7.11.2023

Yamaha XSR 900 GP – Kisahenkinen ja Yamahan kilpailuhistoriaa kunnioittava

Kuva Yamaha

Yamahan uusi XSR 900 GP on kisahenkisempi versio sekä ulkonäöltään että ominaisuuksiltaan kuin retromalli XSR 900.

Yamaha nimittää retrohenkistä mallistoaan Sport Heritageksi. Malliston lippulaivana on tähän asti ollut MT-09:n kolmisylinterisen, 890-kuutioisen moottorin vauhdittama XSR 900, mutta nyt se yläpuolelle esitellään XSR 900 GP.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpailuhistoriaa kunnioittaen

XSR 900 GP kunnioittaa Yamahan pitkää ja menestyksekästä kilpailuhistoriaa jopa niin tarkasti, että värimaailmaksi on valittu 1980- ja 1990-lukujen YZR500-kisapyörän punavalkoinen Marlboro-väritys keltaisilla numeropohjilla, luonnollisesti nykypäivänä ilman tupakkamerkin tekstejä.

Värimaailmalle on luonnollinen selitys, sillä ensimmäisen kuninkuusluokan maailmanmestaruuden Yamahalle voitti Giacomo Agostini 1970-luvulla ja Kenny Robertsin vuoden 1980 mestaruuden jälkeen todellinen kultasuoni puhkesi vuonna 1984, kun seuraavan kahdeksan vuoden aikana Yamahalla voitettiin kuusi ratamoottoripyöräilyn 500-kuutioisten maailmanmestaruutta ja lähinnä juuri punavalkoisessa värityksessä.

1980-luvulla kisapyörien muotoilu otti suuren askeleen pyöreistä 70-luvun linjoista kohti kulmikkaampaa muotoilua. Sama trendi oli nähtävissä myös tuotantomoottoripyörien muotoilussa. GP-malli onkin saanut kuljettajaa suojaavan yläkatteen, joka parantaa sekä pyörän kiihtyvyyttä että huippunopeutta.

XSR 900:n iso ja pyöreä ajovalo on vaihtunut pienikokoiseen linssivaloon, joka vieläpä on piilotettu etukatteeseen. Uusilla clip on -ohjaustangoilla ajoasento on urheilullisemmin eteen nojaava. Ajoasentoa voi muokata kahteen eri asentoon säädettävissä olevilla jalkatapeilla.

Ominaisuuksiakin hiottu urheilullisemmiksi

Kääntymiseen tuovat herkkyyttä Yamahan kevyet, Spinforged-tekniikalla valetut vanteet yhdessä Bridgestonen uusimpien Battlax Hypersport S23 -renkaiden kanssa. Jousituskomponentit tulevat KYB:iltä ja sekä edessä että takana voidaan säätää niin esijännitystä kuin puristus- ja paluuvaimennustakin. Etujarrusatuloina on nelimäntäiset radiaalisatulat ja pääsylinterinä Brembon niinikään radiaalimallinen jarrusylinteri.

Kuljettajan valittavissa on kolme tehoasetusta (Sport, Street ja Rain) sekä kaksi Custom-asetusta, joissa kuljettaja voi yhdistää haluamansa tehotasot ja  ajoavustimien halutut herkkyydet. Kuusiakselisen liiketunnistimen ansiosta avustinvalikoima kattaa mm. luiston-, sladin ja keulimisenestojärjestelmät. Kolmannen sukupolven quickshifter-vaihdeavustin mahdollistaa entistä monipuolisemmin vaihteiden vaihdon ilman kytkintä.

Viiden tuuman TFT-värimittaristossa on neljä valittavaa tyyliasetusta. Lisäksi kuljettaja voi sisäänrakennetun tiedonsiirto-ohjausyksikön kautta liittää älypuhelimen ja mittariston toisiinsa, jolloin ajon aikana on mahdollista nähdä puhelu- ja viesti-ilmoitukset, vastata puheluihin ja kuunnella musiikkia tai käyttää Garmin StreetCross -navigointijärjestelmää.

Yamaha XSR 900 GP

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 890 cc
Teho: 87,5 kW (119 hv) / 10 000 r/min
Vääntö: 93 Nm / 7 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1500 mm
Istuinkorkeus: 835 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Paino tankattuna: 200 kg

Hinta: vahvistetaan Milanon moottoripyöränäyttelyn jälkeen marraskuussa

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Yamaha

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat