13.12.2022 Matkailu Teretulemast Helsingisse, M/S MyStar! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tervetulotoivotus oli lämmin vähintäänkin kuvainnollisesti, kun Tallink MyStar saapui hetki sitten neitsytmatkaltaan Tallinnasta lumentäyteisen Helsingin Länsiterminaali 2:een. Monien erinäisten tahojen pitkä odotus on tänään päättynyt, kun Tallink käynnisti upouuden ja edistyksellisimmän pikalaivansa liikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä. Lähemmäs vuoden mittaiseksi venyneen viivästyksen jälkeen MyStarin rakentanut Rauman telakka pääsi luovuttamaan aluksen virolaisvarustamolle, ja se saapui Tallinnaan lauantaina puolenpäivän maissa. Siellä Tallinkilla on ollut muutama päivä aikaa pitää lippuseremonia, orientoida miehistö sekä esimerkiksi lastata MyStar ravintola- ja myymälätuotteilla matkustajaliikennettä varten.MyStar sai Länsisatamassa perinteikkään vesisuihkutervehdyksen, jonka antoi hinausalus Hkanter. MyStar vastasi tervehdykseen sumutorvellaan kahdesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKapasiteetti kasvaaMyStar ei ole kooltaan suurempi kuin rakenteellinen ja mitoiltaan identtinen sisaraluksensa, vuonna 2017 Turun telakalta liikenteeseen laskettu Megastar. Tällä nimenomaisella paikallaan se kuitenkin korvaa kooltaan pienemmän M/S Starin, joka siirtyy ajamaan samaa reittiä kolmantena Tallink-aluksena 2,5 tunnin matka-ajalla ja uusilla aikatauluilla. Kaksituntiseen pikaliikenteeseen 50 000 rekisteritonnin MyStar tuo tuntuvan 14 000 tonnin lisän Stariin verrattuna. Matkustajia mahtuu 2 800 (+900) ja esimerkiksi henkilöautoja 300 enemmän, MyStarin vetäessä sisäänsä 750 autoa.Sen lisäksi, että silkka kapasiteetti kasvaa, on uutuus myös paljon aiempaa puhtaampi ja energiatehokkaampi. Jos Star kyntää merta 48 000 kilowatin dieseleillä, on MyStarissa siirrytty kaksoispolttoainemoottoreihin. MAN:in valmistamien viiden kahdeksansylinterisen Dual Fuel -koneiden yhteisteho on 42 000 kilowattia, ja niitä ajetaan Megastarin tapaan LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla, joskin Tallink pitää mahdollisena, että jossain vaiheessa myös biokaasu tai biodiesel voivat olla sille vaihtoehto. Jo maakaasu on ajossa hyvin puhdasta, ja typenoksidi- sekä hiilidioksidipäästöjä, kuten myös esimerkiksi nokea syntyy huomattavasti vähemmän. Merkittävimmät tekniset erot MyStarin ja Megastarin väliltä löytyvät koneista ja niiden valmistajasta sekä 30 prosenttia suuremmista LNG-säiliöistä, jotka pidentävät tankkausvälejä.MyStarin sähköisen voimansiirron sekä sähkögeneraattorit on valmistanut ABB tehtaillaan Suomessa, Virossa ja Sveitsissä. ABB toimittaa alukseen myös Starissa ja Megastarissa hyviä kokemuksia keränneen OCTOPUS -optimointiohjelmiston, joka antaa miehistölle operatiivisia neuvoja matkan aikana sekä satamassa polttoaineensäästön nimissä. Järjestelmä kerää ja analysoi tietoja etenkin koneiden käytöstä, ja sillä on saavutettu Helsingin päässä jopa 13 prosentin energiasäästöt. OCTOPUS:in ansiosta Starin vuosittaista polttoaineenkulutusta on pelkän apukoneen hallinnan muuttamisella saatu varustamon mukaan pudotettua lähes 4 prosentilla.Juuri tarkoitukseensa luotuKuten Megastar, myös tämä uudisrakennus on toteutettu vahvasti käyttötarkoitus edellä. Suomenlahden ylitys vie alukselta ainoastaan kaksi tuntia, ja valtaosa matkustajista on joko työmatkalaisia tai päiväturisteja sisaruskaupunkien Helsingin ja Tallinnan välillä. Megastarin tarkoituksenmukaiseen pohjaratkaisuun on siis tarvinnut MyStarin kohdalla tuoda ainoastaan pienehköjä parannuksia sinne tänne. Esimerkiksi ostosmaailmasta on tehty vieläkin loisteliaampi, ja varmasti hyvin monien lapsiperheiden suureksi iloksi lounget täydentyvät leikkipaikalla varustetulla perheloungella. MyStarissa on sisarensa tavoin laajat - nyt päivitetyt - istumalounget, joilla matka taittuu kätevästi eväitä nauttien, töitä tehden tai ihan vain merta katsellen. Hyttejä on edelleen vain 48, mikä on poikkeuksellisen vähän tämän kokoluokan matkustajalaivassa.MyStarin sisätilojen suunnittelusta on vastannut Megastarin tavoin suomalainen sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi. Uutuuden sisustuksessa on panostettu entistä enemmän visuaaliseen kokemukseen. Tallinkin mukaan "laivalle on luotu uudenlainen seikkailemaan houkuttava, voimakkaista tunnelmavaihteluista koostuva asiakaspolku, joka muuntuu vuorokauden tarpeiden mukaan. Raikkaan skandinaavista ilmettä tuetaan kosketusystävällisillä materiaalivalinnoilla ja Itämeri-aiheisella kuvastolla."Kansikartat eivät sisarusten välillä suuresti toisistaan poikkea. Aluksellahan on oikeasti vain kaksi ja puoli yleistä matkustajakantta, joiden työnjako on hyvinkin selkeä. Kahdeksas kansi toimii maihinnousukantena, ja siellä sijaitsevat suurin osa Traveller Superstoresta sekä muun muassa Comfort- ja Business Lounget. Sen alapuolelta löytyy 7. kansi autoparkkeineen (autokansi erikseen alempana) sekä Superstoren alemmat osat. Yhdeksäs kansi on puolestaan ylin matkustajakansi, ja se on pyhitetty lähes kokonaan aluksen useille erityyppisille baareille sekä ravintoloille.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Tallink, ABB, RMC Kuvat: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous