20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uunituoreen Peuget 5008:n itselataavassa hybridimallissa pieni voimanlähde liikuttaa isoa autoa, mutta kokonaisuus on silti melko raikas. Peugeot toi upouuden 5008:n viime viikolla ensi kertaa näytille Suomen kamaralle. Tuolloin oli mahdollista päästä tutustumaan 5008:n ihka ensimmäiseen sähköiseen ulottuvuuteen, joka on omanlaisensa avausmalli sähköautomarkkinoilla. Tuolloin päästiin ottamaan konkreettista tuntumaa uutuuden tiloihin ja muunneltavuuteen. Lisäksi Helsingin ytimessä tarjoutui oivallinen mahdollisuus tutustua ensimmäistä kertaa Suomessa Peugeotin uuteen mielenkiintoiseen tarjokkaaseen hybridivoimalinjoissa, nimittäin tähän Hybrid 136 e-DCS:ään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaskaahko kevythybridiUusi tuttavuus koko Peugeotin mallistossa on siis tämä itselataava hybridi, joka on 5008:n ja samalla viisipaikkaisen sisarmallin 3008:n voimalinjavaihtoehdoista kevyimmin sähköistetty. Täyssähköisen E-5008:n ohella mallisto on täyttymässä myös ladattavalla hybridillä. Vaatii hiukan hybridisanaleikkien soveltamista, jotta 5008 Hybrid 136 e-DCS:lle saadaan pätevä määritelmä. Järjestelmä ei nimittäin ole automaailmassa yleinen "kevythybridi" (mild hybrid), vaan sähköistymisen aste on sellaista suurempi. Kuitenkaan myöskään perinteisen itselataavan hybridin määritelmä, kuuluisimpana Toyotan niin kutsuttu täyshybridi (full hybrid), ei oikein istu tähän kuvaukseen. Peugeotin ratkaisu koostuu 1,2-litraisesta sadan kilowatin kolmisylinterisestä turbobensiinistä sekä kuusivaihteisesta DCS -kaksoiskytkinvaihteistosta, jonka sisään on rakennettu 15,6 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Sähkömoottoria puolestaan ruokkii pikkuinen, 0,4 nettokilowattitunnin litiumioniakku. Matematiikka menee siten, että hybridijärjestelmän kokonaisteho on 100 kilowattia eli 136 hevosvoimaa ja 230 newtonmetriä, siis suoraan polttomoottorin luvut. Polttomoottori ei kuitenkaan toimita noita huippulukuja alakierroksilla, missä sähkömoottorin pääasiallinen tehtäväkenttä on. Itse polttomoottori on PSA:n ja sittemmin Stellantiksen laajalevikkinen kolmipyttyinen PureTech, 1,2-litraisena siis. Sitä on tosin hieman päivitetty, tärkeimpänä muutoksena jakohihnan vaihto ketjuun. PureTechissä jakopää on niin sanotussa öljykylvyssä, mikä on joskus aiheuttanut hihnan kanssa teknisiä ongelmia. Ketjun myötä sen asian pitäisi korjaantua, ja toki jakohihnaremontti poistuu huolto-ohjelmasta. Suurikokoinen kaupunkiautoKuten hybridit yleensäkin, myös Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on varsinkin polttoaineenkulutuksen kannalta eniten elementissään kaupunkiolosuhteissa, joissa kiihdytellään ja jarrutellaan eli jarrutusenergiaa otetaan talteen, ja hyödynnetään sitten kiihdytyksissä. Maantiellä tai moottoritiellä polttomoottori taistelee yksin kookkaan katumaasturin ilmanvastusta vastaan. Kaksoiskytkinlaatikon sisään integroitu sähkömoottori hoitaa osansa oikeastaan kaikissa tilanteissa eleettömän hyvin. Pienillä nopeuksilla 0,4 kilowattitunnin akusta riittää virtaa hetkelliseen sähköajoon, mutta esimerkiksi Toyota Corollan täyshybridin täyssähköosuuksiin karkeasti puolet sitä pienemmällä akulla ei toki ylletä. Paikaltaankiihdytystilanteissa sähkömoottori piristää 51 newtonmetrillään kierrosskaalan alaosassa, kitkien turboviivettä tehokkaasti pois. Jarrutellessa esimerkiksi liikennevaloihin, sähkömoottori hoitaa moottorijarrutuksen, polttomoottorin ollessa jo sammutettuna. Tässä kohtaa sähkömoottori muistuttaa itsestään vienon ininän muodossa. Mutta se pienen pieni, ketään häiritsemätön ininä onkin pitkälti ainoa tapa, jolla sähkömoottori kokonaisuudesta erottuu. Vaihdot sähkön ja bensiinin välillä ovat erittäin huomaamattomia, ja myös 6-vaihteisen DCS:n vaihdot ovat hyvin sulavia. Sähkömoottorikaan ei tarjoamastaan alakierrosten lisäboostista huolimatta pysty poistamaan sitä tosiasiaa, että 7-paikkaiseen, lähes 1 800-kiloiseen katumaasturiin on asennettu pikkuauton moottori. 136-hevosvoimainen rivikolmonen voi joutua tositoimiin, jos autossa matkustaa maksimimäärä ihmisiä ja/tai tavaraa. Auto kiihtyy nollasta sataan 12,3 sekunnissa, mikä on nykyaikana verrattain hidas tulos. Auton rivikolmoselle luonteenomaista tuntuu olevan myös pieni pörinä ja ratissakin tuntuva värinä erityisesti tietyillä kierrosalueilla kiihdytystilanteissa. Ei mitään varsinaisesti häiritsevää. Nimenomaan tästä kaupunkiautonäkökulmasta löytyy myös kehumisen aihetta. Suurikokoinen 5008 on huomattavasta, 2,9 metrin akselivälistään huolimatta varsin ketterä pyöritellä, ja varsinkin kääntösäteen pienuus hämmästyttää. Auton ohjaus on välitetty nopeaksi, eikä 1 780 kilon omamassa aiheuta siitäkään huolimatta kallisteluja. Myös erot 3008:aan ovat kokoerosta huolimatta ajossa varsin pieniä ja huomaamattomia, joten vaikka seitsenpaikkaisuudelle ei olisi säännöllistä tarvetta, 5008 tarjoaa liftback-peräistä 3008:aa reilusti isomman ja käytettävämmän tavaratilan ikään kuin siinä sivussa. Hybrid 136 e-DCS on kolmannen sukupolven 5008:n malliston avausmalli ja samalla hinnat alkaen -malli. Rajoitetun erän Allure Launch Editionina hybridi kustantaa 42 398 euroa, mutta jatkossa lähtöhinta asettuu jo lähtökohtaisesti varsin hyvin varustellun Alluren 42 903 euroon. Sekä lataushybridi että E-5008 ovat noin kymppitonnin kalliimpia. Sporttisemmaksi asemoidusta 3008:sta päästään käsiksi lippulaivan tiloihin noin kolmen tuhannen euron lisäsijoituksella. Lue lisää Kaikki artikkelit 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä 22.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-308 – perus-Pösö, mutta täyssähköisenä 27.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 2008 – pieni suuri auto on pätevä myös bensiinimoottorilla 2.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 508 SW PSE – leijonakuningas pukeutuu Adidas-raitoihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla