13.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3 Hybrid – palkitun muotoilun takana erinomaista ajettavuutta ja luksusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hivenen päivitetty Mazda 3 tarjoaa edelleen lupaamaansa premiumia niin muotoilun, sisustuksen kuin ajettavuudenkin osalta. Hyvää: Korea ulkomuoto, ajettavuus, ohjaustuntuma, laatuvaikutelma. Huonoa: Tavaratilan kuormausaukko, korkea kuormauskynnys, näkyvyys takaviistoon. Eipä sitä ole suotta palkittu. Mazda 3:n nykyinen sukupolvi, joka on tullut myyntiin 2019, pokkasi heti tuoreeltaan vuonna 2020 World Car Design of the Year -palkinnon tunnustuksena innovatiivisesta ja rajoja rikkovasta muotoilusta.Muotoilu Mazda 3:n kohdalla on todellakin innovatiivista. Kun auton muotokieleen yhdistetään hieno metallihohtoinen premium-maalipinta sekä musta lisävarusteinen aerosarja, kokonaisuus on todella hieno. Aero-sarja käsittää muun muassa mustat helmat, mustan etu- ja takaspoilerin. Pyöreät valoelementit sekä edessä ja takana korostavat erinomaisesti auton sporttisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMalliston yläpään yksilöTäytyy ottaa huomioon, että kyseinen erittäin korea koeajoyksilö edustaa Mazda 3:n hinnaston yläpäätä, tässä autossa on melkein kaikki, mitä malliin ylipäätään on saatavilla. Kun Mazda 3:n hinnasto alkaa vajaasta reilusta 27000 eurosta, koeajoyksilön hinta on lähes 20 000 euroa enemmän ollen 46 781 euroa.Hienolla ja palkitulla muotoilulla on kuitenkin veronsa. Tavaratilan kuormausaukko Mazda 3:ssa on ahdas. Lisäksi tavaratilan kuormauskynnys on melkoisen korkea, tavaratilan lattia sijaitsee huomattavan alhaalla. Litroja hatchback-mallisen Mazda 3:n tavaratilassa on 334, Bose-äänentoistolla varustetun mallin bassokaiutin syö sitä vielä neljä litraa. Tavaratila on aavistuksen pieni, ottaen huomioon, että esimerkiksi kilpailijassa Volkswagen Golfissa tavaratilaa on useita kymmeniä litroja enemmän.Sisällä hyvä laatuvaikutelmaSisätiloissa jatkuu sama viimeistelty ilme sekä laatuvaikutelma. Materiaalit, värit sekä muotoilu hivelevät silmää. Mustan ja punaisen värileikki jatkuu myös sisällä. Materiaalit myös tuntuvat hyvältä.Kojelautaa koristaa infotainment-järjestelmän näyttö, joka ei ole kosketusnäyttö. Järjestelmää käytetään keskikonsolin painikkeista ja rullista. Käyttöliittymä on varsin yksinkertainen ja helppo käyttää, ja sen takaa löytyy kaikki tarpeellinen.Mazda 3:n muotoilu suosii sisätiloissakin sporttisuudesta pitävää. Etuistuinten välissä on muhkea ja korkea keskikonsoli, joka luo autoon urheiluautomaista vaikutelmaa. Tässä poterossa on mukava istua. Ajotapahtuma Mazda 3:lla on myös varsin miellyttävä, sillä kokonaisuus on kunnossa siltäkin puolelta. Ajettavuus on hyvä, varsinkin jos pitää – koeajoyksilön tapauksessa sporttisesta ajettavuudesta. Alusta on napakka, mutta se tarjoaa esimerkillistä tukevuutta juuri kaarreajoon. Pientä pintakovuutta on havaittavissa, mutta toisaalta kaikkea ei voi saada, alustan jämäkkyyden hintaa maksetaan juuri siinä.Mazda 3:n ajettavuus on juuri sitä, mitä auto henkii sisätiloiltaan ja myös ulospäin. Ohjaustuntuma on melko jäykkä, joidenkin mielestä se saattaa olla sporttisuudessaan jopa hieman raskas. Ohjaus on myös hyvin tarkka ja nopea. Ohjauspyörä on mukava käteen ja se sopii kokonaisuuteen niin tuntumansa kuin myös muotoilunsa puolesta erinomaisesti.Parannettua äänimaailmaaMazda 3:n yksi merkittävimmistä muutoksista tälle mallivuodelle on 2-litraisen Skyactiv-X -moottorin muutokset. Tehoa on tullut lisää muutama kilowatti ja vääntöä 16 newtonmetriä. Moottorin teho on nyt 137 kilowattia ja vääntö 240 newtonmetriä, jotka ovat erinomaisia lukemia ahtamattomalle moottorille.Moottori jaksaa vetää hyvin, se on hyvin sitkeä. Moottorin eräs miellyttävä piirre on sen äänettömyys, kovissa kiihdytyksissäkään se ei pidä valtavaa meteliä. Moottorin äänimaailmaa onkin tälle vuodelle parannettu esimerkiksi imukanavien sekä pakoputkiston muutoksilla.Hyvä niin, että parkuminen konepellin alla ei ole valtavaa, sillä vapaasti hengittävää moottoria pitää myös hieman ”käskeä”, jotta alkaa tapahtua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihdot hoitaa perinteinen automaattiMazda 3:n hybriditekniikka on niin sanottua kevythybriditekniikkaa, jossa auton pienet generaattorit ottavat talteen jarrutettaessa syntyvää energiaa, jota tarjoillaan pienen 24 voltin akun kautta auton sähkölaitteille sekä moottorille.Hybridijärjestelmän toimintaa ei käytännössä huomaa millään tavalla, se hoitaa omaa tehtäväänsä taustalla niinkuin kuuluukin.Kuusiportainen momentinmuunninautomaattivahteisto toimii moitteettomasti, vaihdot kaikissa tilanteissa ovat erittäin sujuvia.Mazda lokeroi itsensä 3-mallinkin kohdalla premium-vaihtoehdoksi. Mazda 3 Hybrid, varsinkin koeajettuna hyvin varusteltuna versiona onkin oiva valinta sellaiselle, joka haluaa runsaasti luksusta kyseiseen kokoluokkaan. Koska Mazda 3 ei komeile ihan luokkansa myyntitilastojen kärjessäkään, valinta olisi myös auto, jota ei ole ihan kaikilla. Kun pinkkaan lyö vielä muutaman tuhat euroa lisää rahaa, Mazda 3:n saa myös nelivetoisena. Neliveto tähän on kirsikka kakun päälle.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Luxury AT SR Hinta alkaen 41 537 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 781 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, momentinmuunnin-automaattivaihteisto, etuveto Teho 137 kW (186 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2725 mm Tavaratila: 330–1026 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 600 / 1300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”