24.3.2023 Ajoneuvot Näyttävä Polestar 2 BST Edition 230 – lähempänä juuriaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestarin tuorein sporttisuudellaan iloitteleva erikoismalli ei ole yhden kappaleen ihme, mutta ei kyllä järin monenkaan. Ennen sähköautobrändiksi laajentumistaan Polestar tunnettiin Volvon ehkä hiukan salaperäisenäkin suorituskykyjaoksena, Polestar Performancena.Tuolta ajalta voimme muistaa bensiininkatkuisia tehomalleja, kuten esimerkiksi Polestarin ensimmäisen täysin itse kehitetyn STCC -kilpa-auton Volvo C30:n pohjalta vuodelta 2009, 405-hevosvoimaisen C30 Polestar Performancen, joka ei tosin ikinä päässyt tuotantoon sekä äreän kartano-Volvon, V60 Polestarin. Polestarin virittämät Volvo V60 ja S60. Tällaisena tunsimme Polestarin vielä vuonna 2017.Tätä historiaa omalta osaltaan kunnioittaa nyt Polestar 2 BST Edition 230, joka ottaa väreistä vaarin vähän kuten ennen vanhaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain 230 autoa hurjalle markkina-alueelleTunnusomaisesti räikeän siniset Polestarit olivat aikanaan värien ilojuhlaa, ja myös BST Edition 230 tekee poikkeuksen skandinaavisen harmoniseen Polestar-ilmeeseen. Tämä on tarkoituksellinen poikkeus, sillä Polestarit eivät ole muutoin niitä kaikkein räikeimpiä autoja, onhan ruotsalaismerkin johtaja jopa kuvannut nykyautojen "huutavan" meille. Erikoismalli on jatkoa edellisvuoden BST Edition 270:lle, mutta nyt kori on vaihtanut puhtaanvalkoisen vähän dramaattisempaan, tummanvihreään Nebula -sävyyn tai vaihtoehtoisesti Space-mustaan.Korin halki kulkee mattamusta raita, ja konepellistä löytyy vieläpä auton numero. Keltaiset jarrusatulat antavat kontrastia tummanpuhuvalle korille. Mustien 21-tuumaisten vanteiden kerrotaan olevan Polestar 1:n peruja.Väreistä erikoismallin ydin nimenomaan löytyykin, sillä tekniikkansa puolesta BST Edition 230 vastaa spekseiltään Long Range Dual Motor -mallia, jota muuten edustaa myös Moottorin käyttötestissä parhaillaan oleva Polestar 2. 350-kilowattinen pakkaus kiihtyy nollasta sataan 4,4 sekunnissa.Sisätiloissa nähdään skandinaavista urheiluilmettä osittain kierrätetystä nupukkikankaasta valmistetulla MicroSuede -verhoilulla.Peruskatalogistakin löytyvästä voimalinjasta huolimatta myös rautaan ja muoviin on koskettu. 25 millimetriä standardimallia matalampi maavara antaa heti tarvittavaa särmää ulkonäköön, mutta yli kaksitonnisen sedanin ajettavuuteenkin vaikuttavat Öhlinsin kahdessa suunnassa säädettävät vaimentimet, poikittaistukitanko edessä sekä jäykistetty jousitus.Painava auto tarvitsee pysähtyäkseen myös kunnon jarrut, tässä tapauksessa Brembon nelimäntäiset.Sitten vähän varjopuolen uutisia: BST Edition 230 tuli Polestarin nettiin myyntiin tämän artikkelin julkaisuhetkellä lähes 70 tuntia sitten, aivan heti mallin tultua julki. Markkina-alue käsittää Euroopan lisäksi Pohjois-Amerikan, ja pelissähän on vain 230 autoa.Onneksi odotettavissa on, että Polestar jatkaa BST-sarjaa jollain tavalla myös ensi vuonna.Lähde ja kuvat: Polestar Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”