27.3.2020 Ajoneuvot Yksityiskierros autoliikkeessä – esittelyssä Porsche Center Espoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Espoon uusi Porsche Center on on Pohjoismaiden ensimmäinen uuteen konseptiin perustuva liike, jossa pääroolissa ovat digitaalisuus ja kokemuksellisuus. Kevätaurinko kimaltelee lähtöruudukkoon pysäköidyn Porsche Panameran sinertävässä pinnassa. Toisesta ja kolmannesta ruudusta löytää Cayennen, muutama paikka odottaa vielä vapaana.Kilparadan sijaan autot ovat Espooseen avatussa Porsche Center -myymälässä.Koronaviruksen takia avajaisjuhlat jäävät tältä erää väliin, mutta Moottori pääsi kiertämään uutuusliikkeen yksityiskäynnillä.Autojen sijoittelu viittaa tietysti Porschen kilpailuhistoriaan. Uusi liike on rakennettu valmistajan Destination Porscheksi nimeämän konseptin ympärille, ja yhtenä lähtökohtana on kokemuksellisuus. Espoon liike saa kunnian olla Pohjoismaiden ensimmäinen uuden konseptin Porsche-keskus.Opastettu kierros avarassa liikkeessä saa hämmästelemään, mitä kaikkea esillepanossa tulee ottaa huomioon, jotta tilat ja autot muodostavat harkitun eheän kokonaisuuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHistoria ja tulevaisuusNäyttöruudun videomateriaali tulee tarvittaessa suoraan valmistajalta Saksasta.Noin tuhatneliöisen tilan keskellä on valkoisella lattialla rajattu alue. Kunniapaikalla mustan Cayman GT4:n takana noin viisimetrinen näyttöruutu toistaa Porsche-aiheisia videoita ilmajäähdytteisistä klassikoista täyssähköiseen Taycaniin. Valmistaja painottaa historian tärkeyttä, vaikka katse onkin vahvasti huomisessa.Huomista edustaa heti näytön toiselta puolelta löytyvä sähköistettyihin malleihin erikoistunut alue, jota valmistaja nimittää E-Performanceksi. Uuden täyssähköisen Taycan Turbo S:n ympärillä voi tutustua esimerkiksi kotilataukseen.Digitaalista rakentamistaNoin kaksi kertaa Helsingin Porsche Centeriä kookkaampi tila antaa autojen ansaitseman väljyyden lisäksi entistä paremmat työkalut myyjille. Fitting Loungeksi nimetty huone mahdollistaa oman auton digitaalisen rakentamisen myyjän kanssa suuren kosketusnäytön äärellä. Virtuaalikokemusta tukevat seiniä koristavat näytepalat niin värisävyistä kuin verhoilumateriaaleistakin.–Nyt meillä on esillä käytännössä kaikki värisävyt ja näytepalat, mitä tehtaan valikoima tarjoaa, myyntijohtaja Jan Matzke kertoo.Heti vierestä löytää sen viimeisen askeleen oman uuden Porschen ohjauspyörän taakse. Lasiseinä erottaa tilan, jossa uusi auto luovutetaan omistajalleen. Huoneen katto kätkee suuren studiomaisen tasovalon, joka saa uuden Porschen näyttämään parhaimmaltaan.–Kun asiakas saa unelmiensa auton, halutaan tapahtuma tehdä rauhassa, Matzke kertoo.Hän kertoo luovutustapahtuman kestävän ladattavilla hybrideillä muutaman tunnin, mikäli asiakas haluaa täyden perehdytyksen. Taycanin kanssa uteliaimmilla voi kulua kolmekin tuntia.–Tarjoamme mahdollisuuden myös toiseen perehdytykseen hetkeä myöhemmin, mikäli asiakkaalla on herännyt kysymyksiä uudesta autosta.Huolto perustuu läpinäkyvyyteenKulman takaa löytää kahvion, saksalaisittain Porscheplatziksi nimetyn tilan. Baaripöytä ja tuoliryhmä tarjoavat mahdollisuuden viettää aikaa huollon tai Taycanin latauksen ajan. Uskollisimmat Porsche-kuljettajat voivat myös uudistaa vaatetustaan merkin fanitavaroilla.Hieno esimerkki uuden myymälän ajattelutavasta on huollon vastaanoton vierestä löytyvä lasiseinäinen huone, jossa auto voidaan käydä asiakkaan kanssa läpi nosturilla nostettuna.–Luottamus ja läpinäkyvyys asiakkaalle ovat oleellisia asioita. Tilassa auton omistajalle voidaan konkreettisesti näyttää, mitä autolle pitäisi tehdä ja miksi, jälkimarkkinointijohtaja Arto Koljonen kertoo.Tilaan on myös tulossa esittelytyökaluja, jotka havainnollistavat esimerkiksi puhtaan öljyn tärkeyttä tai osoittavat vanhan jarrunesteen vaikutusta jarrutuntumaan.Toki myös perinteinen varaosatiski löytyy harrastajille, jotka haluavat tehdä työt itse.Itse huoltotilat löytyvät rakennuksen pohjakerroksesta. Espoon Porsche Centerin aukeaminen kaksinkertaistaa pääkaupunkiseudun virallisen huollon kapasiteetin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokenut ydinporukka–Ydinporukkaa on koulutettu vuosia Helsingin myymälässä, joten tiimi voidaan nyt jakaa kahteen liikkeeseen suorituskyky säilyttäen, Matzke kertoo.Vierailuhetkellä huoltotiloja vielä viimeistellään, mutta pyrkimys siisteyteen ja saksalaiseen järjestykseen käy jo lyhyellä vilkaisulla selväksi. Kaikelle on oma paikkansa ja tilat pidetään puhtaana, aivan kuin kilpatallin tiloissa.–Tilat on suunniteltu Porschen ohjeiden mukaan tiiviissä yhteistyössä tehtaan kanssa. Sillä varmistetaan, että samalla huomioidaan tulevaisuuden kannalta kriittiset asiat, Koljonen tiivistää.Esimerkiksi sähköautojen akkujen huoltotoimia varten on oma alue, jossa on määritelmät ilmanvaihdolle sekä korkeajännitteen vaatimalle pölyttömyydelle.Oman säväyksensä huoltotoimintaan tuo Porschen varsin laaja mallikirjo. Yhtiön mukaan peräti 70 prosenttia kaikista valmistetuista Porscheista on edelleen tieliikennekäytössä, joten huollosta saattaa löytää vierekkäin Taycanin ja kromipuskurisen 1960-luvun 911-mallin.Kahvia ja sähköäUuden Porsche Centerin suunnittelussa sähköistys on toki huomioitu myös pihalla. Asiakkaiden käytössä on neljän 22 kilowatin latausaseman lisäksi kaksi Porsche Engineeringin suunnittelemaa 350 kilowatin suurteholaturia – nimeltään Porsche Turbo Charger. Pylväsmäiseksi suunnitellun 800 voltin laturin johto tulee ylhäältä päin, joten sitä ei tarvitse raahata maata pitkin, jätti auton lataukseen miten päin tahansa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!