21.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: tyyliä tavanomaisemmin – Peugeot 508 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Peugeot 508 saapui etelän auringosta suomalaisille hangille. Auto piti tyylinsä, mutta moni asia myös arkipäiväistyi. Hyvää: erottuva ulko- ja sisäilme, matala melutaso. Huonoa: ohjauksen keskialue, epäselvät valikot. Uusi Peugeot 508 oli ensikoeajossamme ranskalaisteillä viime syksynä, ja tuttuun tapaan kokeiltavana oli vain tyyriimmän pään versioita. Pääroolissa patsasteli 224-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla ryyditetty GT, joka tukikin auton korumaista olemusta hienosti.Kun 508 saapui vuodenvaihteessa Suomeen, hinnasto paljasti alapuolella olevan varsin laajan mallipaletin. Edellä mainitun tehokkaimman voimanlähteen ohella myydään paitsi 181 hevosvoiman bensakonetta, myös 130-, 163- ja 177-heppaisia dieseleitä. Niinpä kotimaassa tehty koeajo aloitti kaiken tavallaan alusta. Miten lifestyleä pullollaan oleva 508 muuttuu, kun siihen heitetään tuo maltillisin nakuttaja ja varustelua tingitään niin, että kokonaishinnastakin on pudonnut jo neljännes pois?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaunis katsellaVaikka suomalaisella lumipinnalla lepäävällä 508:lla on allaan selvästi vaatimattomampi pyöräkoko, uutuusleijona näyttää miltei yhtä eksoottiselta kuin niissä välimerellisissä kuvissa. Etenkin takavalojen välähdykset lukitusta avattaessa kiehtovat.Sisätilat jatkavat tyylikkään futuristista linjaa. Laatuvaikutelma kestää tarkemmankin syynäämisen, ja myös kojelaudan valot hivelevät silmiä. Käytännöllistä puolta edustaa muun muassa jättisuuri, valaistu säilytyslokero keskikyynärnojan alla. Epäkohdilta ei silti ole vältytty. Ainakaan vajavaiset pyyhinviiksen toiminnot, kosketusnäytön valikoiden monimutkaisuus sekä näytön alla olevan nappularivistön symbolien huono erottuminen päivänvalossa eivät olisi ylivoimaisia korjattavia.Pientä virittelyäKuljettajan istuin voisi antaa vahvempaakin reisitukea, mutta pehmustus on sopiva, ja peugeotmaiseen mittariston sekä ratin kerroksellisuuteen tottuu tunnetusti pian.Matkantekoa kohentaa myös alhainen melutaso, mutta alusta pelaa kunnolla vain suuremmilla joustoliikkeillä. Pinnalta erottuu jatkuvaa, turhaa tärinää, jonka olisi soinut jäävän sen GT:n tunnusmerkiksi – tämä Allure kun ei muilta osin tunnu erityisen sporttiselta. Ajettavuudessa, ainakin talvikelillä ja kitkarenkain, asiat kulminoituvat ohjaukseen. Se on pysäköitäessä tehostettu huomattavan kevyeksi, mutta jäykistyy nopeuden myötä jopa siinä määrin, että puuromainen keskialue heikentää jo sinänsä stabiilin auton suuntavakavuutta.Moottori automaattivaihteistoineen ei jättänyt juuri muistijälkiä, mikä on merkki siitä, että tämä huokeinkin voimalinja kuljettaa autoa vaivattomasti ja tasaisesti.Riittävät tilatJos ajettavuutta tulikin vähän moitittua, tilojen osalta niin ei sovi oikeastaan tehdä, sillä 508:n toisesta sukupolvesta ei ole tarkoitettukaan mitään suurperheen kulkuneuvoa. Mainittakoon kuitenkin, että takatilat sopivat korkeintaan keskimittaisille, ja laaja mutta matalahko tavaratila on helppo lastata, kiitos pois tieltä aukeavan suuren takaluukun. Suksien mentävä aukko selkänojassa on tällaiseen autoon pikantti lisä.Kaiken kaikkiaan uutta 508:aa ei omaksu parilla kadunkulman kierrolla – klassinen sanonta, jota on aiemminkin käytetty ranskalaisista autoista. Myös lopullinen koeajotuomio odottaa vielä kokeilua meikäläisellä kesäkelillä ja -renkain. Katsotaan sitten, istuuko auto nyt koettua paremmin käteen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Peugeot 508 Allure Blue HDi 130 EAT8 Hinta alkaen 36 313 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 313 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1403 mm, akseliväli 2793 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”