23.1.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Cross ei jää jumiin, vaikka etupyörät sutivat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla Cross -hybridin sähköinen neliveto on lajissaan erikoinen, muttei jätä käyttäjäänsä pulaan. Edellisessä väliraportissa, missä keskityimme Toyota Corolla Cross -käyttötestiauton lämmityslaitteen toimintaan, lupasimme palata auton talviajettavuuden saloihin. Niistä, ja erityisesti nelivetomallin ominaisuuksista, onkin kertynyt lumisena talvena runsaasti kokemuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etupainotteinen nelivetoinen Leimaa-antava piirre Corolla Crossin AWD-i -nelivedolle on, että se on toteutettu sähköisesti – eli etu- ja takapyörien väliltä ei löydy perinteistä nivelakselia. Etupyörille voimaa tuottavat 112 kilowatin (152 hv) bensiinimoottori sekä 83 kW:n (113 hv) sähkömoottori, ja kun tarpeen vaatiessa apuun astuvasta takavedosta huolehtii 30-kilowattinen (41 hv) sähkömoottori, on selvää, että kokonaisuus on varsin etupainotteinen. Niinpä käyttötestiautolla tehdyt ensimmäiset liukkaan kelin kiihdytykset tuottivat hieman ristiriitaisia tuntemuksia. Itse asiassa alkuun tuntui siltä, että neliveto loisti tyystin poissaolollaan – voimakkaassa kiihdytyksessä etupyörät jauhavat tyhjää ja luistonesto pätkii moottorin tehoa miltei kaksivetoisen auton tapaan. Niinpä kiihtyvyys ei liukkaalla ole välttämättä juuri sen kummempaa kuin etuvetoisellakaan autolla, mikä pitää ottaa huomioon esimerkiksi, jos pyrkii kärkikolmion takaa tiukempaan autojonon rakoon – perinteisen nelivetoauton voimakas potku kun puuttuu. Sittenkin varma etenijä Vasta pahemmissa paikoissa huomaa, että kyllä sieltä takaa sentään apuakin löytyy. Esimerkiksi lähdettäessä paikaltaan erittäin jyrkkään pöperölumiseen ylämäkeen Toyotamme ryömii uskollisesti liikkeelle, mitä etuvetoinen auto ei vastaavassa tilanteessa tekisi. Parhaan tuloksen saa painamalla kaasupoljinta maltillisesti: pedaalin pohjaan runttaaminen aiheuttaa vain turhaa etupyörien sutimista ja kaltevalla pinnalla jopa keulan siirtymistä sivuttain, ennen kuin takaveto ryhtyy työntämään autoa eteenpäin. Corolla Crossin etenemiskykyä kuvaakin selvimmin se, että emme ole jääneet kertaakaan jumiin, ja toisaalta tieto tästä tuo talviajoon tietynlaista mielenrauhaa – tietenkin yhdessä katumaasturin reilun maavaran kanssa. Nelivedon perimmäinen tehtävä, varma liikkeellepääsy huonolla kitkalla, on siis sittenkin täytetty. Kun vauhtiin on päästy, Corolla Cross on kesäkelien tapaan mukiinmenevä matkakumppani. Kulku on vakaata, mutta erityistä ajamisen riemua ei talvikelilläkään ole tarjolla, siitä pitävät kevyeksi tehostettu ohjaus ja aliohjautuva peruskäytös huolen. Nelivedon toteutuksesta johtuen kääntyvyyttä ei käytännössä saa avitettua kaasunkäytölläkään, joten parasta on vain tyytyä eleettömään – ja tietysti myös turvalliseen – etenemiseen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 29.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – ainutlaatuista rallijohdannaista on kehitetty hajottamalla 26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan 7.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR GR Sport Premiere Edition – erikoismallilla on erikoishinta 31.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Toyota Jimny? – Suzuki kieltäytyi taannoin lainaamasta pikkumaasturiaan Toyotalle, minkä seurauksena syntyi hiljainen sopimus 30.1.2024 Ajoneuvot Toyota Gazoo Racing julkisti vihdoin GR Yariksen Ogier- ja Rovanperä Editionin tuotantoversiot – puutteita ainoastaan saatavuudessa 29.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR – vähiten järkevä Toyota 22.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Hilux GR Sport – tällä Kalle (tai Alonso) driftaisi 20.1.2024 Ajoneuvot Toyota GR Yaris päivitettiin – kuinka parantaa parasta? 16.1.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Cross lämpiää nopeasti, mutta tuulilasi huurtuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe