5.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 GT Hybrid 225 e-EAT8 – virtaa viistoperään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 haluaa osansa lataushybridien kasvavasta myynnistä. Hyvää: istuimet, ajoasento, pikavalinnat, suorituskyky, mukavuus, varustelu. Huonoa: takatilat, jarrutunto, köykäinen ohjaus. Peugeot 308 on saanut täysin uuden leijonailmeen torahampaineen, edellinen sukupolvi olikin ehtinyt jo kahdeksan vuoden ikäiseksi. Samalla 308 saa kunnian esitellä yhtiön uuden logon.Perusrakenne ja voimalinjat ovat pääosin ennallaan. Mallisto on kasvanut lataushybridiversioilla, joiden tekniikka puolestaan on tuttua 3008- ja 508-mallistoista. Ensimmäisenä maahan saapunut erä on pääsääntöisesti viisiovisia luukkuperiä kalleimpana GT-lataushybridiversiona, kuten koeajoautokin. Heti talvella on odotettavissa perusmalleja 1,2-bensiini- ja 1,5-dieselmoottoreilla. SW-farmarimalleja joudumme odottamaan kevättalveen asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahta kokoaPeugeot 308 on kasvanut ulkomitoiltaan, leveyttä viisi ja pituutta kymmenisen senttiä. Akselivälikin on pidentynyt viisi senttiä, mutta silti pitkän kuskin takana kaipaisi jonkin sentin lisää jalkatilaa. Farmarikori on akseliväliltään pidempi, mutta suurin osa kasvusta on käytetty tavaratilan kasvattamiseen puolitoistakertaiseksi. Isommalla henkilö- tai tavaramäärällä matkaava satsannee tonnin lisähinnan farkkuun. GT-version paremmat istuimet ovat muodoiltaan tukevat, ja istuma-asento on luonteva. Ajoasentoon on ostajan paneuduttava koeajolla, ettei muista poikkeava kojelautajärjestely ratin ylitse katsottavine mittareineen tuota pettymystä myöhemmin.Kolmiulotteinen mittaristo animaatioineen ja vaihtoehtoineen on komea katsoa, mutta eikö yhteen näkymään olisi voinut jättää perinteisiä nopeus- ja kierroslukumittareita? Kosketusnäyttö on ottanut harppauksen eteenpäin räätälöitävillä pikapainikkeilla vähentämään valikoiden selausta. Nopea tai taloudellinenHybridijärjestelmän 1,6-litrainen ahdettu bensiinimoottori (132 kW/180 hv) ja sähkömoottori (110 kW/150 hv) osaavat liikuttaa autoa yhdessä tai erikseen kahdeksanvaihteisen automaatin avustuksella. Yhteistoiminta sujuu hyvin, polttomoottori käynnistyy ja sammuu huomaamattomasti. Pelkällä sähköllä liikuttaessa suorituskyky on vaisuhko, vasta polttomoottorin potku oikeuttaa GT-mallimerkintään. Jousitus sietäisi vauhtia, mutta kevyt ohjaus, jarrupolkimen tunto ja vetopidon oikukkuus eivät yllytä lähtemään ratapäiville.Lauhassa kelissä kevytkenkäinen hissuttelee sähköllä 70 kilometriä, mutta käytännössä 40 km lienee useimmille realistinen saavutus. Pakkasella päästöttömät kilometrit jäävät vähiin, sillä bensakone käynnistyy lämmittämään sisätilaa. Akun lataus kestää pari tuntia. Laiskalla lataajalla bensaa kuluu 6 l/100 km.Ajettuun 308 GT-lataushybridiin Peugeot on ladannut kaikki herkkunsa, tuloksena nopea, näyttävä, mukava ja vähäpäästöinen perheauto. Samalla kuitenkin hinta on karannut saksalaisten valiomerkkien lukemiin. Peugeot-liikkeessäkin kannattaa katsastaa yhtä nollaa isompi 3008 GT samaan hintaan. Odotamme innolla ajoon 308:n perusmalleja, josko mukavuus ja taloudellisuus yhdistyisivät myös edullisemmassa hintaluokassa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Peugeot 308 GT Hybrid 225 e-EAT8 Hinta alkaen 35 380 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 046 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 132 kW (180 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 59 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 27 g/km Mitat pituus 4367 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1441 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”