11.11.2021 Ajoneuvot Yksi Hyundai Nexo -vetyauto Suomeen – missä tankkausasema? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomeen saatiin nyt ensimmäinen Hyundai Nexo -vetyauto. Tämä palauttaa pinnalle kysymykset tankkausverkoston kehityksestä. Oulussa järjestettiin maanantaina 8.11. paneelikeskustelua sisältänyt Vetytalous kiihdytyskaistalla -tapahtuma. Samalla saatiin Suomeen virallisesti ensimmäinen Hyundai Nexo -vetyauto. Valtiovallan tervehdyksen tähän tapahtumaan toi Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen. Ensimmäisen Suomeen rekisteröidyn Hyundai Nexo -polttokennoauton on myynyt Hyundain Pohjois-Suomen valtuutettu myynti- ja huoltoketju Wetteri Oy. Auton on hankkinut käyttöönsä oululainen Skarta Group Oyj, jonka missiona on rakentaa puhdasta tulevaisuutta ja sen liiketoiminta muodostu päästötöntä teknologiaa hyödyntävien energiantuotannon ratkaisujen rakentamisesta sekä vaativista erikoisrakentamisen projekteista. - On hienoa olla mukana edistämässä puhtaan energian autoilua yhdessä Skarta Groupin ja Hyundain kanssa. Tämä on historiallinen hetki koko Suomelle ja upeaa nähdä tällaista innovatiivista pelin avausta pohjoissuomalaiselta pörssiyhtiöltä, kommentoi Wetterin toimitusjohtaja Aarne Simula. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai Nexo -vetyauto Suomeen Hyundai Nexo on korealaisvalmistajalta jo toisen sukupolven SUV-korimallin polttokennokäyttöinen sähköauto, josta käytetään englanniksi lyhennettä FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). Moottori ehti ottaa kotimaassakin koeajotunnelmat Hyundain tuoreimman sukupolven vetyautosta, ennen kuin sellaista oli tänne edes rekisteröity. Auton käyttövoimana on puhdas vety. Näin ollen polttokennoauton pakoputkesta tulee vain vesihöyryä. Nexon toimintamatka on 666 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaan ja sen tankkaaminen vie vastaavan ajan kuin polttomoottoriauton tankkaaminen eli noin viisi minuuttia. Sen sijaan matka tuolle tankkausasemalle saattaa viedä hieman kauemmin. Tiettävästi lähin vetyä tarjoava asema sijaitsee yhä Ruotsissa, vaikka uutisoimme jo maaliskuussa huhuja Suomen ensimmäisestä asemasta. Ehkä Skarta Groupin hankintapäätös vauhdittaa tankkausaseman tuomista. – Haluamme vauhdittaa vetytalouden etenemistä Suomessa, tehdään se sitten vaikka auto kerrallaan. Haluamme siis osoittaa esimerkillämme, että vihreän vedyn teknologian kehittäminen, vedyn tuottaminen ja sen käyttöönotto niin liikenne- kuin teollisuuskäytössä on ensiarvoisen tärkeää koko Suomelle. Skarta kehittää ja toteuttaa muun muassa Vierivoima-konseptinsa mukaisia tuuli- ja aurinkovoimahankkeita, ja uusiutuvan energian käyttöön ja varastointiin kuuluvat saumattomasti erilaiset tulevaisuuden vetyratkaisut. Missä muodossa ja millä aikataululla vihreän vedyn käyttöönotto etenee, on vielä arvailujen varassa, mutta näemme vedyssä erinomaisia kasvumahdollisuuksia myös Skartan liiketoiminnalle, kommentoi Skarta Group Oyj:n toimitusjohtaja Tuomas Hirvonen. Hyundai vetää vetyä Hyundai Motor Group esitteli tulevien vuosien FCEV-suunnitelmansa Hydrogen Wave Forumissa, joka seurasi IAA Mobility 2021 -tapahtumaa syyskuussa 2021. Yhtiö kehittää parhaillaan kolmannen sukupolven polttokennojärjestelmäänsä. Hyundai aikoo saavuttaa vuoteen 2025 mennessä yli 110 000 polttokennohenkilöauton ja raskaan liikenteen FCEV-ajoneuvon maailmanlaajuisen vuosimyynnin tason. Vetypolttokennojärjestelmien kehittäjänä, sarjatuottajana ja viejänä Hyundai aikoo toimittaa polttokennoratkaisuja kaikentyyppiselle kalustolle. - Hyundain tavoitteena on nousta johtavaksi sähköisten voimalinjojen autonvalmistajaksi. Kyse ei ole valinnasta vedyn ja sähkön välillä, vaan siitä, että molemmat ovat käyttötarpeesta riippuen tulevaisuuden liikkumisen vaihtoehtoja, avaa Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka valmistajan ja maahantuojan näkökulmaa. Hyundai ilmoitti myös suunnitelmastaan lisätä vetypohjaisten tuotteiden ja teknologioiden valikoimaa vuoteen 2040 mennessä vety-yhteiskuntaa varten. Yhtiö esitteli merkittävästi halvempia ja tilavuudeltaan pienempiä, seuraavan sukupolven 100 kilowatin ja 200 kilowatin polttokennojärjestelmiä, tulevaisuuden polttokennokäyttöisiä tuotekonsepteja, kuten polttokennoilla varustettuja ajoneuvoja hätäapu- ja pelastustehtäviin sekä Trailer Drone -konseptin. Viimeksi mainittu on vetykäyttöinen perävaunujärjestelmä, joka pystyy toimimaan täysin itsenäisesti. Hyundai Motor Goup on linjannut useita kunnianhimoisia tavoitteita. Yhtiö suunnittelee olevansa ensimmäinen autovalmistaja, joka sähköistää kaikki hyötyajoneuvomallinsa joko polttokennojärjestelmällä tai akkusähköisellä voimansiirrolla vuoteen 2028 mennessä. Hyundai näkee, että vuonna 2030 polttokennoautoja on mahdollista saada akkusähköautoja vastaavalla hinnalla. Sen lisäksi, että polttokennojärjestelmiä sovelletaan kaikenlaiseen liikkumiseen, konserni aikoo tuoda teknologiaa yhteiskunnan muillekin osa-alueille, kuten esimerkiksi energiaratkaisuina koteihin, kiinteistöihin ja voimaloihin. Kuvat: Hyundai, Henri Posa; Lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan