7.2.2024

Koeajo: Toyota C-HR GR Sport Premiere Edition – erikoismallilla on erikoishinta

Toyotan suosittu C-HR -crossover on tullut toiseen sukupolveen. Räväkämpänä kuin koskaan. Hyvää: Näkyvyys eteen, istuinergonomia, neliveto, ajettavuus. Huonoa: Näkyvyys taakse, hinta, moottorin ääni kiihdytyksissä, levoton ohjaus.

Toyota oli Suomessa selkeä ykkösmerkki viime vuonna. Toyota-merkkisiä autoja rekisteröitiin viime vuonna Suomessa yli kaksinkertainen määrä toiseksi eniten rekisteröityyn Skodaan nähden.

Toyotan mallistoa viime vuonna kannattelivat Corolla, Yaris, Yaris Cross, RAV4 sekä Toyotan viidenneksi eniten rekisteröity malli CH-R, joita kilvitettiin vuoden 2023 aikana yhteensä 1 365 kappaletta.

Suurin osa C-HR-malleista oli vanhaa, vuonna 2016 esiteltyä ja puolivälissä faceliftattua ensimmäisen sukupolven mallia. Uusia, vuoden 2023 lopussa myyntiin tulleita C-HR-malleja tuosta runsaan 1 300 auton joukosta oli vain 70 kappaletta.

Automallien rekisteröinnit monesti laskevat, kun niiden elinkaari lähestyy loppuaan, niin CH-R:nkin tapauksessa, vaikka se oli viime vuonna edelleen Suomen 14. rekisteröidyin malli. Vuonna 2022 CH-R:n rekisteröintiluvut olivat 1 673 autoa ja vuonna 2021 1 783 autoa. Eniten C-HR:ää rekisteröitiin vuonna 2018 yhteensä vuosiluvun verran eli 2 018 autoa.

Nyt kun CH-R on perinpohjin uudistunut, voisi kuvitella, että sen rekisteröintimäärät kasvavat lähivuosina. Auto on mennyt paljon eteenpäin paljon edeltäjämallista ja voisi myös uskoa, että sen suosio pysyy.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Useita eri voimalinjavaihtoehtoja

Uusi Toyota C-HR -malli on saatavilla 1,8-litraisella ja 2-litraisella polttomoottorilla hybridinä sekä 2-litraisella moottorilla ladattavana hybridinä.

Ladattava hybridi on etuvetoinen ja hybrideistä 2-litraisen saa nelivetoisena.

C-HR:n hinnat alkavat hybridimallissa vajaasta 36 000 eurosta ja ladattavassa hybridimallissa vajaasta 45 000 eurosta.

Malliston yläpäässä puolestaan on Moottorin koeajossa ollut Toyotan rallitallin Gazoo Racingin mukaan nimetyt GR Sport Premiere Edition -mallit, joiden alkaen hinta on yli 50 000 euroa.

Tähän voi todeta, että erikoismallilla on erikoishinta. Vaikka kyseiseen malliin kuuluu Bi-tone+ -kaksivärimaalaus vakiona, niin koeajoauton erikoisväriä siinä ei vielä ole, siitä joutuu pulittamaan vielä noin tuhat euroa lisää. Auton vakiovarusteisiin kuuluu jo 360 asteen kamera sekä 20-tuumaiset kevytmetallivanteet. Autossa on myös mokkanahkaverhoillut GR Sport -istuimet edessä.

Hinnaston yläpään mallin varustelu on kattava, mutta yli 50 000 euroa on joka tapauksessa melko kova hinta pienestä crossoverista, kun samaan rahaan saa isommankin hyvin varustellun auton. Tai jos haluaa säästää käyttökuluissa, 51 000 eurolla saa jo hyvin varustelun täyssähköautokin. Ei C-HR 2-litraisella hybridivoimalinjalla mikään bensarosmo ole, Moottorin koeajossa sekalaisessa ajossa bensaa paloi noin 5 litraa sadalla, mutta kuitenkin.

Eleetön voimalinja

Ajettavuus CH-R:ssä on kohdallaan, Toyotan voimalinja on eleetön ja se toimii erinomaisen hyvin. Rajuimmissa kiihdytyksissä polttomoottorin kova ulina puskee ohjaamoon kiusallisen voimakkaasti. Rengasmelu puskee läpi myös aavistuksen kovaa.

Lippulaivamallissa myös neliveto ilahduttaa autoilijaa. Neliveto on nimeltään AWD-i ja se kertoo myös nelivedon toteutustavasta, eli neliveto on sähköinen. Taka-akselille sijoitettu 30 kilowatin sähkömoottori hoitaa homman, mutta hoitaa sen varsin mainiosti.

Toyotan alusta toimii erinomaisen hyvin myös polanteisellakin tienpinnalla eikä se ole töyssyistä moinaankaan. C-HR perustuu Toyotan TNGA-rakenteeseen ja samalle pohjalle on tehty muun muassa Toyota Corolla, Corolla Cross sekä Lexus UX.

Toyota C-HR:ään on tullut nyt myös ISA eli Intelligent Speed Assistance. Auto siis lukee liikennemerkkien tietoja sekä käyttää hyväkseen digitaalisia karttatietoja ja antaa kuljettajalle hälytyksiä, jos nopeusrajoitus ylittyy. Toyotassa piippaus on vaisu ja taajuudeltaan sellainen, että se ei häiritse kovinkaan paljoa, ja se peittyy myös radion äänien alle. Piippaukset saa kytkettyä pois ja helpoin tapa saada ne äänettömiksi on kytkeä esimerkiksi liikennemerkkien tunnistus kokonaan pois päältä.

Istumapaikka on korkealla

Pieni vaihdevalitsin keskikonsolissa on erinomainen käyttää. Muutenkin ohjaamoa hallitsee perinteiset painonapit ja kaikki on Toyotassa erittäin loogista. Kuljettajan työympäristö on rauhallinen ja mukava. Sporttipenkit sopivat erinomaisesti ainakin allekirjoittaneen vartalolle. Ohjaus Toyotassa keskittää hyvin, mutta keskialue on ainakin talvirenkailla aavistuksen levoton. Ohjauksen vaste on myös aavistuksen tunnoton.

Kuljettaja näkee eteen autosta näkee todella hyvin, katvealueita ei ole ja ratin takana istutaan mukavan korkealla. Taakse näkyvyys on huono, ja se johtuu yksinkertaisesti auton muotoilusta.

Muotoilusta Toyotalle täytyy antaa kuitenkin myös pisteet, auto on hyvännäköinen ja trendikäs tähän päivään. C-HR:n tunnistaa Toyotaksi ja myös edelleen C-HR:ksi. Sitä voisi kutsua jopa räväkäksi.

Tyylikkäällä muotoilulla on kuitenkin kääntöpuolensa ja se kääntöpuoli on tässä tapauksessa C-HR:n takatilat. Oviaukko on sen muotoinen, että aikuinen ihminen joutuu hieman pujottautumaan taakse. Takana pääntilaa ei ole hirveän paljon. Taaksepäin nouseva kylkilinja vie näkyvyyttä myös pienemmiltä lapsiltakin.

Toyotalla kaikkea on mietitty, tätäkin. C-HR onkin suunnattu enemmän pariskunnilla ja niille, ketkä tarvitsevat parempia ja väljempiä sisätiloja, Toyotalla on toki ratkaisu. Se on kokonaan toinen malli, aiemmin mainittu samalla pohjalevylle tehty Toyota Corolla Cross.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition
HYBRIDI, neliveto
4-syl. bensiinimoottori 1 987 cm 3
portaaton vaihteisto
145 kW (197 hv), 190 Nm
WLTP-kulutus 5,1 l/100km
CO 2 -päästöt 115 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s
huippunopeus 180 km/h
Mitat
Pituus 4 362 mm
Leveys 1 832 mm
Korkeus 1 570 mm
Akseliväli 2 640 mm
Tavaratila 362 l
Omamassa 1 580 kg
perävaunu 725 / 725 kg
Euro NCAP ei testattu
Takuu 3 v / 100 000 km
hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km
Hinta alkaen 50 295 €
koeajoauto 51 340 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat