27.10.2023

Koeajo: Peugeot 2008 – pieni suuri auto on pätevä myös bensiinimoottorilla

Peugeot uudisti 2008-mallistonsa. Ihan kaikki ei vielä kulje sähköllä. Hyvää: Tilat, alustatuntuma. Huonoa: Moottorin karkea käyntiääni, vaikeakäyttöinen infotainment.

Peugeot-malliston suosituin automalli Suomessa on b-segmentin crossover eli Peugeot 2008.

Se on nyt uudistunut ja tulee myöhemmin myös uudistuneena e-2008 -sähköversiona Suomeen.

Monet autoilijat eivät kuitenkaan vielä ole valmiita hankkimaan sähköautoa, silloin perusbensiinimoottorinen versio on paikallaan.

Kakstuhattakasin keulalla on 3-sylinterinen 1,2-litrainen mylly, jonka tunnistaa karkeasta käyntiäänestä. Moottorin ääni on rohiseva. Vaihteisto 2008:ssa on 8-portainen automaatti, joka hoitaa hommansa erittäin nätisti.

Peugeotin 1,2-litrainen moottori kehittää vajaa 100 kilowattia (131 hv) ja se liikuttaa pientä autoa vikkelään. Toinen bensiinimoottorivaihtoehto 2008-mallistossa on PureTech 100 -moottori, jossa on 74 kilowatin (101 hv) teho.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Runsas sisältä

Vaikka Peugeot 2008 on todellakin b-segmentin auto, ja ulkomitoiltaan varsin pieni, se on runsas sisätiloiltaan.

Edessä on hyvin tilaa, kuljettaja ja etumatkustaja istuvat keskikonsolin halkomana omissa poteroissaan. Kun 2008 nyt uudistui, se sai keskikonsoliinsa myös pienen yhdellä sormella liikuteltavan vaihdevalitsimen entisen isomman vivun sijaan. Istuinmukavuus edessä on moitteeton ja hyvä. Takanakin jalkatilaa on riittämiin.

Auton crossover-korimuodot mahdollistavat myös sen, että takana on ihan hyvin pääntilaa ja siellä istutaan ryhdikkäästi.

Tavaratilaa 2008-mallissa on reilu 400 litraa, joka on kokoluokkaan nähden myös paljon. Kun takapenkin selkänojat pötkäyttää nurin, tila kasvaa laajaksi ja avaraksi, niin suureksi, että perään mahtuu esimerkiksi polkupyörä. Tavaratilan alapohjan alle saa hyvin piiloon monet tavarat mitkä on hyvä pitää mukana, mutta joita ei ihan aina tarvitse, mutta ne eivät kuitenkaan ole kolisemassa tavaratilassa.

Vaihtoehto c-segmentille

Peugeot 2008 pärjää kokonsa ja käytettävyytensä puolesta myös luokkaansa isoimmille – jolloin se sopii myös niille, jotka miettivät yhtä autoluokkaa pienempää mallia seuraavaksi autokseen. Tämä on tällä hetkellä myös jonkunlainen ilmiö maailmalla, ne, ketkä aiemmin ovat ajaneet c-segmentin autolla, siirtyvät nyt hyvin paljon b-segmentin crossovereihin.

Kompaktit ulkomitat puolestaan mahdollistavat ketterän ajettavuuden. Peugeot 2008:n alustatuntuma on ihan hyvä, mutta ohjaus pösössä on hieman kevyt. Se sopii kaupunkipyörittelyyn hyvin, mutta muuten siltä toivoisi enemmän vastetta.

Peugeotin i-Cockpit aiheuttaa myös sen, että sen lisäksi, että kuljettaja joutuu passaamaan ratin oikeaan korkeuteen mittaristoon nähden, myös penkin korkeutta täytyy säätää, jotta ratin yli näkee mittariston. I-Cockpit vaatii tälläkin erää totuttelemista, mutta siihen tottuu ajanmittaan.

Infotainment pösössä on hieman sekava ja epälooginen.

Autojen täytyy kovan kilpailutilanteen vuosi myös erottua, mutta sen lisäksi näyttää hyvältä. Peugeot 2008 on muotoilultaan hyvin onnistunut automalli ja sitä on kiva katsella myös ulkopäin. Peugeotin nykykeulailme on hyvin onnistunut ja erittäin tunnistettava.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Peugeot 2008 Allure Launch Edition Puretech 130 EAT8
POLTTOMOOTTORI, etuveto
3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm 3
8-v. automaattivaihteisto
98 kW (131 hv), 230 Nm
WLTP-kulutus 5,9 l/100km
CO 2 -päästöt 132 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s
huippunopeus 198 km/h
Mitat
Pituus 4 304 mm
Leveys 1 770 mm
Korkeus 1 523 mm
Akseliväli 2 605 mm
Tavaratila 434–1467 l
Omamassa 1 280 kg
perävaunu 1 200 / 640 kg
Euro NCAP 4 tähteä (2019)
Hinta alkaen 27 155 €
koeajoauto 33 995 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat