13.1.2023 Ajoneuvot ”Yksi talvi syö pyörää kolmen kesän verran” – muista pyörän huolto talviajon jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvipyöräily rasittaa pyörää huomattavasti enemmän kuin pelkkä suviaikaan pyöräily. Yksi pyörällä ajettu talvi syö pyörää kolmen kesän verran, on nyrkkisääntö, kun pohditaan polkupyörän huoltotarvetta talviajossa.– Tämän vuoksi viimeistään talven jälkeen olisi syytä huoltaa pyörä, talviajossa hiekkaa menee ihan pirusti pyörän joka paikkaan, aktiivinen talvipyöräilijä ja Velo & Oxygen -pyöräliikkeen myymälävastaava Mika Saario sanoo.Mika Saario sanoo, että sähköpyörissä, varsinkin keskimoottorisissa pyörissä voimansiirto joutuu muutenkin kovemmalle kuin perinteisessä polkupyörässä. Sähköpyörien moottorit vääntävät jopa 90 newtonmetriä, jolloin voimansiirtoon kohdistuu isoja voimia.– Sähköpyörissä ketjut ja rattaat kuluvat huomattavasti enemmän kuin tavallisessa pyörässä. Lisäksi ketjuja ja rattaita on hyvä pitää puhtaana ja öljytä, se on huomattavasti edullisempaa kuin vaihtaa jatkuvasti 40 euroa maksavaa ketjua, Saario sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkku säilytettävä ladattunaSähköpyörien akkuihin pätee sama sääntö, kuin vaikka sähköautoon – jos sähköpyörällä ei ajeta pitkään aikaan esimerkiksi talvella, akku tulisi säilyttää ladattuna.– Akku ei välttämättä herääkään eloon keväällä, jos se on ollut ilman virtaa talven, Mika Saario sanoo.Saarion mukaan sähköpyörien akkuvalmistajien suositus on, että akku säilytettäisi noin 70–80 prosentin varauksessa, jos se on käyttämättä pitkään.– Akku ei myöskään saisi ladata pakkasessa ja kylmässä. Akkua pitäisi ladata aina lämpimässä. OIisi hyvä myös, että akku ehtisi lämpenemään huoneen lämpöön, ennen kuin sitä aletaan ladata, Saario sanoo.Saarion mukaan sähköpyörän toimintamatkaa voi myös varmistaa siten, että kun lähtee sähköpyörällä kylmässä liikkeelle, laittaa sähköpyörään lämpimän akun. Tällöin toimintamatka pysyy pidempänä, akku pitää lämpimänä varausta paremmin, kuin jos lähtee kylmässä kylmällä akulla liikkeelle.– On olemassa myös neopreenistä valmistettuja akkulämmittimiä, joilla akun kylmenemistä voi ehkäistä, Saario sanoo.Akkua voi suojata myös neopreenilläSähköpyörän akku lämpenee silloin, kun sillä ajetaan. Kun se on kiedottu lämpöä eristävään neopreeniin, akku pysyy lämpimänä ja säilyttää paremmin varauksensa.Mika Saario sanoo, että sähköpyörä on periaatteessa normaali polkupyörä, johon on lisätty akku ja sähkömoottori, joten normaalit polkupyörän huoltotoimenpiteet koskettavat sitäkin.– Normaali järjen käyttö on sallittua. Pitää renkaissa ilmaa, jarrut kunnossa ja huomioida akkua ja muuta pyörää koskevat toimenpiteet. Itse sähkömoottorille ei pysty eikä oikeastaan tarvitsekaan tehdä mitään. Pyörä kannattaa myös huollattaa sesongin ulkopuolella, jos mahdollista, silloin siitä selviää myös nopeammin kuin silloin, kun kaikki muutkin haluavat pyöränsä huollettavan, Saario sanoo.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti