8.6.2019 Ajoneuvot Vauhtia täyssähköön: Toyota kiristää aikataulua ja kehitystyötä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hitaasti sähköautoille lämmennyt Toyota kiristää nyt aikatauluaan aiemmasta. Luvassa on myös hartaasti odotettuja kehitysaskelia akkuteknologiassa. Toyotan hiukan myöhässä alkaneet suunnitelmat täyssähköautojen suhteen saavat uuden kireämmän aikataulun. Aiemmin yhtiön piti olla täyssähköisten autojen kaupassa vuonna 2030, mutta kiristetyn aikataulun mukaan Toyotalla olisi merkittävä sähköautomyynti jo 2025. Yhtiöllä on myös mielessään isoja läpimurtoja akkuteknologian suhteen aiempaa nopeammalla aikataululla.Toyotan tuotekehityspomo Shigeki Terashi esitteli japanilaisyhtiön uuden tiekartan sähköistettyihin ajoneuvoihin. Vuonna 2025 Toyota uskoo myyvänsä 5,5 miljoonaa sähköistettyä ajoneuvoa, käsittäen niin hybridit, lataushybridit, vetopolttokennoautot kuin täyssähköisetkin autot. 2025 mennessä yhtiö aikoo tarjota myös sähköistetyn version jokaisesta automallistaan Toyotan ja Lexuksen valikoimista.Uudistettujen suunnitelmien takana on merkittävästi Toyotan odotukset ylittänyt kiinnostus täyssähköautojen suhteen. Samalla yhtiöllä on tähtäimessään Euroopan ja Kiinan kiristyvät päästörajat. Ensimmäisten sähköautojen valmistus alkanee ensi vuonna Kiinassa ja 2020-luvun alkupuolella nähdään ainakin 10 sähköautomallia.Kotimarkkinoille Japaniin Toyota aikoo tuoda myyntiin ensi vuonna erittäin kompaktin kaksipaikkaisen täyssähköauton, jonka toimintamatka on 100 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPinnan alla tapahtuuToyota on panostamassa sähköautoihin kehittelemällä uudesta pohjarakenteestaan e-TNGA-version. Japanilaisyhtiö kuuluu sähköautoyhteistyötä tekevään EV C.A. Spirit Corporationiin, jossa muina jäseninä ovat muun muassa Subaru, Mazda, Suzuki ja Daihatsu.Aiemmin tällä viikolla Toyota kertoi tekevänsä jälleen yhteistyötä Subarun kanssa. Takavetoisen urheiluauton sijasta luvassa on täyssähköinen crossover ja sen keskikokoisiin ajoneuvoihin soveltuva pohjarakenne. Ajoneuvo saapunee ainakin Yhdysvaltain markkinoille 2020-luvun alkupuolella.Daihatsun ja Suzukin kanssa työn alla on puolestaan kompakti sähköauto.Lisäksi Toyota esitteli mediatilaisuudessa näkemyksiään liikkuvuusrajoitteisia henkilöitä avustavista liikkumisvälineistä, kuten sähköpyörätuoleista ja pyörätuolien sähkömoottoreista. Aihe on ollut Toyotalle merkittävä muun muassa urheilukilpailujen yhteydessä.Sähköautosuunnitelmista kertoessaan Toyota esitteli savimalleja erilaisista sähköautomalleista. Autojen keulat olivat saaneet aerodynaamisen ilmeen jäähdytysaukkojen puuttuessa, autoissa oli pitkä akseliväli ja sivupeilit oli korvattu kameroilla. Nykytrendin mukaisesti ajovalot oli toteutettu viiruina.Eikä panostus vielä tähän lopu. Toyota loihti itselleen ZEV Factory -nimisen sähköautojen tuotekehityslabran kehitelläkseen EV C.A. Spiritin yhteistyöteknologioista nimenomaan Toyotalle soveltuvat versiot. Tuotekehityksen lisäksi ZEV Factory tekee sähköautojen bisnessuunnittelua ja se työllistää nykyisellään 290 ihmistä. Tuotekehityspäällikkö Terashi varoitti, että sähköautobisneksen voitollisuuteen voi mennä pitkä aika ja kehitystä voitaneen nopeuttaa uusilla bisnesmalleilla, kuten autojen jakamisella, oheispalveluilla, akustojen uudelleenkäytöllä ja kierrättämisellä.– Kun niistä tulee kannattavia, sähköautobisneksestä tulee kannattavaa, vaikka akkujen hinta pysyisikin melko korkealla, Terashi kommentoi.Luvassa odotettua akkuteknologiaaLähestyvät Tokion olympialaiset aiheuttavat japanilaisyhtiöille paineita, että ne voivat esitellä uusinta uutta kotikisojen yhteydessä. Eräs Toyotan panostuskohteista ovat niin sanotut kiinteän elektrolyytin akut (solid-state battery), joiden luvataan tekevän akuista kevyempiä, tehokkaampia ja turvallisempia.– Tahtotila tekemiseen ei riitä. Täytyisi pystyä toimittamaan, Terashi kommentoi odotettua akkuteknologiaa.Toyota haluaa kuitenkin, että se voisi esitellä julkisuudelle kiinteän elektrolyytin akkuteknologiaa ensi kesänä järjestettävien olympialaisten yhteydessä. Aiemmin japanilainen autojätti lupaili teknologiaan perustuvaa läpimurtoa vuodelle 2022, joten julkinen esiintyminen 2020 ennen sarjatuotantoa voisi olla mahdollinen.Lähde: Automotive News Kuvat: ToyotaLue myös:Toyota uskoo polttokennojen halpenevan hybridien tasolle 10 vuodessa Siirtyvätkö Toyota GT86 ja Subaru BRZ jatkossa TNGA-pohjarakenteelle? Toyota suunnittelee sähköautojen kehitysaskelta vuodelle 2022 200 miljoonan pitkäveto: tällainen on BMW:n tuleva akkututkimuskeskusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?