23.8.2020

702 hevosvoimaa avolavassa: Ram 1500 TRX haastaa Ford F-150 Raptorin

Ram 1500 TRX

Jos maisemaa tähdittävät lähinnä pellot ja ladot, saattaa Ramin uusi 1500-avolavasta jalostettu TRX-sporttimalli olla juuri sopiva haaste tutuille Raptoreille.

Vaikka Fordin F-150:een pohjautuva Raptor on saanut olla lähes ilman suoraa kilpailua, ei mikään ole pysyvää. Nyt Ram vihdoin heittää haasteen Fordin suuntaan. Ram 1500 TRX jatkaa Fiat Chrysler Automobilesin tuttua taktiikkaa, jossa Hellcatista tuttu 6,2-litrainen mekaanisesti ahdettu Hemi-V8 sovitetaan vuorollaan jokaisen konsernin ajoneuvon keulalle.

Ram 1500 TRX

702 hevosvoiman tehon ja 881 newtonmetrin väännön ansiosta kahdeksanvaihteisella automaatilla ja nelivetojärjestelmällä riittää tekemistä. Lopputuloksena on 4,5 sekuntia 0-60 mph (0-96 km/h), 174 km/h huippunopeus ja varttimaili 12,9 sekunnissa.

Puolet moottorin tarvitsemasta ilmasta tulee konepellin ilmanottoaukosta, puolet keulamaskin kautta. Tarkkasilmäisimmät huomaavat, että normaalisti 707 tai 717 hevosvoiman tehosta tunnettu Hellcat-moottori on TRX:ssä vain 702 hevosvoiman teholla. Syynä on tehtaan mukaan erityisesti hiekkaiseen ja pölyiseen ajoon suunniteltu ilmanpuhdistin, jotta rymyavolavalla voi peuhata huoletta esimerkiksi dyyneillä.

Ram 1500 TRX

Ram TRX 1500 on muuten suunniteltu 32 tuuman (81 senttimetrin) kahluuseen ja yli 3,6 tonnin vetämiseen. Saapumiskulma on 30,2° ja jättökulma on 23,5°. Maavara on noin 30 senttiä. Normaalista Ram 1500:sta on kasvatettu TRX kasvattamalla raideleveyttä kuudella tuumalla ja samalla pyöränkaaret ovat saaneet leveämmät komposiittikaaret. Etuakselia puolestaan hivutettiin kookkaamman rengaskoon takia 20 mm eteenpäin. Valmistajan mukaan muutokset saavat TRX:n näyttämään "vapaaottelijalta, joka on pukeutunut smokkiin". Lisää särmää on haettu TRX-mallin omilla valoilla ja valojen ympärille sijoitetuilla ilmanohjaimilla.

Ram 1500 TRX

Rymymenoa varten TRX:ään on saatavissa kattava joukko maastoajovarusteita erilaisista pohjasuojista ja astinlaudoista aina toiseen vararenkaaseen. Lisää tavaraa löytyy Mopar-brändin alta ja valmistaja mainitseekin yli 100 erilaisen komponentin olevan saatavissa yksin TRX:lle. Luonnollisesti TRX:stä löytyy myös alennusvaihteisto.

Ram on kasvattanut taka-akselin joustovaraa peräti neljä tuumaa (~10 cm) monivarsituennan ansiosta. Yhtiö mainitsee myös 600 mm takajousien olevan suurimpien, mitä sarjatuotantoisessa ei-hyötyajoneuvossa on koskaan käytetty. Iskunvaimennuksesta vastaavat mukautuvat Bilsteinin Black Hawk e2:t.

Ram 1500 TRX

Rengaskoko on TRX:ää varten suunniteltu 325/65/R18 ja vakiorenkaana on Goodyearin Wrangler Territory All-Terrain, joten auton mallimerkintä ei olekaan viittaus Michelinin TRX-renkaisiin.

Sisustatunnelma on tuttu monista Yhdysvaltain luksus-avolavoista muutamin verhoiluvaihtoehdoin. TR-lisäpaketeilla etuistuinten selkänojista löytyy Molle-varustekiinnikkeet uuden Broncon tavoin. Ohjauspyörästä vastaa teho-osasto SRT ja vaihdekeppi on perinteistä mallia. Tietoviihdejärjestelmänä on FCA-tuotteista löytyvä Uconnect, tällä kertaa 12 tuuman kosketusnäytöllä. Keskikonsolista löytyy myös piilotettu kuittaus, jossa auton silhuetin viereen piirretty Tyrannosaurus Rex on syömässä Raptorille nimensä lainanneen Velociraptorin.

Raptorin haastaja ponnahtaa markkinoille Sterling Heightsin tehtaalta Michiganista. Ensimmäinen 702 kappaleen First Edition myytiin välittömästi yli 90 000 dollarin hinnasta huolimatta. Muuten TRX-malliston hinnat alkavat noin 72 000 dollarista, tehden noin 13 000 dollarin pesäeron halvempaan Raptoriin.

Ram 1500 TRX

Lähde ja kuvat: Ram

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat