13.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: hybridien julistetähti – BMW i8 Roadster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katto auki, täältä tulee vauhti! BMW i8 Roadster on edelleen markkinoiden seksikkäimpiä hybridejä. Hyvää: tyyli, tuotantoon saapunut konseptiauto. Huonoa: tekniikan kehityskulku, ergonomia, toimintamatka. Atsuh. Flunssa, lokakuu ja avoauto ovat jo valmiiksi pahalta kuulostava yhdistelmä. Lisähämmennystä aiheuttaa BMW:n avain, jota vastaava auto näyttää joltain konseptiunelmalta. Mitähän siinä lääkepurkissa oli?Vitsailut sikseen. BMW:n huikea i8-hybridisportti on saanut kauan vihjatun Roadster-avomallin. Sähköisesti toimiva näppärä kangaskatto on sivaltanut autosta takaistuimet, joten nyt kyseessä on aidosti kaksipaikkainen roadster. Samalla säilytystiloja on kuitenkin kasvatettu ja i8 on saanut ikävuosien tuoman kasvojenkohotuksen. Jopa tulevaisuus vanhenee seitsemän vuoden sykleissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiukkaan lempeäNyt käytössä on 374 hevosvoimaa, kun kuljettajan taakse sijoitettu 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori ja etuakselin sähkömoottori lyövät hynttyynsä yhteen. Hybridijärjestelmän akkukokoa on kasvatettu 7,1:sta 11,6 kilowattituntiin, ja sähkömoottori on saanut 9 kilowattia lisää puhtia.Samalla puhtaan sähköajon kattonopeus on noussut 105 kilometriin tunnissa, ja täyssähköinen toimintamatka on kangaskatollisessa mallissa 53 km. Akkukapasiteettia kaipaa kuitenkin nopeasti lisää, eikä bensiinitankkikaan ole järin suuri.Suorituskyvyn suhteen i8 on toki nopea, mutta voima saapuu lempeästi ja sähköistämiseen usein liitetty raaka räjähtävyys puuttuu. Sport-ajotilassa kyytiä löytyy oikeasti, samoin ääntä – joskin mukavan mureasta soundista suurin osa on keinotekoista.Ajettavuus on samalla sivulla suorituskyvyn kanssa: viiltävän terävyyden sijaan tärkeintä on ollut käyttömukava pehmeys niin jousituksessa kuin ohjauksessakin. Arkikäytössä matalan (maavara 117 mm) i8:n suurin murhe ovat töyssyt, mutta siltatyömaat ja supermarkettien hidasteet taittuivat koeajoaikana vaivattomasti.Paikka autohistoriassaSiinä missä i8:n hybridisporttikyvyt ovat jo jääneet kevyesti ajan jalkoihin, pitää pettämätön tyyli yhä pintansa. Paksut kynnyskotelot vaikeuttavat erityisesti autosta poistumista, mutta arvokkuuden uhraamisen vastineeksi i8:n saksiovet ovat edelleen uniikit.Matkustamon kuljettajakeskeinen tunnelma vastaa kutakuinkin ulkokuorta, vaikka ilmeisesti tulevaisuudessa älypuhelin ei tarvitse järkevää säilytystilaa. Kangaskatto on toteutettu hyvin, joten suhinoita ei kuulu edes moottoritievauhdeissa. Kattomekanismi toimii 50 km/h nopeuteen saakka, ja liikesarja kestää noin 15 sekuntia. Ilman pyörteilystä ei ole kaupunkinopeuksissa huomautettavaa.i8 Roadster muistuttaa monella tapaa eniten BMW M1:stä. Baijerilaisten ensimmäinen superauto 1970-luvun lopulta edisti autosegmenttiä erityisesti arkisen käytettävyyden suhteen. Tiettyä tuttua tuo myös mallin asema merkin historiassa: M1 oli BMW:n ensimmäinen keskimoottorinen sarjatuotantomalli, i8:n ollessa toinen.Toivottavasti roadster ei ole BMW i8:n viimeinen veto, vaan mallista kuullaan jatkossakin. Paikkansa merkin historiassa se on kuitenkin jo lunastanut.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.bmw.fi/bmw-i8-roadster BMW i8 Roadster Hinta alkaen 182 954 € Koeajetun auton hinta varusteineen 183 877 € Moottori Ladattava hybridi: bensiinimoottori 1 499 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 170 kW (231 hv), 5800 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Teho 105 kW, 250 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 275 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 50 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1942 mm, korkeus 1291 mm, akseliväli 2800 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 0 kg. Sähkömoottori, etuveto. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta / korkeajänniteakku 8 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”