6.10.2025

Yli puolen vuoden odotus sovitusta – kuluttajariitalautakunta linjasi autokaupan maksamaan sähköauton toimituksen viivästyksestä kuluttajalle

Kuva Moottorin arkisto

Kuluttajariitalautakunta suosittaa päätöksessään, että automyyjä korvaa asiakkaalle muun muassa ylimääräisistä polttoainekustannuksista, joka johtuivat Ioniq 5 -sähköauton toimituksen viivästyksestä yli puolella vuodella.

Kuluttajariitalautakunta on antanut ratkaisusuosituksen, jossa se katsoo, että Hyundai-automerkin maahantuojan tulee korvata asiakkaalleen Hyundai Ioniq 5 -henkilöauton toimituksen viivästymisestä aiheutuneista kustannuksista. Päätös koskee tapausta, jossa kuluttajan tilaaman auton toimitus myöhästyi noin 6,5 kuukaudella ja osapuolet olivat erimielisiä siitä, onko viivästyksestä syntyneet kulut korvattavia.

Kuluttaja tilasi auton huhtikuussa 2022 Automyymälä Helsinki Oy:ltä, joka sittemmin on muuttunut Auto Bassadone Oy:ksi. Hyundai Ioniq 5 -auton kauppahinta oli 53 450 euroa sisältäen lisävarusteet sekä toimituskulut. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuluttaja vaati lähes 1100 euron korvausta

Myyjän ja ostajan välisessä sopimuksessa arvioiduksi toimituspäiväksi merkittiin 15. helmikuuta 2023. Auto luovutettiin kuitenkin vasta 30. elokuuta 2023, eli noin kuusi ja puoli kuukautta sovitusta myöhemmin.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat