19.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: kiinalainen Maxus Euniq on vuoden mielenkiintoisimpia uutuuksia Maxus Euniq 5 oli kiinalaisten pelinavaus Suomessa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-auto Maxus Euniq on kiinalaisen sähköisiin hyötyajoneuvoihin keskittyneen merkin henkilöautotulokas Suomen markkinoille. Hyvää: uusi tulokas markkinoilla, rehellinen tila-auto. Huonoa: vaatii paremman tutustumisen. Vaikka viime vuosina on ollut yleisempää, että automerkit luovuttavat tai fuusioituvat, markkinoilla löytyy välillä uusiakin tulokkaita. Maxus on kiinalaisen SAIC Motorin hyötyajoneuvoihin keskittyvä merkki, joka on nyt saapunut täysin sähköisenä Ruotsin ja Norjan lisäksi Suomen markkinoille.Emoyhtiö tunnettiin aiemmin Shanghai Automotive Industry Corporationina, joka kuvastaa monimerkkistä autonvalmistajaa sangen hyvin. Yhtiö on myös tehnyt yhteistyötä muun muassa Ivecon, General Motorsin ja Volkswagenin kanssa länsimaisten merkkien pyrkiessä Kiinan markkinoille. Merkkinä Maxus puolestaan on perustettu 2011 ja saanut nimensä brittiläisen hyötyajoneuvovalmistaja LDV:n samannimisestä mallista. Varsinaisten tavarajuhtien lisäksi meillä mallistoon kuuluu henkilöautona sähköinen tila-auto Maxus Euniq. Auto on sähköversio Kiinassa myytävästä Maxus G50:stä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhtaalta pöydältäYli 4,8 metriä pitkä Maxus Euniq onkin melkoinen ilmestys. Vaikka muotoilu tuskin voittaa palkintoja täkäläiseltä esteetikkoraadilta, voi tyyliä luonnehtia yhtenäiseksi ja erottuvaksi. Katumaasturien ja crossovereiden keskellä on pakko arvostaa rehellistä tila-autoa, joka lupaa kookkaiden mittojen vastineeksi paljon tilaa. Sähköisyyttä on korostettu sinisillä yksityiskohdilla ja ajovaloumpioissa lukee maininta led-tekniikasta, kuten nykytapaan kuuluu.Maxus Euniq asettuukin markkinoilla mielenkiintoiseen paikkaan, sillä seitsenpaikkaiset sähköautot ovat vielä harvinaisia, varsinkin alle 50 000 euron hintaluokassa.Kolmannella istuinrivillä tilaa on kohtuullisesti, ja korkeuden ansiosta tavaratilaa jää 425 litraa. Kolmosrivi kaadettuna Euniqiin mahtuukin kunnioitettava määrä työ- tai harrastusvälineitä viidelle (yli 1 080 litraa), eikä kakkosrivin jalkatiloissakaan ole valittamista.Etuistuimilla tunnelma on luonnollisesti tila-automainen suuren tuulilasin ansiosta, joskin Maxuksen hyötyajoneuvotausta näkyy pakettiautomaisessa ohjauspyörässä ja sen kulmassa. Mittaristossa perinteiset mittarit ovat kohtuulliset, mutta tärkeimmät tiedot saa onneksi esitettyä mittareiden väliin jäävässä 7 tuuman diginäytössä. Kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on 12,3-tuumainen ja sen käytettävyyttä voi luonnehtia pelkistetyn yksinkertaiseksi. Järjestelmä tukee Apple Car Play ja Android Auto -älypuhelinpeilauksia.Nahkaverhoilu, 360 asteen kamerajärjestelmä, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä mukautuva vakionopeudensäädin ovat kaikki vakiovarusteita. Linja jatkuu turvavarusteissa, joista mainittakoon automaattinen hätäjarrutus, kaistallapitojärjestelmä sekä katvealueen varoitus. Sisustan ja käyttöliittymän toteutuksesta tulee mieleen korealaismerkki Ssangyong.Sähkön voiminTurun seudulla suoritettu ensikoeajo jätti Maxus Euniqin ajettavuudesta positiivisen kuvan. 130 kilowatin ja 350 newtonmetrin sähkömoottori etuakselilla riittää enemmän kuin hyvin arkiajoon. Poljintuntumat ovat perushyvät, ja regeneroivan jarrutuksen voimakkuuden voi valita kolmesta tasosta. Käytettävissä on myös pihimpi Eco-ajotila, joka rajoittaa moottorin käytettävissä olevaa tehoa.Euniqissa on 52,5 kilowattitunnin akku, jolle luvataan 260 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella (WLTP-yhdistetty). Pikkupakkasessa ajetulla testilenkillä auto arvioi toimintamatkan sangen lähelle. Kaupunkiajossa tila-auto pääsee omilleen, sillä WLTP:n kaupunkisyklillä toimintamatkaksi kerrotaan jo 356 kilometriä. Mielenkiintoisesti valmistaja ilmoittaa äärimmäiseksi toimintamatkaksi 60 km/h nopeudella ajettaessa 430 km.Maxus kertoo Euniqin AC-latauslaitteen tehoksi 6,6 kilowattia, joten yksivaiheisella 32 A -latauksella akun saa kesäkelillä tyhjästä täyteen kahdeksassa tunnissa. Suko-latauksella aikaa kannattaa varata yli vuorokausi.Euniq tukee myös CCS-pikalatausta, jonka huipputeho on 63 kW, jolloin akun saanee täyteen noin tunnissa. Valmistaja ilmoittaa 30 %–80 % -latauksen kestoksi 30 minuuttia. Talvioloja ajatellen akulla on lämmitin. Latausportti sijaitsee auton etumaskissa.Euniqiin on saatavissa myös vetokoukku, mutta hiukan Hyundai Kona Electricin tapaan vetomassa on käyttökohteita karsiva 400 kiloa. Maavaraa löytyy 164 millimetriä.Lupaava ensivaikutelmaParempi tutustuminen Maxuksen autoihin ja Euniqiin paljastanee vielä lisää tulokkaiden luonteesta, mutta on mielenkiintoista nähdä, onko Maxus ensimmäinen monista vai harvoista Suomeen rantautuvista kiinalaisista sähköautomerkeistä. Sähköistyminen joka tapauksessa avaa uusia markkinoita toimijoille ja toisaalta madaltaa kynnystä automarkkinoille saapumiseen.Maxus Euniq on kuitenkin jo nyt yksi vuoden mielenkiintoisimmista uutuuksista ja löytämässä markkinoilta nurkan, jossa se saanee toimia vähällä kilpailulla lähivuosien ajan. Kilpakumppaneista lähimmäksi pääsee hiukan edullisempi Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh), joka pakettiautopohjaisena jakaa ratkaisun hyvät ja huonot puolet.Euniq-malliston hinta alkaa ja päättyy 48 540 eurosta, ja lisävarusteluettelosta löytyvät vain metalliväri sekä Mode 3 -latauskaapeli.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Maxus Euniq MPV 177 hv Exclusive Hinta alkaen 48 540 € Moottori Sähköauto, etuveto. Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 52,5 kWh. Lataus: Type 2 6,6 kW (1 x 32 A), CCS/CHAdeMO 63 kW. Toimintamatka 260 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 133 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 160 km/h Mitat pituus 4825 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1778 mm, akseliväli 2800 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 400 / 400 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 200 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa