17.9.2020 Ajoneuvot Veekasilla, sähköllä, vaiko sähkön ja riviviitosen yhdistelmällä? Scanian sähköistetyt mallit ovat täällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Scania laajentaa tarjontaansa nyt sähköistettyjen mallien puolelle. Ensimmäiset sähköistetyt mallit ovat suunnattu kaupunkiympäristön tehtäviin, kuten jakelukuljetuksiin, mutta täyssähköisten kaukokuljetusten uskotaan olevan totta jo muutaman vuoden päästä. Ruotsalaisen Scanian mallistossa mennään jatkossakin pääsääntöisesti polttomoottoreiden, mukaan lukien Scanialle ikonisen V8:n voimin, mutta jatkossa tarjolla on myös sähkökuorma-autoja.Scania kertoo pitävänsä kaupallisessa liikenteessä ja ammattiliikenteessä toimivien kuorma-autojen sähköistämistä ratkaisevan tärkeänä, mikäli Pariisin sopimuksen mukaiseen alle 1,5 asteen lämpenemiseen tähdätään tosissaan. Valmistajan mukaan sähköajoneuvot ovat nousseet kiinnostaviksi vaihtoehdoiksi edistyksellisille asiakkaille, ja alkuvaiheessa Scania kehittää sähköisiä ajoneuvojaan yhteistyössä tällaisten yritysten kanssa.Lataaminen käy henkilöautoista tuttujen CCS-liittimien kautta.Nyt julkaistut mallit ovat vasta lähtölaskenta, valmistaja lupaa kaukokuljetuksiin soveltuvien kuorma-autojen tulevan markkinoille muutaman vuoden kuluttua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähipäästöttömästi jopa 250 kilometriäScanian täyssähköinen kuorma-auto on saatavilla L ja P -ohjaamoilla. P-sarja on tarkoitettu kaupunki- ja aluejakeluun, L-sarja taas erityisesti kaupunkiolosuhteisiin.Täyssähköinen Scania BEV on saatavilla kaupunkikäyttöön tarkoitetuilla L ja P -ohjaamoilla.Täyssähkömallin sähkömoottori puhkuu parhaillaan jatkuvasti 230 kilowatin (310 hevosvoiman) teholla. Hetkelliseksi huipputehoksi kerrotaan 295 kW (401 hv). Akustovaihtoehtoja on kaksi, 165 ja 300 kilowattituntia, joista suuremmalla auton luvataan yltävän 250 kilometrin toimintamatkaan. Suurempi akku on saatavissa ainoastaan yli 4 350 millimetrin akselivälin omaaviin malleihin. Lisäksi täyssähkömallissa on 60 kW -tehoinen sähköinen voiman ulosotto.Yhdistelmämassa BEV-täyssähkömallilla saa olla enintään 29 tonnia. Pienempiakkuisen mallin lataus 80 prosentin varaukseen käy CCS Type 2 -pistokkeesta 130 kilowatin teholla nopeimmillaan noin 55 minuutissa. Suurempiakkuisella 80 prosentin varaus vie vajaat 100 minuuttia.Taajamassa lähipäästöttömästiScanian mallisto täydentyy myös lataushybridikuorma-autolla, joka on saatavilla samoilla ohjaamoilla kuin BEV-mallikin. Tämän mallin sähkötoimintamatkan kerrotaan olevan 60 kilometriä. Lähipäästöttömät kilometrit liikuttaa 115 kW (156 hv) -sähkömoottori. Pidemmillä matkoilla kulkemisesta huolehtii 206–265 kW (280–360 hv) -tehoinen viisisylinterinen DC09 -polttomoottori.Lataushybridin akusto on 75 kilowattituntia pienempi kuin täyssähkömallin pienempi akusto.Pistokehybridissä ajoakuston kapasiteetti on 90 kWh ja sen lataaminen 80 prosentin varaukseen vie noin 35 minuuttia 95 kW -latausteholla. Lataushybridin enimmäisyhdistelmämassa on samat 29 tonnia kuin täyssähkömallillakin.Lähde ja kuvat: Scania Lue lisää: Se kolmas ruotsalainen kuorma-autonvalmistaja, Volta, paljasti täyssähköisen kuorma-autonsa Turvallista matkaa kevyelle liikenteelle – Scania pyrkii havaitsemaan pyöräilijät uudella toiminnolla Tuhansia töitä, kahdeksan sylinteriä – Scania V8 50th anniversary Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa