19.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: maltillisesti uudistunut – Mazda CX-3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-3 on uudistunut varsin maltillisesti. Hyvää: etuistuin, kulutus, ajettavuus, viimeistely. Huonoa: takatilat, äänieristys, varustetason hinta, näkyvyys taakse. Merkittävin Mazda CX-3:n uutuus on kolmos-Mazdaan tuotu G-Vectoring Control. Sanahirviö tarkoittaa järjestelmää, joka lupaa tasaisempaa kulkua kaarteissa ja huonossa säässä hienosäätämällä moottorin vääntömomenttia.Esimerkiksi mutkaan saavuttaessa järjestelmä vähentää vääntöä, jotta etupyörillä olisi parempi pito. Vastaavasti mutkasta poistuttaessa vääntö voidaan palauttaa normaalitasolle. Lupauksissa on siis tarkemmin kuljettajan aikomuksia vastaava ajolinja ja vähemmän turhaa ohjauksen hienosäätöä suorallakin tiellä. Samalla auton kulku rauhoittuu ja matkustamon kallistelut vähenevät.Koeajossa eroa aiempaan on vaikea todentaa, kun rinnalla ei ole verrokkiautona edellismallia. Yhtä kaikki ajettavuudeltaan Mazda CX-3 yltää yli autoluokkansa keskitason – olipa alla suora moottoritie tai mutkainen Ruotsinpyhtään maisemia halkova maalaistie.Ohjaus on perushyvä. Tuntuma tanakoituu moottoritiellä, mutta alemmissa nopeuksissa tuntuma käy epämääräisemmäksi. Kaikkineen ajettavuus on hyvällä tolalla. Auto käyttäytyy luontevasti, kaupunkiajossa jopa ketterästi. Pysäköintikään ei ketteryyden puolesta tuota ylenmäärin vaivaa. Näkyvyys takaviistoon on kehnohko, eikä matala takaikkuna sekään avaa kovin avaria näkymiä. Peruutuskamera on tähän automalliin aivan omiaan, ja säästäneen turhilta peltikolhuilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää puhtiaMoottorissa on tehoa 120 hevosvoimaa, mutta aika ajoin ajokokemus on puhditon. Moottorin voimavaroja saa koetella ja huudattaa kierroksia jo taajama-ajossakin, ohituskiihdytyksistä puhumattakaan.Luvattu keskikulutus on alle kuusi litraa satasella, maantieajossa hitusen alle viisi litraa, ja kaupunkiajossa 7,3 litraa – käytännön koeajossa auton keskikulutus oli hitusen alle lupausten.Moottorin käyntiäänet tulevat liki, sillä ne kuuluvat häiritsevästi matkustamoon. Äänieristys ylipäätään jättää toivomisen varaa, sillä maantieajossa tuulen suhinat ja rengasäänet kantavat sisälle asti. Osansa äänimaailmalla on 18-tuumaisilla renkailla, jotka eivät välttämättä olisi ajomukavuutta arvostavan valinta – näyttävyyttä kookas rengaskoko toki tuo.Ulkoa kookasHienoista uutta on keulailmeessä, joka on viirumaisempien ajovaloumpioiden vuoksi edellismallia hyökkäävämpi. Uutta ovat myös lämmitettävä ohjauspyörä sekä sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin muistitoiminnolla.Autoluokaltaan CX-3 on pieni katumaasturi, mutta auto osaa myös hämätä. Kauempaa katsottuna pysäköintipaikalla odottava auto näyttää ulkoa kookkaammalta kuin se todellisuudessa onkaan.Jo takakonttiin vilkaisu kertoo missä mennään. Tavaratila on lyhyt ja kooltaan niukahko.Matkustamon koko käy todeksi, kun 185-senttinen asettuu matkustajaksi samanmittaisen kuljettajan taakse. Matalahko istuma-asento nostaa polvia ja ne lähes tapaavat etuistuimen selkänojaan. Pääntilaakaan ei takana ole liikaa, sillä autosta ulos käydessä saa olla nöyränä, jottei kallo kolahda karmiin.Keskikotelo on niin kookas, ettei takana keskellä istuisi mielikseen edes lyhyitä ajomatkoja.Kuskilla kaikki hyvinKuljettajan valtakunnassa sitä vastoin ovat asiat hyvällä tolalla. Kaikki kytkimet ovat käsillä ja mittaristonäkymä on selkeä. Keskikonsolin pyörökytkin on erinomaisen kätevä ja napakkatoiminen.Kojelautaan istutettu näyttö tosin on altis ikävillä näkemistä haittaaville heijasteluille. Ohjauspyörä säätyy riittävästi, joten ajoasento löytyy kätevästi.Etuistuimessakaan ei ole hammasteltavaa: sivutukea on riittämiin ja nahka hellii. Istuimen säätövarat ovat hyvät. Sähkösäätöisyys on jo perusedellytys varustetason yläpään autossa.Sisäilme on kaikkineen hieman muovinen tyyriin varustelutasonkin huomioiden, mutta varsin viimeistelty.Mazda CX-3:n Luxury Plus -koeajoautolla on hintaa liki 31 000 euroa. Mazdan katumaasturia mielivän kannattaa katsella myös CX-5:n suuntaan, sillä samalla rahasummalla on tarjolla jo isovelikin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mazda.fi/2017-mazda-cx-3/ Mazda CX-3 Skyactiv-G Luxury Plus 2.0 6AT Hinta alkaen 30 868 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”