet teljettyä kaikki porsaanreiät. Seuraamme tätä tarkasti kuluvan vuoden mittaan, kommentoi Transport and Environmentin puhtaan liikkuvuuden päällikkö Julia Poliscanova.

Myös Euroopan autovalmistajien etujärjestö ACEA toivottaa muutokset tervetulleiksi, kiitellen manipulointimahdollisuuksien vähentymistä.

Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat