13.1.2023 Ajoneuvot ”Yksi talvi syö pyörää kolmen kesän verran” – muista pyörän huolto talviajon jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvipyöräily rasittaa pyörää huomattavasti enemmän kuin pelkkä suviaikaan pyöräily. Yksi pyörällä ajettu talvi syö pyörää kolmen kesän verran, on nyrkkisääntö, kun pohditaan polkupyörän huoltotarvetta talviajossa.– Tämän vuoksi viimeistään talven jälkeen olisi syytä huoltaa pyörä, talviajossa hiekkaa menee ihan pirusti pyörän joka paikkaan, aktiivinen talvipyöräilijä ja Velo & Oxygen -pyöräliikkeen myymälävastaava Mika Saario sanoo.Mika Saario sanoo, että sähköpyörissä, varsinkin keskimoottorisissa pyörissä voimansiirto joutuu muutenkin kovemmalle kuin perinteisessä polkupyörässä. Sähköpyörien moottorit vääntävät jopa 90 newtonmetriä, jolloin voimansiirtoon kohdistuu isoja voimia.– Sähköpyörissä ketjut ja rattaat kuluvat huomattavasti enemmän kuin tavallisessa pyörässä. Lisäksi ketjuja ja rattaita on hyvä pitää puhtaana ja öljytä, se on huomattavasti edullisempaa kuin vaihtaa jatkuvasti 40 euroa maksavaa ketjua, Saario sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkku säilytettävä ladattunaSähköpyörien akkuihin pätee sama sääntö, kuin vaikka sähköautoon – jos sähköpyörällä ei ajeta pitkään aikaan esimerkiksi talvella, akku tulisi säilyttää ladattuna.– Akku ei välttämättä herääkään eloon keväällä, jos se on ollut ilman virtaa talven, Mika Saario sanoo.Saarion mukaan sähköpyörien akkuvalmistajien suositus on, että akku säilytettäisi noin 70–80 prosentin varauksessa, jos se on käyttämättä pitkään.– Akku ei myöskään saisi ladata pakkasessa ja kylmässä. Akkua pitäisi ladata aina lämpimässä. OIisi hyvä myös, että akku ehtisi lämpenemään huoneen lämpöön, ennen kuin sitä aletaan ladata, Saario sanoo.Saarion mukaan sähköpyörän toimintamatkaa voi myös varmistaa siten, että kun lähtee sähköpyörällä kylmässä liikkeelle, laittaa sähköpyörään lämpimän akun. Tällöin toimintamatka pysyy pidempänä, akku pitää lämpimänä varausta paremmin, kuin jos lähtee kylmässä kylmällä akulla liikkeelle.– On olemassa myös neopreenistä valmistettuja akkulämmittimiä, joilla akun kylmenemistä voi ehkäistä, Saario sanoo.Akkua voi suojata myös neopreenilläSähköpyörän akku lämpenee silloin, kun sillä ajetaan. Kun se on kiedottu lämpöä eristävään neopreeniin, akku pysyy lämpimänä ja säilyttää paremmin varauksensa.Mika Saario sanoo, että sähköpyörä on periaatteessa normaali polkupyörä, johon on lisätty akku ja sähkömoottori, joten normaalit polkupyörän huoltotoimenpiteet koskettavat sitäkin.– Normaali järjen käyttö on sallittua. Pitää renkaissa ilmaa, jarrut kunnossa ja huomioida akkua ja muuta pyörää koskevat toimenpiteet. Itse sähkömoottorille ei pysty eikä oikeastaan tarvitsekaan tehdä mitään. Pyörä kannattaa myös huollattaa sesongin ulkopuolella, jos mahdollista, silloin siitä selviää myös nopeammin kuin silloin, kun kaikki muutkin haluavat pyöränsä huollettavan, Saario sanoo.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster