13.6.2024

Koeajo: Škoda Kamiq Monte Carlo – pikkujättiläinen vaikka perheen ainokaiseksi

Kuva Manu Tuppurainen

Kamiq on Škodan pikkujättiläinen, sillä siinä on hyvät tilat, mutta kompakti koko. Kamiqin Monte Carlo -mallistossa on rallimaailmasta ammennettua fiilistä.

Škoda Kamiq -mallissa on asiat hyvin tasapainossa. Se on tilava, mutta ulkomitoiltaan melko kompakti crossover, johon on saatu luotua hyvä ajettavuus. Siinä tiivistetysti, mistä Kamiqissa on kysymys.

Kamiq on teknisesti sama auto kuin VW-konsernin Seat Arona ja Volkswagen T-Cross. Myös esimerkiksi Ford Puma ja Renault Captur taistelevat paikasta auringossa samassa b-segmentin suv-autojen luokassa. Luokka on varsin suosittu – ja siksi myös hyvin kilpailtu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda-malliston pienin crossover

Kamiq on Škoda-malliston crossovereista se kaikkein pienin. Mutta Kamiq tarjoaa kuitenkin sen verran hyvin tilaa, että se toimii hyvin myös perheen ainoana autona. Se tekee Kamiqin luokasta myös hyvin suositun, koska myös monet kilpailijat taipuvat samaan.

Škodalla suunnittelu osataan ennen kaikkea, sillä Kamiqin sisätilat ovat väljät. Tavaratila vetää 400 litraa. Se ei ole segmentin suurin, mutta tilankäyttö siinä on hyvin optimoitu. Takapenkillä on hyvin pääntilaa sekä jalkatilaa ja etuistuimilla on väljää.

Kamiq on ollut myynnissä vuodesta 2019 saakka ja nyt mallia on päivitetty. Auton etusäleikköä on muokattu kuten myös koko etupään ilmettä. Etuvalojen muoto on muuttunut hieman myös, kuten myös etuvalojen sisuskalut. Tarjolla on nyt valot Matrix Led -tekniikalla – ja korkeasti varustellun testiauton Monte Carlo -varustukseen ne kuuluvat vakiona. Monte Carlo -mallissa myös takavalot ovat täys-led -tekniikalla toteutettu. Monte Carlo -varustelu edustaa malliston yläpäätä ja se näkyy muun muassa uljaan ulkomuodon lisäksi myös hinnassa. Juuri hinnan vuoksi kyseinen malli ei välttämättä nouse Kamiq-malliston suosituimmaksi, sillä myös pienemmmällä rahalla Kamiqiin pääsee kiinni.

Kamiqin moottorivalikoima on myös päivitetty, tehtaalta lähtee autoja kolmella moottorivaihtoehdolla. Kamiqin valikoimaan kuuluvat 1-litraiset TSI-bensiinimoottorit sekä 1,5-litrainen niinikään TSI-bensiinimoottori. Litraisten bensaturbojen tehot ovat 70 ja 85 kilowattia ja 1,5-litrainen bensiiniturbo kehittää 110 kilowattia eli 150 hevosvoimaa. Suomen maahantuojan ohjelmassa moottoreista on tarjolla kaksi tehokkaimpaa.

Rallitunnelmia Monte Carlo -varustelulla

Koeajossa ollut Monte Carlo -varusteltu versio oli tehokkaampi 110-kilowattinen mylly, jonka pariksi on kytketty 7-portainen DSG-automaattivaihteisto. 

VW-konsernin 1,5-litrainen moottori on muun muassa uudistunut siten, että sen sylinterien lepuutus on kehittyneempi. Lepuutustoiminto käyttää nyt nimitystä ACT+ ja se toimii entistäkin pehmeämmin. Pehmeyttä lepuutukseen on saatu muun muassa aktiiviseksi jäävien sylinterien venttiilien nousun säätelykäyrää optimoimalla. 

Moottori vetää hyvin, se tarjoaa vaivatonta kiihtyvyyttä ja vaihteiden vaihto on DSG-vaihteistojen tapaan huomaamatonta. Kun moottorille tarjoaa kiihdytyksissä kaasua, DSG nostattaa aina aluksi moottorin kierrokset korkealle, kunnes ne tasaantuvat sopivan pykälän löydyttyä. Liikkeellelähdöissa DSG empii myös hieman. Liikkeellelähdöt ovat DSG:llä melko teräviä jos käyttää moottorin sammutusautomatiikkaa. Sammutusautomatiikan käytön jälkeen menee hetki, ennen kuin moottori hörähtää käyntiin ja jos tässä vaiheessa on liian innokkaana kaasun kanssa, liikkeellelähdöstä tulee todella terävä.

Kamiqin alusta toimii hyvin, siinä on pehmeyttä, selvittämään tien epätasaisuudet, mutta samalla mukavaa urheilullista napakkuutta. Kamiq tuntuu kaikin puolin melko hyvältä ajossa. Kamiq kärsiin jonkun verran rengasmelusta.

Sisätiloista Kamiq on uudistunut myös. Kojelautaan on tullut entistä suurempi infotainmentin näyttö ja USB-liittimiä on tarjolla. Uusi 8-tuumainen näyttö on kaikissa varustetasoissa vakiona. 

Korkein varustetason on Monte Carlo, josta muistutuksena on kyltti auton kyljessä. Monte Carlo -varustelu näkyy myös Kamiqin sisällä. Istuimet ovat sporttiset, hyvin tukevat ja ergonimiset, ja hiilikuitujäljitelmää kojelautassa koristaa punainen urheilullinen tehostelista. Sisätilat on hyvin viimeistellyt ja käyttäjää puhuttelevat, ohjaamossa on hyvä fiilis.

Kamiqin turvavarustelu on myös parantunut, aiemmin isommista ja kalliimmista malleista tuttuja turvallisuusvarusteita on tippunut myös malliston edullisimpaan ja pienimpään crossoveriin.

Kamiqista saa helposti kuvan, miksi se on Škodan koko malliston myydyimpiä malleja. Tilat ja kompakti koko, sekä varustelu muodostavat sellaisen kokonaisuuden, että siihen on helppo ihastua. Laatu, tunnelma sekä ajettavuus viimeistelevät helposti ostopäätöksen.

Hyvää ja huonoa

  • Tilat
  • Varustelu
  • Ajettavuus
  • DSG:n toiminta
  • Pienet peilit
  • Rengasmelu

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Kamiq Monte Carlo 1,5 TSI 110 kW 7v DSG

POLTTOMOOTTORI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 490 cm 3

7-v. automaattivaihteisto

110 kW (150 hv), 250 Nm

WLTP-kulutus 5,8 l/100km

CO 2 -päästöt 130 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,3 s

huippunopeus 213 km/h

Mitat

Pituus 4 241 mm

Leveys 1 793 mm

Korkeus 1 531 mm

Akseliväli 2 651 mm

Tavaratila 400 l

Omamassa 1 443 kg

perävaunu 1 250 / 640 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2019)

Takuu 2 v

Hinta alkaen 28 172 €

koeajoauto 39 248 €

Kommentoi artikkelia