12.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: pelottavan pehmeä – Honda Civic Type R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Civic Type R hämmästyttää tasapainoisuudellaan: autosta voi nauttia niin ratapäivillä kuin kauppareissuillakin. Hyvää: urheilullinen tunnelma, hallintalaitteiden tunnokkuus, arkiajon helppous. Huonoa: kojelaudan ja näyttöjen ergonomia, rengasmelu. Uusi Honda Civic Type R on radalla hyvin kyvykäs laite, jossa edellismallin pienet puutteet on saatu onnistuneesti korjattua. Tämä tuli enemmän kuin selväksi Pärnun Auto24Ring -areenalla suorittamassamme ensikoeajossa.Suomi-aspekti eli se, miltä siipisportti suoriutuu täkäläisillä teillä, jäi myöhemmän tutkiskelun varaan, joten nyt otamme tuntumaa Type R:stä myös tiukkojen nopeusrajoitusten kahlitsemassa maailmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikkeus säännöstäYleensä tällaiset koeajojutut ovat miltei ennalta käsikirjoitettuja. Suomen uraiset, karkeat ja rikkonaiset tiet tekevät urheilullisesta autosta lähinnä piinaavan. Vetelee, meluaa ja täristää, ja kun suorituskykyäkään ei voi yleisessä liikenteessä juuri hyödyntää, sporttiset ominaisuudet eivät kerta kaikkiaan pääse oikeuksiinsa.Siksi onkin ilahduttavaa, että myös poikkeuksia löytyy. Ja tavallaan humoristista on, että se poikkeus löytyy nimenomaan Civic Type R:stä, jonka kuoret, kuten edellä mainitussa ensikoeajoissa totesimme, ovat vähintäänkin hurjat. Mutta niin vain on, että Type R on meikäläisessä arkiympäristössä paitsi nautittava, myös yllättävän käyttökelpoinen ja mukavakin peli. Eikä tämä miellyttävyys tarkoita liiallista säyseyttä, vaan kuljettaja aistii kaiken aikaa auton spesiaalin luonteen.Kaupungissa kotonaanKun otetaan huomioon edellä mainitut yllätysmomentit, Type R:n ohjaamoon pitäisi oikeastaan laskeutua silmät kiinni, niin ei hämääntyisi ulkonäköä hallitsevista spoilereista, siivekkeistä, diffuusoreista, ulokkeista ja ilmanottoaukoista.Sisällä istuimen isot sivutuet jakavat napakan halauksen, ja vaikka alcantaralla verhoiltu penkki näyttää kilpamalliselta, se tukee kehoa kaikin puolin oivallisesti – olematta liian kovapintainen. Ohjauspyöräkin asettuu juuri oikeaan paikkaan. Moottorin käynnistysnappulan painaminen levittää ilmoille herkullisen murinan. Kaasupolkimen ja kytkimen tuntuma on erinomainen, joten liikkeellelähtö sujuu helposti, mutta silti napakan sporttisesti. Veto on täyteläistä heti tyhjäkäynniltä lähtien.Voimapaketin tuenta vaikuttaa asialliselta, sillä hitaissa nopeuksissa nykiminen loistaa poissaolollaan, kuten kaikenlaiset välykset muutenkin. Automaattinen välikaasutoiminto tasaa osaltaan vaihtokohtien vavahteluja. Kaikki sujuu sulavasti.Melua sentään onEniten ihmetyttää silti se, miten alusta nappaa hitaassa ajossa eteen tulevat röykyt miltei kokonaan pois. On Type R toki jämäkkä, jopa kova, mutta turhanaikaista tärinää ei esiinny.Kaiken kaikkiaan hämmästyttävä suoritus autolta, joka kiihtyy alle kuudessa sekunnissa sataseen ja yltää yli 270 km/h huippunopeuteen – ja joka näyttää tältä! Jossakin pintakovissa perheautoissa mukavuus ei ole yhtään paremmalla tolalla. Rengasmelua ei tämäkään sportti pysty väistämään: 245/30 R20 -pyöristä kantautuva rohina on etenkin moottoritienopeuksissa hallitsevaa. Tumma moottorin ääni taustalla lisää desibelejä, vaikka ajotila olisi asetettu säyseimpään eli Comfortiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMekaanisen hauskaaKun tie avautuu, on lupa lykkiä ihanan mekaanisen vaihteensiirron välityksellä isompaa pesään. Meno jatkuu entistäkin maukkaampana, ja edelleen mukavana: kaksilitraisen turbon veto on välittömän vahvaa, eikä ylimääräinen nypytys vieläkään vaivaa.Sport-ajotilassa ohjaus, moottori ja iskunvaimennus säätyvät astetta jäntevimmiksi. Mutkatiellä ohjaus on kaiken aikaa luonnollisen oloinen, auto ei järjellisissä nopeuksissa kallistele lainkaan, ja pitoa riittää esimerkiksi kakkosella tiukan kurvan täyskaasukiihdytyksessä – kiitos tasauspyörästön lukon.Todella vauhdikkaaseen ajoon, esimerkiksi sinne ratapäiville, on sitten tarjolla ajotilojen äärimmäisyys, +R, missä edellä mainitut kohdat kiristyvät entisestään. Ajonvakautuksen voi tässä moodissa kytkeä vielä kokonaan pois.Joitakin epäkohtiaOhjaamossa on menty simppelimpään suuntaan edeltäjään nähden. Kokonaisuus ei silti ole mitenkään helposti sulatettava, sillä valitettavasti kojelaudan ergonomia on samaa, sekavahkoa tasoa kuin muissakin Civiceissä.Hieman kököllä grafiikalla toteutettu kosketusnäyttö vaatii runsaasti totuttelua, kuten myös mittariston valikot. Myöskään portaallisesti säädettävä selkänoja ei ole kovin toimiva ratkaisu; varsinkin tähän hintaan voisi kaivata jo sähkösäätöjä. Epäkohdaksi voi laskea myös polttoainesäiliön koon, sillä 46 litraa on kovin vähän tämänhenkiseen autoon – etenkin, kun teholla ryhdytään mässäilemään. Tankkaamassa pitääkin käydä yhtenään, eli tässä on harrastettu painonsäästöä väärässä paikassa.Vauhtia perheelleType R on tavallaan ollut aina muotonsa vanki, sillä sporttiversio on luonnollisesti leivottu kulloinkin tuotannossa olleen Civic-sukupolven koriin.Niinpä kolmen tila-automaisen Type R:n jälkeen onkin tavallaan teemaan sopivampaa, että uusin malli on aiempaa matalampi ja menevämpi. Tämä tuntuu myös ajoasennossa: kuljettajan peffa viistää 25 mm lähempänä tietä. Ja koska akseliväli venyi yli kymmenellä sentillä ja korilla on pituutta jo reilut 4,5 metriä, Type R taipuu viimeistään nyt myös perheautokäyttöön. Edellyttäen tietysti, että muu pesue sulattaa siivekkään ulkonäön.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Honda Civic Type R 2.0 GT Hinta alkaen 56 258 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 258 € Moottori Bensiinimoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 235 kW (320 hv), 6500 r/min Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 272 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4557 mm, leveys 1877 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2699 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous