29.7.2024

Toyota on nyt viimeistä kertaa olympialaisten yhteistyökumppanina – muun muassa näillä tavoilla autot ja olympialaiset ovat vuosien varrella löytäneet toisensa

Kuva valmistajat

Toyotan valtaisan mittaluokan kumppanuussopimus Kansainvälisen Olympiakomitean kanssa päättyy Pariisin kisoihin. Toyota olympialaisten pääsponsorina on kuitenkin vain yksi esimerkki tavoista, joilla autot ja olympialaiset ovat kietoutuneet yhteen.

Pariisin kesäolympialaiset 2024 pyörähtivät perjantaina 26. heinäkuuta virallisesti käyntiin ainakin allekirjoittaneen mielipiteen mukaan heittämällä kaikkien aikojen hienoimpien avajaisten myötä. Kun rahaa paloi jo pelkkiin avajaisiin 140 miljoonaa euroa, on selvää, että nykyaikana olympialaisten järjestäminen on äärimmäisen kallista touhua. Mukana menossa kannattaa siis olla maksukykyinen sponsori, kuten vaikkapa maailman suurin autonvalmistaja.

Toyota solmikin vuonna 2015 Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) kanssa jättimäisen, noin 800 miljoonan euron kumppanuussopimuksen. Sopimus lähti käyntiin Rion 2016 kesäkisojen jälkeen eli ensimmäiset Toyotan sponsoroimat olympialaiset olivat Pyeongchangin talviolympialaiset Etelä-Koreassa vuonna 2018. Toyota on ehtinyt toimia kumppanina myös Tokion kesäolympialaisille 2020 (järjestettiin 2021) sekä Pekingin talviolympialaisille 2022. Pariisin kisat 2024 ovat siis neljännet - ja samalla myös viimeiset - Toyotan kanssa yhteistyönä järjestettävät kisat.

Tämä Toyotan lehdistökuvassa esiintyvä Corolla Hybrid toimii Pariisin olympialaisissa suomalaisen maantiepyöräilijän Anniina Ahtosalon huoltoautona.

Erilaisten kansainvälisten medioiden mukaan Toyotan toukokuussa 2024 vahvistunut päätös vetäytyä kumppanuudesta KOK:n kanssa liittyy eniten japanilaisautonvalmistajan tyytymättömyyteen sponsorirahojen käytöstä. Rahoja ei Toyotan mukaan ole käytetty riittävän tehokkaasti urheilijoiden hyväksi, vaan varoja on palanut kaikkeen muuhun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valtava määrä kalustoa

Nyt kun Toyota edelleen Pariisin olympialaisissa toimii uhreilujuhlista mahtavimman sponsorina ja kumppanina, on rahahanojen ohella sen tärkein tehtävä pitää olympialaisten pyörät pyörimässä. Kuten erityisesti Tokion kisoissa nähtiin, olympialaiset ovat olleet Toyotalle oivallinen näyteikkuna myös tavallisessa liikenteessä tuntemattomien tai harvinaisten käyttövoimien sekä liikkumismuotojen esittelyyn.

Vetykäyttöinen Toyota Mirai on osa Pariisin olympialaisten autokalustoa.

Toyota on toimittanut Pariisin olympialaisiin kaikkiaan noin 2 700 sähköistettyä autoa, vaihdellen muun muassa Yaris Cross Hybridistä vetysähköauto Miraihin. Lisäksi käytössä on noin 700 kappaletta erilaisia Toyotan valmistamia sähköisiä kulkuvälineitä, jotka ovat autoja pienempiä. Ajoneuvokalustoa tarvitaan toki eniten tavaran ja henkilöiden kuljettamiseen, mutta myös esimerkiksi kestävyysurheilulajien, kuten maantiepyöräilyn, kävelyn tai maratonjuoksun tukiajoneuvoiksi. Olympialaisten jälkeen järjestetään paralympialaiset, jossa tuhannet liikuntarajoitteiset urheilijat hyötyvät monenlaisista liikkumisratkaisuista.

Esittelyjä, sponsorointia, erikoismalleja

Autot ja olympialaiset ovat liittyneet yhteen eri tavoin jo hyvin pitkään ennen Toyotan ja KOK:n olympiasopimusta, joka on toki ollut siinä asiassa ensimmäinen laatuaan, että aiemmin mikään autonvalmistaja ei ole toiminut samassa laajudessa koko olympialiikkeen sponsorina. Yksittäisten kisojen sponsorina autonvalmistajat ovat sen sijaan toimineet mitä suuremmassa määrin, kuten tämän artikkelin edetessä tullaan huomaamaan.

Autonvalmistajat ovat myös ajoittaneet automallien esittelyitä olympialaisten aikaan, ja jopa nimenneet niitä kisojen hengessä. Asiakkaille on ollut vuosien varrella tarjota niin ikään erilaisia olympialaisiin kytkeytyviä erikoismalleja.

Käydäänpä siis näin automediana Pariisin kisojen kunniaksi läpi muutamia esimerkkejä autojen ja olympialaisten liitoista.

Olympialaisten aikaan esiteltyjä automalleja

Ensimmäinen varsin historiallinen esimerkki tämän otsikon alle loksahtavista automalleista osuu Berliinin kesäolympialaisiin vuodelle 1936. Nuo kisat ovat jääneet historiaan etenkin siitä, että ne järjestettiin Adolf Hitlerin hallitsemassa kansallissosialistisessa Saksassa. Berliinissä yhdysvaltalainen juoksijalegenda Jesse Owens otti kuuluisat neljä kultamitaliaan, ja Suomi otti delegaationa yhteensä 19 mitalia, joista seitsemän oli kultaisia. Mitalitilastossa Suomi oli viidentenä.

Noiden Berliinin kisojen yhteydessä autonvalmistaja Opel julkisti edistyksellisen seuraajan 1,3 Liter -mallilleen. Kyseessä oli Saksan autoteollisuuden ensimmäinen itsekantavalla teräskorilla varustettu sarjatuotantoautomalli. Se nimettiin juhlallisesti Opel Olympiaksi.

Toisen maailmansodan jälkeen Opel Olympia teki paluun. Vähän Helsingin olympialaisten jälkeen, vuoden 1953 IAA -näyttelyssä Opel julkisti Olympia Rekord Caravanin, joka oli puolestaan Saksan autoteollisuuden ensimmäinen massatuotantoinen farmariauto.

Pysytään Saksassa, mutta mennään 36 vuotta ajassa eteenpäin, ja Berliinistä reilusti etelään. Münchenin kesäolympialaiset 1972 voidaan muistaa muun muassa Lasse Virénin kahdesta olympiakullasta kaatumisesta huolimatta sekä verisestä terrori-iskusta, jossa palestiinalaisen Musta syyskuu -järjestön terroristit tappoivat 11 Israelin delegaation jäsentä ja yhden saksalaisen poliisin.

Automielessä Münchenin olympialaisiin osui käytännössä kotikylän automallin, Audi 50:n, ensiesittely.

Kyseessä on Audi A4:n eli nykyisen A5:n varhainen edeltäjä, joka valittiin myös Vuoden Autoksi Euroopassa. Pian Audi 50:n ensiesittelyn jälkeen auto kävi Italiassa Giorgetto Giugiaron käsittelyssä, ja pienellä uudelleenmuotoilulla siitä tuli ensimmäisen sukupolven Volkswagen Passat.

Torinon talviolympialaisissa 2006 Fiat puolestaan esitteli maailmalle uuden Sedici -maasturimallinsa, joka oli silloisen Suzuki SX4:n sisarmalli. Sedici toimi Torinon kisojen virallisena autona.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autonvalmistajia olympialaisten sponsorina

Olympiakisojen laajuisessa tapahtumassa on suuri tarve liikkumispalveluille, ja juuri siksi jo vuosikymmenien ajan aina jokin autonvalmistaja on ryhtynyt sponsoroimaan tiettyjä kisoja, ja saanut näkyvyyttä toimittamalla paikan päälle autojaan.

Toyotan raukeamassa oleva jättisopimus KOK:n kanssa ei ole ollut suinkaan japanilaisvalmistajan ensimmäinen olympiasponsorointi, sillä vuoden 1964 Tokion kesäolympialaisissa Toyota nähtiin eräänä kaikkien aikojen ensimmäisenä olympialaisten autosponsorina.

Mainittuja vuoden 1972 Münchenin olympialaisia puolestaan sponsoroi toinen kotikylän automerkki BMW.

Jos Audi esitteli kisojen aikaan tärkeän uutuusmallin, toi BMW olympialaisiin muun muassa toimitsija- ja kamera-autoiksi mullistavaa tekniikkaa. BMW 1602 Elektro-Antrieb eli "sähköinen voimalinja" oli 1602-mallin BMW:stä muunnettu täyssähköauto. Sen konepellin alle oli upotettu 350 kilon edestä akkuja, jotka vuoden 1972 akkutekniikalla riittivät noin 100 kilometrin toimintamatkaan. Tärkeintähän oli, että maratonin kuvausauton mehut riittivät sen 42 kilometriä maaliin asti.

Sähköisyys oli teema jälleen vuoden 1992 Barcelonan kesäolympialaisissa. Paikallinen automerkki Seat toimi olympialaisten virallisena autona, ja maratonilla mitattiin tälläkin kertaa sekä kilpailijoiden kestävyyskuntoa että sähköauton toimintamatkaa. Tässä ei ollut taustalla pelkästään halu kokeilla ja esitellä uutta käyttövoimaa, vaan yhtä lailla myös se, että kestävyyslajeissa kilpailijoiden edellä kulkeneen auton tuli olla (ajossa) nollapäästöinen.

Näin syntyi sähköinen Seat Toledo, jonka 16 kilowatin eli kokonaisen 22 hevosvoiman sähkömoottoria ruokki 500-kiloinen akusto. Näillä eväin Toledo pystyi 50 kilometrin toimintamatkaan eli maratonistakin selvittiin kunnialla läpi.

Seat kuuluu Volkswagen-konserniin, joka on sponsoroinut olympialaisia myös Barcelonan jälkeen. Volkswagen toimitti autot vuoden 2008 Pekingin kesäkisoihin, ja kuusi vuotta myöhemmin Sotšissa nähtiin konsernin autoja, siis Volkswagenin lisäksi myös Škodia ja Audeja. Sotšin kisojen alla Volkswagen teki mainosmielessä kolme monsterimaista "koko kansan" Amarokia, joilla asianosaisten mukaan "levitettiin tietoutta" vuoden 2014 talviolympialaisista Venäjän syrjäseuduilla.

Amarokeilla tehtiin myös Guinnessin virallistama maailmanennätys, kun autoilla ajettiin noin 16 000 kilometrin matka maastossa Moskovasta Tyynenmeren rannalle Petropavlovsk-Kamtšatskiin. Matkaa Siperian halki ei tehty tieverkon ulkopuolella pelkästään huvin vuoksi, sillä Moskovan ja Petropavlovsk-Kamtšatskin välillä ei edes ole tietä. Ennätys oli siis pisin matka maastoteitse yhden maan sisällä.

Erikoismalleja olympialaisten hengessä

Tavalliset asiakkaatkin ovat toisinaan voineet olympiahuuman aikaan hankkia talliinsa suuren urheilujuhlan tuntua auton muodossa.

Amerikkalaiset ovat olleet sekä suhteuttamatta että myös suhteutettuna väkilukuun yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä olympiakansoista pitkälle yli 2 500 mitalillaan, ja Yhdysvallat on myös järjestänyt olympialaiset kahdeksan kertaa eli useammin kuin mikään muu valtio. Ei siis ihme, että amerikkalaiset autonvalmistajat ovat aika ajoin olympialaisista inspiroituneisiin erikoismalleihin ryhtyneet.

Atlantan olympialaisissa 1996 Buick toimi sponsorina, ja myös asiakkaille myytiin mallivuoden 1996 Buickeja Olympic Editioneina. Oheisessa kuvassa on esimerkki Buick Regal Olympic Editionista, jonka koria ja sisustaa koristavat USA:n joukkueen olympiarenkaat. Myös Opel innostui Atlantan kisoista, julkistaen erikoismallin nimeltä Corsa Atlanta.

Mennään neljä vuotta eteenpäin uuden vuosituhannen puolelle, ja vastaan tulevat Sydneyn olympialaiset. Tuolloin oltiin Australian ylpeyden Holdenin kotimaaperällä, ja sekös innosti Holdenin panostamaan erikoismalliin. Näin syntyi B-mallin Opel Omegaan perustuvan Holden Commodore VT:n ikioma Olympic Edition.

Lontoon kesäolympialaiset vuonna 2012 olivat erikoismallien juhlaa. Kisoja sponsoroi ja niihin autokaluston toimitti BMW, joka juhlisti asiaa Performance Editioneilla vuoden 2012 3-sarjan sedanista sekä 1-sarjalaisesta. BMW omistaa myös Minin, joka toi markkinoille minimäisen hauskan "London 2012" -spesiaalin Cooperista, jota valmistettiin tasan 2012 kappaletta. Kaikkein aristokraattisimman otteen Lontoon kisoihin otti kuitenkin niin ikään BMW:n talliin kuuluva Rolls-Royce kolmen kappaleen vahvuudella valmistetulla Phantom Drophead Coupé "London 2012:aan".

Vuoden 2016 Rio de Janeiron olympialaisia sponsoroi Nissan, joka siis toimitti kisoihin myös autot. Brasilialaisasiakkaat sen sijaan saivat ostaa sporttisen ja riemukkaan näköisen Nissan March (meikäläisittäin Micra) "Rio 2016" erikoismallin, jota valmistettiin ainoastaan tuhat kappaletta.

Rion 2016 ja Nissanin jälkeen kaikkia tähänastisia olympialaisia on siis sponsoroinut KOK:n kautta Toyota, mutta kuten on tämän artikkelin myötä noussut esiin, tämä kumppanuus on tulossa tiensä päähän. Kuka toimittaa autokaluston ensinnäkin puolentoista vuoden päähän Milanon ja Cortina d'Ampezzon talviolympialaisiin, on varmasti aiheen ympärillä suurin kysymys juuri tällä hetkellä. BYD:in toimittua sponsorina jalkapallon Euro 2024 -kisoissa Saksassa, ei varmaan olisi tavaton ihme, vaikka näkisimme jonkin kiinalaismerkin noiden kisojen autoyhteistyökumppanina. Tuloksen näemme luultavasti noin vuoden sisällä.

Lähteet: valmistajat, Motor1, KOK, Auto Guide

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat