5.12.2021

Vikoja Volvossa, ongelmia Octaviassa? – Tyyppiviat-palvelussa suosituimmat automallit

Tyyppiviat on Moottorin kokoama uusi ja ainutlaatuisen kattava tietopankki, josta voi kätevästi selvittää eri automallien vikaherkkyyden. Palvelussa on mukana liki 140 automallin tiedot.

Tyyppiviat on uusi Moottorin kokoama ainutlaatuisen kattava, helppokäyttöinen ja ilmainen tietopankki.

Tyyppiviat-palvelu paljastaa sen, kuinka luotettavia ovat esimerkiksi vuoden 2002 Toyota Corolla, vuoden 2008 Volvo V70 tai vuoden 2015 Audi A4 Quattro tai mitä olisi hyvä tietää vuosimallin 2012 Nissan Qashqaista, vuosimallin 2008:n Volkswagen Golfista, vuosimallin 2003 BMW:n kolmossarjalaisista tai vuosimallin 2009 Opel Corsasta.

Tyyppiviat kertoo myös esimerkiksi Škoda Octavian, Renault Clion, Toyota Avensiksen, Fiat Punton, Kia Rion, Subaru Foresterin, Honda Jazzin, Alfa Romeo 156:n, Dacia Dusterin, Mercedes-Benz C-sarjalaisten, Ford Fiestan, Seat Ibizan, Tesla Model S:n, Volkswagen Passatin ja Tiguanin tai Peugeot 308:n ominaisuuksista automalleina.

Tyyppiviat kertoo Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Uudesta palvelusta käy kätevästi ilmi lähes 140 automallin vikatiedot useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta. Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin. Tiedon varassa voi arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita.

Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta korjausriskejä.

Tyyppiviat-palvelua on kätevää käyttää valitsemalla alasveto-valikoista halutun automerkin ja automallin.

Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään:

  • katsastuksessa havaitut viat
  • takaisinkutsuun johtaneet viat
  • tielle jättäneet tekniset viat
  • autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoliiton Plus-Jäsenyys

Auton ylläpito vaikuttaa

– Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen muistuttaa.

Automallien takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

– Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla, Parviainen sanoo.

Kattava tietopohja

Tietopankin kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty myös kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja on hyödynnetty.

Katsastustilastot seulovat esiin vähävikaisimmat autot.

Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat