29.5.2019 Ajoneuvot Yli 40 km sähköllä, syksyllä Suomeen: lataushybridi Audi Q5 55 TFSI e quattro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kankean nimen takana piilee ensimmäinen Audin uuden aallon lataushybrideistä. Q5:n tuttuun silhuettiin on kätketty koko joukko uutta tekniikkaa. Audin uusista lataushybrideistä ensimmäisenä paikalle ennättää Q5. Lataushybridivoimalinja lausutaan audiksi TFSI e, joka vähemmän yllätyksellisesti yhdistää nykyisen TFSI-bensiinimoottorin ja lataushybridin sähkömoottorin. Koko nimi mallille on Audi Q5 55 TFSI e quattro, jossa 55 merkitsee merkin naapurikateu moottoritehoindeksiä ja quattro on luonnollisesti neliveto.Lataushybridinä Q5 jaksaa parhaimmillaan noin 45 kilometrin matkan pelkän sähkön voimin WLTP-syklillä mitattuna. Suomen vakiovarustelulla mallin yhdistetty polttoaineenkulutus on 2,2 litraa 100 kilometrillä (CO2 50 g/km).Pinnan alla Q5 55 TFSI e koostuu 2,0-litraisesta nelisylinterisestä ahdetusta bensiinimoottorista, joka tuottaa 252 hv (185 kW) huipputehon ja 370 Nm huippuväännön. Sähkömoottori avittaa etenemistä 105 kW (141 hv) voimalla ja tuo yhtälöön 350 Nm huippuväännön. Järjestelmän yhteisteho on 270 kW (362 hv) ja huippuvääntö on 500 newtonmetriä.Sähkömoottorin voima välitetään erillisen kytkimen kautta seitsemänvaihteiseen S tronic -automaattivaihteistoon, josta se siirtyy quattro ultra -nelivedolle, merkiten samalla quattro ultran ja sähkömoottorin ensiesiintymistä yhdessä. Nelivetojärjestelmä pyrkii ennakoimaan taka-akselin mahdollisen voimantarpeen auton sensoreiden, ajotilojen ja kuljettajan tekemien säätöjen perusteella.Q5 55 TFSI e kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa ja sen huippunopeus on 239 km/h. Pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa huippunopeus on 135 km/h.Hybridijärjestelmän 14,1 kWh akusto perustuu litiumionitekniikkaan ja se on sijoitettu tavaratilan pohjan alle. Korkeajänniteakun jäähdytysnestekierto on yhdistetty ilmastointijärjestelmään ja jäähdytystä saavat myös sähkömoottori ja järjestelmän tehoelektroniikka. Ilmastointijärjestelmä hyödyntää korkeajännitekomponenttien hukkalämpöä käyttämällä toiminnassaan taloudellista lämpöpumppua.Lataushybridi vaatii myös lataamista, joka tapahtuu Audi Q5 55 TFSI e quattrossa parhaimmillaan 7,4 kW teholla. Voimavirtapistorasiasta (400 V/16A) ladattaessa Q5:n hybridiakku täyttyy kahdessa ja puolessa tunnissa. Schuko-tyyppisestä kotipistokkeesta ladattaessa täyslataus kestää noin kuusi tuntia. Julkisia latauspisteitä varten auton mukana tulee Mode 3 -latauskaapeli. Käytettävissä on myös Audi e-tron -latauspalvelu, jonka avulla auton voi ladata ulkomailla ilman erillisiä lisämaksuja ja kuljettajalla on yhdellä kortilla käytössään peräti 100 000 latauspistettä Euroopassa.Q5 TFSI e:n kuljettajalla on käytettävissään lisäksi myAudi-sovellus, jolla voi tarkistaa auton tilan ja säätää esimerkiksi latauksen ja ilmastoinnin toimintaa ennen liikkeellelähtöä. Sovellus kertoo myös latauspisteiden sijainnista ja sen avulla voi suunnitella ajoreittinsä valmiiksi.Q5 55 TFSI e säätää jarrutusenergian talteenottoa ajotilanteen mukaan, tarkkaillen navigoinnin reittitiedon lisäksi välimatkaa edellä ajavaan etukameran avulla. Tietojen pohjalta taloudellisuusavustin valitsee joko rullauksen polttomoottori sammutettuna tai jarrutusenergian talteenoton välillä. Järjestelmä toimii myös yhteistyössä lisävarusteisen mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa. Taloudellisuusavustin myös kertoo kuljettajalle tuulilasinäytön merkillä ja kaasupolkimen koputuksella, milloin poljin kannattaa nostaa parhaan mahdollisen energian talteenoton saavuttamiseksi.Mikäli autosta löytyy MMI Navigointi plus -navigointipaketti, osaa Q5 jakaa sähköenergian käytön reitin varrelle hybridijärjestelmän Auto-ajotilassa. Tuolloin järjestelmä suosii sähkömoottoria esimerkiksi kaupunkialueilla ja ruuhkaliikenteessä sekä säätää energian talteenottoa tarpeen mukaan. Taloudellisuusavustin suunnittelee energiankäytön siten, että navigointikohteeseen saavuttaisiin akku tyhjänä. Järjestelmällä on käytössään tieto esimerkiksi nopeusrajoituksista, mäistä ja liikennetilanteesta.Lisäksi käytettävissä ovat monista hybrideistä tutut ajotilat EV ja Hold. EV-ajotilassa Q5 TFSI e liikkuu pelkän sähkön avulla, ellei kuljettaja paina kaasupoljinta kynnyksen yli. EV-ajotila on myös auton oletustila käynnistyksen yhteydessä. Hold-ajotila puolestaan säilyttää akun varauksen myöhemmäksi, esimerkiksi moottoritietä pitkin keskustaan saavuttaessa.Audi Q5 55 TFSI e on varusteltu muun muassa led-ajovaloilla, urheiluistuimilla, kolmialueisella ilmastoinnilla, pituus- ja kallistussäädettävillä takaistuimilla. Suomessa vakiovarustelua on terästetty vielä mukautuvalla ilmajousituksella, vetokoukulla (vetomassat 750 kg jarruton, 1 750 kg jarrullinen), sähkötoimisella takaluukulla ja äänieristetyillä etusivulaseilla.Audi Q5 55 TFSI e quattrot saapuvat Suomeen syksyllä, ennakkomyynnin alkaessa Audi-jälleenmyyjillä kesäkuun aikana.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa