27.3.2020 Ajoneuvot Yksityiskierros autoliikkeessä – esittelyssä Porsche Center Espoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Espoon uusi Porsche Center on on Pohjoismaiden ensimmäinen uuteen konseptiin perustuva liike, jossa pääroolissa ovat digitaalisuus ja kokemuksellisuus. Kevätaurinko kimaltelee lähtöruudukkoon pysäköidyn Porsche Panameran sinertävässä pinnassa. Toisesta ja kolmannesta ruudusta löytää Cayennen, muutama paikka odottaa vielä vapaana.Kilparadan sijaan autot ovat Espooseen avatussa Porsche Center -myymälässä.Koronaviruksen takia avajaisjuhlat jäävät tältä erää väliin, mutta Moottori pääsi kiertämään uutuusliikkeen yksityiskäynnillä.Autojen sijoittelu viittaa tietysti Porschen kilpailuhistoriaan. Uusi liike on rakennettu valmistajan Destination Porscheksi nimeämän konseptin ympärille, ja yhtenä lähtökohtana on kokemuksellisuus. Espoon liike saa kunnian olla Pohjoismaiden ensimmäinen uuden konseptin Porsche-keskus.Opastettu kierros avarassa liikkeessä saa hämmästelemään, mitä kaikkea esillepanossa tulee ottaa huomioon, jotta tilat ja autot muodostavat harkitun eheän kokonaisuuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHistoria ja tulevaisuusNäyttöruudun videomateriaali tulee tarvittaessa suoraan valmistajalta Saksasta.Noin tuhatneliöisen tilan keskellä on valkoisella lattialla rajattu alue. Kunniapaikalla mustan Cayman GT4:n takana noin viisimetrinen näyttöruutu toistaa Porsche-aiheisia videoita ilmajäähdytteisistä klassikoista täyssähköiseen Taycaniin. Valmistaja painottaa historian tärkeyttä, vaikka katse onkin vahvasti huomisessa.Huomista edustaa heti näytön toiselta puolelta löytyvä sähköistettyihin malleihin erikoistunut alue, jota valmistaja nimittää E-Performanceksi. Uuden täyssähköisen Taycan Turbo S:n ympärillä voi tutustua esimerkiksi kotilataukseen.Digitaalista rakentamistaNoin kaksi kertaa Helsingin Porsche Centeriä kookkaampi tila antaa autojen ansaitseman väljyyden lisäksi entistä paremmat työkalut myyjille. Fitting Loungeksi nimetty huone mahdollistaa oman auton digitaalisen rakentamisen myyjän kanssa suuren kosketusnäytön äärellä. Virtuaalikokemusta tukevat seiniä koristavat näytepalat niin värisävyistä kuin verhoilumateriaaleistakin.–Nyt meillä on esillä käytännössä kaikki värisävyt ja näytepalat, mitä tehtaan valikoima tarjoaa, myyntijohtaja Jan Matzke kertoo.Heti vierestä löytää sen viimeisen askeleen oman uuden Porschen ohjauspyörän taakse. Lasiseinä erottaa tilan, jossa uusi auto luovutetaan omistajalleen. Huoneen katto kätkee suuren studiomaisen tasovalon, joka saa uuden Porschen näyttämään parhaimmaltaan.–Kun asiakas saa unelmiensa auton, halutaan tapahtuma tehdä rauhassa, Matzke kertoo.Hän kertoo luovutustapahtuman kestävän ladattavilla hybrideillä muutaman tunnin, mikäli asiakas haluaa täyden perehdytyksen. Taycanin kanssa uteliaimmilla voi kulua kolmekin tuntia.–Tarjoamme mahdollisuuden myös toiseen perehdytykseen hetkeä myöhemmin, mikäli asiakkaalla on herännyt kysymyksiä uudesta autosta.Huolto perustuu läpinäkyvyyteenKulman takaa löytää kahvion, saksalaisittain Porscheplatziksi nimetyn tilan. Baaripöytä ja tuoliryhmä tarjoavat mahdollisuuden viettää aikaa huollon tai Taycanin latauksen ajan. Uskollisimmat Porsche-kuljettajat voivat myös uudistaa vaatetustaan merkin fanitavaroilla.Hieno esimerkki uuden myymälän ajattelutavasta on huollon vastaanoton vierestä löytyvä lasiseinäinen huone, jossa auto voidaan käydä asiakkaan kanssa läpi nosturilla nostettuna.–Luottamus ja läpinäkyvyys asiakkaalle ovat oleellisia asioita. Tilassa auton omistajalle voidaan konkreettisesti näyttää, mitä autolle pitäisi tehdä ja miksi, jälkimarkkinointijohtaja Arto Koljonen kertoo.Tilaan on myös tulossa esittelytyökaluja, jotka havainnollistavat esimerkiksi puhtaan öljyn tärkeyttä tai osoittavat vanhan jarrunesteen vaikutusta jarrutuntumaan.Toki myös perinteinen varaosatiski löytyy harrastajille, jotka haluavat tehdä työt itse.Itse huoltotilat löytyvät rakennuksen pohjakerroksesta. Espoon Porsche Centerin aukeaminen kaksinkertaistaa pääkaupunkiseudun virallisen huollon kapasiteetin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokenut ydinporukka–Ydinporukkaa on koulutettu vuosia Helsingin myymälässä, joten tiimi voidaan nyt jakaa kahteen liikkeeseen suorituskyky säilyttäen, Matzke kertoo.Vierailuhetkellä huoltotiloja vielä viimeistellään, mutta pyrkimys siisteyteen ja saksalaiseen järjestykseen käy jo lyhyellä vilkaisulla selväksi. Kaikelle on oma paikkansa ja tilat pidetään puhtaana, aivan kuin kilpatallin tiloissa.–Tilat on suunniteltu Porschen ohjeiden mukaan tiiviissä yhteistyössä tehtaan kanssa. Sillä varmistetaan, että samalla huomioidaan tulevaisuuden kannalta kriittiset asiat, Koljonen tiivistää.Esimerkiksi sähköautojen akkujen huoltotoimia varten on oma alue, jossa on määritelmät ilmanvaihdolle sekä korkeajännitteen vaatimalle pölyttömyydelle.Oman säväyksensä huoltotoimintaan tuo Porschen varsin laaja mallikirjo. Yhtiön mukaan peräti 70 prosenttia kaikista valmistetuista Porscheista on edelleen tieliikennekäytössä, joten huollosta saattaa löytää vierekkäin Taycanin ja kromipuskurisen 1960-luvun 911-mallin.Kahvia ja sähköäUuden Porsche Centerin suunnittelussa sähköistys on toki huomioitu myös pihalla. Asiakkaiden käytössä on neljän 22 kilowatin latausaseman lisäksi kaksi Porsche Engineeringin suunnittelemaa 350 kilowatin suurteholaturia – nimeltään Porsche Turbo Charger. Pylväsmäiseksi suunnitellun 800 voltin laturin johto tulee ylhäältä päin, joten sitä ei tarvitse raahata maata pitkin, jätti auton lataukseen miten päin tahansa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti