5.7.2024

Air France menettää olympialaisten aikaan 180 miljoonaa euroa, koska silloin Pariisissa on itse asiassa tavallista vähemmän matkailijoita

Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto

Pariisin kaupunki on taloudellisesti olympialaisten nettovoittaja, mutta todellisuudessa ruuhkien välttely urheilujuhlan aikaan saa turistimäärät laskemaan.

Pariisin kesäolympialaiset avataan 26. heinäkuuta eli enää kolme viikkoa erottaa meidät tästä maailman suurimmasta ja arvostetuimmasta urheilutapahtumasta. Olympialaisten järjestäminen on nykyisin äärimmäisen kallista, mutta isäntäkaupungit ja -maat kilpailevat niistä kovasti, sillä ne kyllä tapaavat maksaa itsensä takaisin. Tässäkin tapauksessa, kuten ainakin talouslehti Forbes tietää uutisoida, Pariisin kaupunki on jäämässä olympialaisten isännöinnistä 8,23 miljardia euroa plussan puolelle.

Samassa yhteydessä esiin nousee myös se, kuinka - ehkä monien oletusten vastaisesti - Pariisin kaupunki tyhjenee olympialaisten aikaan muusta turismista. Kaupungissa kerrotaan olevan heinäkuussa 14,8 prosenttia vähemmän turisteja kuin vastaavaan aikaan viime vuonna, vaikka lukuun sisältyvät siis myös olympialaisten takia kaupunkiin saapuvat. Pariisin hotellien käyttöaste oli puolestaan vuoden 2023 heinäkuussa keskimäärin 81,4 prosenttia, mutta olympialaisten aikaan sen odotetaan olevan suurimmillaan 77,8 prosenttia ja pienimmillään vain 59,8 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tulee näkymään myös Air France-KLM:n tuloksessa

Ranskan kansallinen lentoyhtiö Air France ilmoitti Forbesin mukaan odottavansa olympialaisista 160 - 180 miljoonan lovea liikevaihtoonsa, syynä nimenomaan tilapäinen pudotus Pariisin matkailussa. Pudotuksen voi suhteuttaa siihen, että yhtiön vuoden kolmannen neljänneksen koko liikevaihdoksi on kerrottu 8,6 miljardia euroa. Luvut ovat koko konsernin eli Air Francen ja hollantilaisen KLM:n muodostaman Air France-KLM S.A.:n lukuja.

Pariisin matkailun pudotuksen voi odottaa olevan enemmänkin patouma. Tämä tarkoittaa, että olympialaisista kärsivät Pariisin matkailutoimijat, kuten sitten vaikka lentoyhtiö Air France, todennäköisesti ottavat menetykset takaisin Euroopan kesälomakauden jatkuessa ja kiihtyessä olympialaisten jälkeen.

Toisaalta esimerkiksi juuri Air France tulee saamaan olympialaisten ansiosta paljon ekstranäkyvyyttä, kun se esimerkiksi omien tietojensa mukaan tulee lennättämään joka viidennen olympiaurheilijan Pariisiin.

Viime vuonna pyöreät 90 vuotta täyttänyt Air France sai myös muunlaista hyvää näkyvyyttä aivan hiljattain, kun maailman suurin lentoyhtiöt järjestykseen laittava Skytraxin tutkimus arvioi ranskalaisyhtiön Länsi-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi. Lisäksi Air Francen La Première -palvelukonseptiin kuuluvat ykkösluokan palvelut toivat yhtiölle Best First Class Airline Lounge Catering ja Best First Class Onboard Catering -palkinnot.

Air France lentää Helsinki-Vantaalle Pariisin Charles de Gaullelta suoraan kaksi kertaa vuorokaudessa. Talvikaudella ranskalaisyhtiö yhdistää myös Pohjois-Suomen kenttiä Pariisiin.

Lähteet: Forbes, Air France

Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? – unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu

Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa

Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla

Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin – tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta

Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa – eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa

Airbus A350 maaliongelmat

Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan

Norse Atlantic Airways

Lentokoneet: Norse Atlantic teki historiaa ensimmäisellä suoralla lennolla Norjasta Australiaan – toistaiseksi Manner-Euroopan ja Australian välillä on vain kaksi vakituista, suoraa reittiä

Lentokenttä

EU-määräykset muuttuvat syyskuun alussa – näin ne vaikuttavat turvatarkastuksiin lentokentillä

A321 Sharklet

Lentokoneet: Finnair juhlistaa yhä tärkeämmän Lontoon-reittinsä 70-vuotista taivalta lisäämällä päivittäisiä lentojaan sinne peräti puolella

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat