23.3.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 – etuvetohybridi säästää jo hankintahinnassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridivoimalinja toimii uudistuneiden Honda CR-V- ja Toyota RAV4 -katumaasturien keihäänkärkenä. Vertailuumme valikoituivat säästömallit edullisimmasta päästä. Hybridijärjestelmä, missä sähkömoottori toimii polttomoottorin rinnalla kulutuksen minimoimiseksi, ei ole keskikokoisissa katumaastureissa ennenkuulumaton juttu. Onhan esimerkiksi Toyota myynyt tätä säästötekniikkaa RAV4-mallissaan jo vuosien ajan.Niinpä kun RAV4 uudistui viime vuonna perusteellisesti, hybridivoima asettui jälleen malliston olennaiseksi osaksi. Koska dieselmoottorit ovat pudonneet kuvasta pois, ostajan valittavaksi jää vain kaksilitrainen perusbensaversio 2.0 VVT-iE sekä 2.5 Hybrid, joita saa niin etu- kuin nelivetoisenakin.Moottorin tämänkertaiseen parivertailuun osallistuu etuvetoinen hybridimalli, joka mallimerkintänsä mukaisesti liikkuu 2,5-litraisen bensiinimoottorin (178 hv, 221 Nm) sekä sen parina pyörivän sähkömoottorin (120 hv, 202 Nm) voimin. Järjestelmän yhteistehoksi mainitaan 218 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHondan paluu hybrideihinHondakaan ei ole hybridipiireissä vasta-alkaja, vaikka meillä myytävissä sähköavusteisissa perheautomalleissa onkin pidetty melko pitkä tauko. Viimeisin hybridi-Honda markkinoillamme oli piskuinen Jazz, jonka myynti päättyi nelisen vuotta sitten.Nyt Hondan hybridijärjestelmä tekee paluun, ja on kaiken kukkuraksi tarjolla CR-V -katumaasturiin ensimmäistä kertaa. Lisämielenkiintoa tuo sekin, että myös CR-V itsessään pistettiin viime vuonna täysin uusiksi. Hybridimallin ohella mallistosta löytyy 1,5-litrainen bensaturbo, ja dieselit ovat Hondallakin siirtyneet historiaan.Toyotan tapaan Hondan hybridi on mukana vertailussa etuvedolla; nelivetoakin kaupataan. CR-V:ssä käytetään kilpakumppania pienempää, kaksilitraista bensiinimoottoria (145 hv, 175 Nm), mutta pääosassa on silti sähkömoottori, joka antaa käyttöön potkua tuntuvasti enemmän (184 hv, 315 Nm).Seitsemän tonnin säästöVarustetasoiksi pyrimme luonnollisesti haarukoimaan mahdollisimman vertailukelpoiset mallit, ja lopulta lähdimme liikkeelle toiseksi edullisemmalla eli Elegance-varustellulla CR-V:llä, jonka perushinta on 42 160 euroa. Sitä vastaan asettui hinnaltaan lähinnä oleva Style-varusteinen RAV4, josta pyydetään 44 022 euroa.Etuvetomallin valitseva säästää jo hankintahinnassa, sillä Hondalla vastaavasti varusteltu nelivetoinen hybridimalli maksaa yli seitsemän tuhatta euroa enemmän, ja Toyotalla nelivetolisää joutuu puolestaan pulittamaan päälle 4 600 euron verran.Hybriditekniikasta johtuen kaikki nämä mallit ovat automaatteja, joten käytön mukavuudessa ei ainakaan pitävällä pinnalla ole eroa. Myöhemmin luomme tarkemman katsauksen sekä CR-V:n että RAV4:n hybriditekniikkaan, eli pysykää kanavalla.Itse parivertailu, missä pureudumme monen muun osa-alueen ohella voimalinjojen toimintaan sekä varusteiden hienouksiin, julkaistaan Moottorin numerossa 5/2019, joka ilmestyy 24. huhtikuuta. Silloin nähdään, kumpi autoista saa katolleen hybridikuninkaan kruunun.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLue myös:Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 hybriditaistossa Seuraatko Moottoria jo somessa? Kanavamme löytyvät Facebookista, Instagramista ja Twitteristä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa