13.10.2017 Liikenne Pääkaupunkiseudun odotetuin koeajo: koe länsimetro minuutissa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin matkassa pääset jo metromatkalle Espooseen – vaikka koeajot ovat vielä kesken. Kiistelty, odotettu ja tarpeellinen. Tätä kaikkea on länsimetro, jonka liikennöinnin aloittaminen oli lähellä jo alkusyksystä, mutta sitten tuli takapakkia. Rakennustyöt ja metrojärjestelmien testaus ovat viivyttäneet hanketta.Rakentajataho Länsimetro Oy on nyt luovuttanut metron hallinnan HKL:lle, joka koeajaa metrolinjaa seuraavien viikkojen ajan. Optimistit povaavat metron aukeavan yleisön käyttöön jopa kuluvan kuukauden aikana, realistit eivät anna tarkkoja lupauksia ajankohdasta ja epäilevät tuomaat ovat oma lukunsa.HKL:n koeajot eli esivaihe tarvitaan, jotta metroliikenteen ja sen tarvitsemien valvonta- ja kiinteistöjärjestelmien mahdollisimman häiriötön toiminta voidaan turvata liikennöinnin käynnistyttyä. Sen ajankohtaa ei HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski vielä avaa tarkemmin.– Ensi viikon koeajojen onnistuminen on yksi hyvin ratkaiseva tekijä, kun arvioidaan matkustajaliikenteen alkamisen ajankohtaa, Lehmuskoski muotoilee.Matkustajaliikenteen aloitus vaatii kahden viikon häiriötöntä jaksoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAiempaa enemmän valvottavaaHKL:n isännöitäväksi ja valvottavaksi siirtyy kerralla kahdeksan uutta asemaa entisten 17:n lisäksi. Koska lännen asemat ja tunnelit ovat tähän asti olleet rajoitetun liikkumisen työmaa-aluetta, eri henkilöstöryhmät ja alihankkijat ovat aloittaneet työnsä niihin tutustumisella. Esimerkiksi kuljettajien, huoltohenkilöstön ja järjestyksenvalvojien tulee tuntea reitit, taukotilat ja poistumistiet ennen liikennöinnin alkamista.Valvottavan tekniikan määrä kasvaa. Metron läntisen osuuden tekniset järjestelmät ovat nykyaikaisempia kuin itäosuudella ja automatiikkaa on huomattavasti enemmän.Lähde metromatkalleNyt Moottori kuitenkin tarjoaa ilmaisen metromatkan videon välityksellä. Tule mukaan ja katso miltä näyttää, kun metrojuna syöksyy valottomista tunneleista uutuuttaan hohtavien asemien kirkkauteen. Metromatkan voit kokea metrokuljettaja Timo Ojalan työpaikalla, kuskin olan takaa.Metromatka videon välityksellä Lauttasaaresta Matinkylään kestää 59 sekuntia – oikeasti hieman kauemmin. Kun oranssi metrojuna joskus aloittaa liikennöintinsä Espooseen asti, tulee matka esimerkiksi Itäkeskuksesta Kivenlahteen viemään arviolta 43 minuuttia.Teksti: Marko Jokela Kuvat ja video: Päivi Tuovinen / Etelä-Suomen Media https://hel.fi/hkl/fi/metrolla/metro-uudistuu/ Lue myös: Länsimetro alkaa kulkea – ehkä pian! Länsimetro on nyt turvallinen – uusi koeajo tulossa Toinen kerta toden sanoo? – Länsimetron koeajoa yritetään uudelleen Länsimetro liikkui torstaina – mutta vain hetken Ihme on lähellä – Länsimetro liikkuu torstaina HKL varautuu länsimetroon – myös nykyisen metron opasteet uusittu HKL:n toimitusjohtaja Ylelle: ”Lokakuu on tiukka, mutta mahdollinen” Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa