2.10.2018 Liikenne Yöllisten neuvottelujen tulos: Saksassa jälkikorjauksia ja tukitoimia diesel-autojen päivitykseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore poliittinen linjaus nojaa vanhojen dieselautojen korjaamiseen ja uusien pihien autojen hankintaan. Saksa on etsinyt kuumeisesti keinoja suitsia liikennepäästöjä kaupungeissa – ilman ajorajoituksia vanhoille dieselautoille.Viime yön mittavan neuvotteluponnistuksen pohjalta syntynyt poliittinen linjaus nojaa vanhojen dieselautojen korjaamiseen ja uusien pihien autojen hankintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeuvottelumaraton toi tulostaSaksassa on nyt päästy poliittiseen yhteisymmärrykseen ja linjaukseen autonvalmistajien kanssa siitä, kuinka vanhojen dieselautojen aiheuttamat päästöhaitat saataisiin maan kaupunkikeskustoissa kuriin.Liittokansleri Angela Merkelin (CDU) johtamien yöllisten maratonneuvottelujen tuloksena on päädytty suosittelemaan vanhojen dieselautojen jälkikorjauksia sekä tukitoimia, jotta dieselautoilijat vaihtaisivat vanhan autonsa uuteen ja vähäpäästöiseen malliin.Liikenneministeri Andreas Scheuer (CSU) sanoi julkisuuteen hieman aiemmin, että saksalaiset autonvalmistajat ovat olleet myötämielisiä kantamaan suurimman osan vanhojen dieselautojen teknisistä korjauskuluista päästöjen vähentämiseksi.Scheuerin mukaan esimerkiksi Volkswagen, Saksan suurin autonvalmistaja, on hyväksynyt kattavansa 2 400 euron verran arvioiduista 3 000 euron autokohtaisista korjauskustannuksista.Nyt päätetyn perusteella hallitus kuitenkin edellyttää, että autonvalmistajat vastaisivat kaikista korjauskustannuksista, joita koituu Euro 5 -normin mukaisen auton päästökorjauksista.Kyse ei ole ihan pienistä automääristä. Euroopan johtavan automaan teillä liikkuu kaikkiaan yli 46 miljoonaa dieselautoa, joista Euro 4 -normin mukaisia autoja on 3,1 miljoonaa ja Euro 5 -normin autoja 5,7 miljoonaa.Ajorajoituksia halutaan välttääKorjaustoimilla voitaisiin välttää erittäin epäsuositut ajorajoitukset, mutta päästä silti päästöjen vähenemiseen kaupungeissa.Volkswagen on tosin esittänyt varauksen korjaustoimista ja niiden maksamisesta, mikäli on mitään vaaraa, että moottori voisi myöhemmin normaalissa käytössä vaurioitua näiden jälkikäteisten korjaustoimien vuoksi.Toinen tapa vähentää vanhojen dieselautojen aiheuttamia ongelmia on tukea autoilijoita, jotta nämä vaihtaisivat vanhan autonsa uuteen ja vähäpäästöiseen malliin. Tämänkaltaiset uuden auton ostajaa tulevat toimet ovat ilmeisesti saamassa poliittisesti vihreää valoa.Automotive Newsin mukaan tukisumma autonostajalle voisi esimerkiksi Volkswagenin kohdalla olla jopa 8 000 euroa, BMW:n osalta 6 000 euroa ja Daimlerin osalta 5 000 euroa.München, Stuttgart, Köln…Saksassa on paljon vuorten ja kukkuloiden ympäröimiä kaupunkeja. Tällaisissa kaupungeissa liikenteen aiheuttamat päästöt jäävät leijumaan keskustojen ylle.Saksalaiskaupungeissa on ollut jo vuosien ajan käytössä ajorajoituksia suuripäästöisille ajoneuvoille, jotka eivät täytä Euro 4 -päästörajoitusta. Nyt siis pohditaan, voitaisiinko kaupungeissa rajoittaa myös uudempien Euro 5 -dieselautojen liikkumisoikeutta esimerkiksi tietyillä reiteillä.Keskustelun taustalla on, että noin 60–70 saksalaisella paikkakunnalla on havaittu ajoittain ilmassa olevien typen oksidien (NOx) ohjearvon ylittymisiä.Typpidioksidipäästöjen raja-arvot ovat Saksassa ylittyneet pahimmin Münchenissä, Stuttgartissa ja Kölnissä.Hampuri teki viime huhtikuussa ensimmäisenä saksalaiskaupunkina päätöksen, jonka mukaan vanhemmilla dieselautoilla on ajokielto muutamalla erittäin paljon liikennöidyllä kadulla.Kiellon taustalla on Saksan korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu, jonka mukaan saksalaiset kaupungit saavat kukin itsenäisesti päättää, kieltävätkö ne vanhemmilta dieselautoilta ajamisen kaduillaan. Mahdolliset dieselautoja koskevat ajorajoitukset eivät ole siis koko Saksan liittovaltiota kattavia, vaan kaupunkikohtaisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi päästö vähenee, toinen kasvaaTekniset ratkaisut dieselautojen päästöjen vähentämiseksi eivät ole yksinkertaisia ja niitä on useita erilaisia. Tehokkaat turboahdetut suoraruiskutusdieselit yleistyivät henkilöautoissa 1990-luvun lopulla. Niiden yksi suuri ongelma, hiukkaspäästöt, ratkaistiin hiukkassuodattimella.Dieselautoissa hiukkassuodatinkaan ei tee autuaaksi. Kun yhtä päästölajia pienennetään, toinen voi kasvaa. Dieselmoottoreissa hiukkassuodatin on nostanut hiilidioksidipäästöjä eli kulutusta hiukan ja lisännyt lähinnä kaupunkiliikenteessä haitallisten typpidioksidipäästöjen (NO₂) osuutta.Jäljelle jäivät typen oksidit (NOx), mitkä ovat nykydieselien suurin päästöongelma.Edullisimmat tavat, kuten pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR) ja NOx-katalysaattori (LNT) voivat lisätä kulutusta.Kalliimpi tapa suitsia päästöjä ja yltää Euro 6 -normin mukaisiin päästöihin on SCR-katalysaattori ja urealiuosruiskutus.Lähde: Automotive News, Reuters, Autoalan Tiedotuskeskus Tiukat tavoitteet… EU:n syyskuussa 2016 hyväksymä Pariisin ilmastosopimus säätelee EU:n ilmasto- ja energiapoliittisia linjauksia vuosille 2020–2030. Jo aiemmin Euroopan komission vähähiilitiekartassa on linjattu, että päästöjä voidaan EU:ssa vähentää kustannustehokkaasti 40 % vuoteen 2030 mennessä, 60 % vuoteen 2040 mennessä ja 80 % vuoteen 2050 mennessä EU:n sisäisin toimin. Aikaisemmat EU:n Suomelle asettamat tavoitteet edellyttivät Suomen vähentävän vuoteen 2020 mennessä liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä 16 % vuoteen 2005 nähden. Näillä näkymin Suomi tulee saavuttamaan vuodelle 2020 asetetut tavoitteet. …tiukempi WLTP-mittaustapa Syyskuussa käyttöön otettu uusien autojen WLTP-kulutusmittaus on aiempaa NEDC-mittausta kuormittavampi ja pidempi. Uuden mittausjärjestelmän tavoitteena on kuvata aiempaa paremmin todellisessa liikenteessä syntyvä päästöjä. Auton varusteetkin vaikuttavat jatkossa päästö- ja kulutusarvoihin, jos varusteet vaikuttavat auton ilmanvastukseen, painoon tai vierintävastukseen. Lue myös:Hampurissa ajokielto vanhemmille dieselautoille Diesel Saksassa: mitä oikeuden päätös tarkoittaa vanhoille dieselautoille Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen